O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daniele Oliveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49860
Resumo: The aggravation of the structural crisis of capital, a thesis defended by István Mészáros (2002), presents us with several reverberations such as the intensified class struggle and the bourgeois ideological decay in the production of knowledge (Lukács, 2013). In this context, we have the current concern of addressing the evaluation proposal of the SPAECE-Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará- implemented in 1992 by the Ceará State Government, which seeks to understand how this evaluation interferes with the teacher training. This study is based on the Marxian perspective, whose method of investigation is based on dialectical historical materialism, an approach to understanding reality based on the historicity, dialectic and contradiction of the object, and its multiple subjective and objective relations in the real. Finally, we believe that the present research contributes to the reflection about the inversion that is taking place in the Brazilian educational system, which, to characterize a quality school, takes as its core the result of the evaluation made through the training exercise with students throughout the period. school year, rather than worrying about the democratization of the knowledge produced by mankind.
id UFC-7_64dbc1d440c043bf8a3703f3c894e82e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/49860
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capitalCrise Estrutural do Capital.SPAECEAvaliaçãoThe aggravation of the structural crisis of capital, a thesis defended by István Mészáros (2002), presents us with several reverberations such as the intensified class struggle and the bourgeois ideological decay in the production of knowledge (Lukács, 2013). In this context, we have the current concern of addressing the evaluation proposal of the SPAECE-Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará- implemented in 1992 by the Ceará State Government, which seeks to understand how this evaluation interferes with the teacher training. This study is based on the Marxian perspective, whose method of investigation is based on dialectical historical materialism, an approach to understanding reality based on the historicity, dialectic and contradiction of the object, and its multiple subjective and objective relations in the real. Finally, we believe that the present research contributes to the reflection about the inversion that is taking place in the Brazilian educational system, which, to characterize a quality school, takes as its core the result of the evaluation made through the training exercise with students throughout the period. school year, rather than worrying about the democratization of the knowledge produced by mankind.O agravamento da crise estrutural do capital, tese defendida por István Mészáros (2002), nos apresenta diversas reverberações como o acirramento da luta de classes e a decadência ideológica burguesa na produção do conhecimento (Lukács, 2013). Nesse contexto, temos a preocupação atual de debruçar-nos sobre a proposta de avaliação do SPAECE-Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica do Ceará- implantado em 1992, pelo Governo do Estado do Ceará, o qual se busca compreender como esta avaliação interfere na formação do professor. Este estudo se baseia na perspectiva marxiana, cujo método de investigação se pauta no materialismo histórico dialético, abordagem de entendimento da realidade fundada na historicidade, na dialética e na contradição do objeto, e de suas múltiplas relações subjetivas e objetivas no real. Para finalizar, acreditamos que a presente pesquisa, contribua para a reflexão acerca da inversão que se imprime no sistema educacional brasileiro, que para caracterizar uma escola de qualidade, toma como cerne o resultado da avaliação feita mediante o exercício de treinamento com alunos ao longo do ano letivo, ao invés de se preocupar com a democratização dos conhecimentos produzidos pela humanidade.Segundo, Maria das Dores MendesSilva, Daniele Oliveira2020-02-06T11:05:14Z2020-02-06T11:05:14Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Daniele Oliveira. O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital. 2019. 73f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49860porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-06T11:05:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49860Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:19.266140Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
title O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
spellingShingle O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
Silva, Daniele Oliveira
Crise Estrutural do Capital.
SPAECE
Avaliação
title_short O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
title_full O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
title_fullStr O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
title_full_unstemmed O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
title_sort O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital
author Silva, Daniele Oliveira
author_facet Silva, Daniele Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Segundo, Maria das Dores Mendes
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daniele Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Crise Estrutural do Capital.
SPAECE
Avaliação
topic Crise Estrutural do Capital.
SPAECE
Avaliação
description The aggravation of the structural crisis of capital, a thesis defended by István Mészáros (2002), presents us with several reverberations such as the intensified class struggle and the bourgeois ideological decay in the production of knowledge (Lukács, 2013). In this context, we have the current concern of addressing the evaluation proposal of the SPAECE-Permanent Evaluation System of Basic Education of Ceará- implemented in 1992 by the Ceará State Government, which seeks to understand how this evaluation interferes with the teacher training. This study is based on the Marxian perspective, whose method of investigation is based on dialectical historical materialism, an approach to understanding reality based on the historicity, dialectic and contradiction of the object, and its multiple subjective and objective relations in the real. Finally, we believe that the present research contributes to the reflection about the inversion that is taking place in the Brazilian educational system, which, to characterize a quality school, takes as its core the result of the evaluation made through the training exercise with students throughout the period. school year, rather than worrying about the democratization of the knowledge produced by mankind.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-02-06T11:05:14Z
2020-02-06T11:05:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Daniele Oliveira. O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital. 2019. 73f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49860
identifier_str_mv SILVA, Daniele Oliveira. O sistema permanente de avaliação da educação básica do Ceará - SPAECE – e a prática docente no contexto de crise estrutural do capital. 2019. 73f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49860
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028907080744960