Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517 |
Resumo: | One aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing. |
id |
UFC-7_4f6488310e89b0d06697b0f0a02a0b7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/11517 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátricaProblematization strategy : experience report in the care process course in psyquiatric nursingAprendizagem Baseada em ProblemasEducação SuperiorEnfermagem PsiquiátricaEducação em EnfermagemOne aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing.Objetivou-se apresentar o relato de experiência sobre o uso da estratégia problematizadora no ensino da disciplina Processo de Cuidar em Enfermagem Psiquiátrica desenvolvida na graduação de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas. Adotou-se como método do estudo as observações assistemáticas e avaliações das produções teóricas desenvolvidas pelos alunos, no primeiro semestre de 2012. Entende-se que a mudança na educação dos enfermeiros deveria seguir um novo paradigma que reoriente as relações entre profissionais e comunidade, e que direcione as ações de saúde atendendo as reais necessidades da população. Apesar das dificuldades identificadas, verificou-se que a utilização desta estratégia de aprendizado pode trazer benefícios e contribuições ao ensino da enfermagem psiquiátrica.El objetivo fue presentar el relato de experiencia acerca del uso de la estrategia problematizadora en la enseñanza de la disciplina Proceso de Cuidar en Enfermería Psiquiátrica desarrollada en la graduación en enfermería de la Universidad Estadual de Campinas, Brasil. Se adoptó como metodología del estudio las observaciones asistemáticas y evaluaciones de las producciones teóricas desarrolladas por alumnos del primer semestre de 2012. Se entiende que el cambio en la enseñanza de enfermería debe seguir un nuevo paradigma que reoriente las relaciones entre profesionales y comunidad, y que dirige las acciones de salud para las necesidades de la población. A pesar de las dificultades identificadas, se concluye que el uso de esta metodología puede traer ventajas y contribuciones a la enseñanza de la enfermería psiquiátrica.Rev Rene2015-04-22T13:23:53Z2015-04-22T13:23:53Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517Campos, Claudinei José GomesSobral, Fernanda Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T18:10:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11517Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:54.057388Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica Problematization strategy : experience report in the care process course in psyquiatric nursing |
title |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
spellingShingle |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica Campos, Claudinei José Gomes Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Superior Enfermagem Psiquiátrica Educação em Enfermagem |
title_short |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
title_full |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
title_fullStr |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
title_full_unstemmed |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
title_sort |
Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica |
author |
Campos, Claudinei José Gomes |
author_facet |
Campos, Claudinei José Gomes Sobral, Fernanda Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Sobral, Fernanda Ribeiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Claudinei José Gomes Sobral, Fernanda Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Superior Enfermagem Psiquiátrica Educação em Enfermagem |
topic |
Aprendizagem Baseada em Problemas Educação Superior Enfermagem Psiquiátrica Educação em Enfermagem |
description |
One aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-04-22T13:23:53Z 2015-04-22T13:23:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013. 2175-6783 On line http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517 |
identifier_str_mv |
CAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013. 2175-6783 On line |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028850094833664 |