Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Claudinei José Gomes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Sobral, Fernanda Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517
Resumo: One aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing.
id UFC-7_4f6488310e89b0d06697b0f0a02a0b7a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11517
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátricaProblematization strategy : experience report in the care process course in psyquiatric nursingAprendizagem Baseada em ProblemasEducação SuperiorEnfermagem PsiquiátricaEducação em EnfermagemOne aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing.Objetivou-se apresentar o relato de experiência sobre o uso da estratégia problematizadora no ensino da disciplina Processo de Cuidar em Enfermagem Psiquiátrica desenvolvida na graduação de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas. Adotou-se como método do estudo as observações assistemáticas e avaliações das produções teóricas desenvolvidas pelos alunos, no primeiro semestre de 2012. Entende-se que a mudança na educação dos enfermeiros deveria seguir um novo paradigma que reoriente as relações entre profissionais e comunidade, e que direcione as ações de saúde atendendo as reais necessidades da população. Apesar das dificuldades identificadas, verificou-se que a utilização desta estratégia de aprendizado pode trazer benefícios e contribuições ao ensino da enfermagem psiquiátrica.El objetivo fue presentar el relato de experiencia acerca del uso de la estrategia problematizadora en la enseñanza de la disciplina Proceso de Cuidar en Enfermería Psiquiátrica desarrollada en la graduación en enfermería de la Universidad Estadual de Campinas, Brasil. Se adoptó como metodología del estudio las observaciones asistemáticas y evaluaciones de las producciones teóricas desarrolladas por alumnos del primer semestre de 2012. Se entiende que el cambio en la enseñanza de enfermería debe seguir un nuevo paradigma que reoriente las relaciones entre profesionales y comunidad, y que dirige las acciones de salud para las necesidades de la población. A pesar de las dificultades identificadas, se concluye que el uso de esta metodología puede traer ventajas y contribuciones a la enseñanza de la enfermería psiquiátrica.Rev Rene2015-04-22T13:23:53Z2015-04-22T13:23:53Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517Campos, Claudinei José GomesSobral, Fernanda Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T18:10:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11517Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:54.057388Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
Problematization strategy : experience report in the care process course in psyquiatric nursing
title Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
spellingShingle Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
Campos, Claudinei José Gomes
Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Superior
Enfermagem Psiquiátrica
Educação em Enfermagem
title_short Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
title_full Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
title_fullStr Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
title_full_unstemmed Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
title_sort Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica
author Campos, Claudinei José Gomes
author_facet Campos, Claudinei José Gomes
Sobral, Fernanda Ribeiro
author_role author
author2 Sobral, Fernanda Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Claudinei José Gomes
Sobral, Fernanda Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Superior
Enfermagem Psiquiátrica
Educação em Enfermagem
topic Aprendizagem Baseada em Problemas
Educação Superior
Enfermagem Psiquiátrica
Educação em Enfermagem
description One aimed to present an experience report about the use of the problematization strategy in the teaching of the course Care Process in Psychiatric Nursing offered in the undergraduate nursing course at the Universidade Estadual de Campinas. One adopted as the methodology of the study a non-systematic observation and assessment of the theoretical productions developed by the students in the first semester of 2012. One believes that the change in the education of nurses must follow a new paradigm that redirects the relationship between professionals and the community, and that directs health actions in order to meet the real needs of the population. Despite the difficulties identified, one concluded that the use of this learning strategy can bring advantages and contributions to the teaching of psychiatric nursing.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-22T13:23:53Z
2015-04-22T13:23:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013.
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517
identifier_str_mv CAMPOS, C. J. G. ; SOBRAL, F. R. Estratégia problematizadora : relato de experiência na disciplina processo de cuidar em enfermagem psiquiátrica. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 5, p. 1041-9, 2013.
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11517
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028850094833664