Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldas, Ariane Donizete Delgado Ribeiro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nadin, Odair Luiz da Silva, Orenha-Ottaiano, Adriane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61111
Resumo: This article aims to undertake an analysis based on two entries (bread and egg) in three dictionaries of the Aurélio line (Mini Aurélio, Aurélio Júnior and Aurélio), in order to verify how Idioms are addressed in each record. The entries presented in this research were selected through a quantitative analysis, which sought to highlight the two most frequent entries from a list of idioms compiled by Seco (2017). From thisnselection and from the perspective of Pedagogical Lexicography, that says to us that thentype of dictionary designed to be used in the teaching of a language, whether mother or foreign, should attend to the needs of the students who use them, we seek to analyze how the selected dictionaries approach the Idioms, in order to check how these expressions are presented to students. This search concludes that, despite the delimitation of the clipping made here, the dictionaries the dictionaries fall short on the pedagogical aspect, as theywe identify the lack of information that is relevant to the consultants. We hope that this research could be deepened in the future, in order to prove the first data found.
id UFC-7_354ea374a2db05d6cb583b8fcd54ef42
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61111
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógicaAurélio dictionaries: the analysis of idioms under the perspective of pedagogical lexicographyLexicografia pedagógicaExpressões idiomáticasDicionários AurélioThis article aims to undertake an analysis based on two entries (bread and egg) in three dictionaries of the Aurélio line (Mini Aurélio, Aurélio Júnior and Aurélio), in order to verify how Idioms are addressed in each record. The entries presented in this research were selected through a quantitative analysis, which sought to highlight the two most frequent entries from a list of idioms compiled by Seco (2017). From thisnselection and from the perspective of Pedagogical Lexicography, that says to us that thentype of dictionary designed to be used in the teaching of a language, whether mother or foreign, should attend to the needs of the students who use them, we seek to analyze how the selected dictionaries approach the Idioms, in order to check how these expressions are presented to students. This search concludes that, despite the delimitation of the clipping made here, the dictionaries the dictionaries fall short on the pedagogical aspect, as theywe identify the lack of information that is relevant to the consultants. We hope that this research could be deepened in the future, in order to prove the first data found.O presente artigo visa empreender uma análise a partir de dois verbetes (pão e ovo) em três dicionários da série Aurélio (Mini Aurélio, Aurélio Júnior e Aurélio), a fim de verificar a forma como as Expressões Idiomáticas são abordadas em cada dicionário. Os verbetes apresentados nesta pesquisa foram escolhidos por meio de uma análise quantitativa, que buscou evidenciar os dois verbetes mais frequentes a partir de uma lista de expressões idiomáticas compiladas por Seco (2017). A partir desta seleção e sob a ótica da Lexicografia Pedagógica, a qual nos diz que os dicionários destinados ao ensino de um idioma, seja ela materno ou estrangeiro, devem atender as necessidades dos alunos que os utilizarão, buscamos analisar como os dicionários selecionados abordam as Expressões Idiomáticas, com a finalidade de verificar como se dá a apresentação destas expressões aos alunos. Os dados analisados, embora parciais, demostraram que os dicionários deixam a desejar pedagogicamente, pois identificamos a falta de informações que são relevantes para os consulentes.Revista Entrepalavras2021-10-13T13:02:21Z2021-10-13T13:02:21Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCALDAS, Ariane Donizete Delgado Ribeiro; NADIN, Odair Luiz da Silva; ORENHA-OTTAIANO, Adriane. Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 163-179, ago. 2021.2237-6321 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61111Caldas, Ariane Donizete Delgado RibeiroNadin, Odair Luiz da SilvaOrenha-Ottaiano, Adrianeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:01:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61111Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T18:01:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
Aurélio dictionaries: the analysis of idioms under the perspective of pedagogical lexicography
title Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
spellingShingle Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
Caldas, Ariane Donizete Delgado Ribeiro
Lexicografia pedagógica
Expressões idiomáticas
Dicionários Aurélio
title_short Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
title_full Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
title_fullStr Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
title_full_unstemmed Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
title_sort Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica
author Caldas, Ariane Donizete Delgado Ribeiro
author_facet Caldas, Ariane Donizete Delgado Ribeiro
Nadin, Odair Luiz da Silva
Orenha-Ottaiano, Adriane
author_role author
author2 Nadin, Odair Luiz da Silva
Orenha-Ottaiano, Adriane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldas, Ariane Donizete Delgado Ribeiro
Nadin, Odair Luiz da Silva
Orenha-Ottaiano, Adriane
dc.subject.por.fl_str_mv Lexicografia pedagógica
Expressões idiomáticas
Dicionários Aurélio
topic Lexicografia pedagógica
Expressões idiomáticas
Dicionários Aurélio
description This article aims to undertake an analysis based on two entries (bread and egg) in three dictionaries of the Aurélio line (Mini Aurélio, Aurélio Júnior and Aurélio), in order to verify how Idioms are addressed in each record. The entries presented in this research were selected through a quantitative analysis, which sought to highlight the two most frequent entries from a list of idioms compiled by Seco (2017). From thisnselection and from the perspective of Pedagogical Lexicography, that says to us that thentype of dictionary designed to be used in the teaching of a language, whether mother or foreign, should attend to the needs of the students who use them, we seek to analyze how the selected dictionaries approach the Idioms, in order to check how these expressions are presented to students. This search concludes that, despite the delimitation of the clipping made here, the dictionaries the dictionaries fall short on the pedagogical aspect, as theywe identify the lack of information that is relevant to the consultants. We hope that this research could be deepened in the future, in order to prove the first data found.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-13T13:02:21Z
2021-10-13T13:02:21Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CALDAS, Ariane Donizete Delgado Ribeiro; NADIN, Odair Luiz da Silva; ORENHA-OTTAIANO, Adriane. Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 163-179, ago. 2021.
2237-6321 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61111
identifier_str_mv CALDAS, Ariane Donizete Delgado Ribeiro; NADIN, Odair Luiz da Silva; ORENHA-OTTAIANO, Adriane. Os dicionários Aurélio: análise das expressões idiomáticas sob o olhar da lexicografia pedagógica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 163-179, ago. 2021.
2237-6321 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935801461506048