A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Joelma Nogueira dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio, Pinheiro, Ana Cláudia Mendonça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47740
Resumo: This article has the purpose of presenting, through a historical-conceptual analysis, the origin and the fundamentals of the Fedathi Sequence, method that leads the action of the teacher in the classroom in the teaching process for student learning, developed by Professor Hermínio Borges Neto in the early 1970s. The text begins with a brief historical account and then shows the philosophical conceptions of the field of mathematics that influenced its development and systematization, going through the fundamentals and principles that underlie the Fedathian conception of teaching, then brings an idea of their levels: preparation, experience and analysis. This work was based on a bibliographical analysis as well as observations of the daily experiences of the Multimedia Research Laboratory of Faculty of Education of the Federal University of Ceará (UFC) and the researches developed over the years on the methodological proposal here presented as well as in works of the Mathematics Education field. Borges Neto (2016) proposal developed from a logical-deductive-constructive foundation developed over three decades and is currently being consolidated through the classroom experiences of his mathematical researchers and that act beyond the exact sciences
id UFC-7_94e5d5a14f6984d993a15b6fa96a5392
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47740
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitualThe origin and the foundations of Fedathi sequence: a historical-conceptual analysisSequência FedathiMatemática - EnsinoThis article has the purpose of presenting, through a historical-conceptual analysis, the origin and the fundamentals of the Fedathi Sequence, method that leads the action of the teacher in the classroom in the teaching process for student learning, developed by Professor Hermínio Borges Neto in the early 1970s. The text begins with a brief historical account and then shows the philosophical conceptions of the field of mathematics that influenced its development and systematization, going through the fundamentals and principles that underlie the Fedathian conception of teaching, then brings an idea of their levels: preparation, experience and analysis. This work was based on a bibliographical analysis as well as observations of the daily experiences of the Multimedia Research Laboratory of Faculty of Education of the Federal University of Ceará (UFC) and the researches developed over the years on the methodological proposal here presented as well as in works of the Mathematics Education field. Borges Neto (2016) proposal developed from a logical-deductive-constructive foundation developed over three decades and is currently being consolidated through the classroom experiences of his mathematical researchers and that act beyond the exact sciencesEste artigo tem a finalidade de apresentar, por meio de uma análise histórico-conceitual, a origem e os fundamentos da Sequência Fedathi, método que conduz a ação do professor em sala de aula no processo de ensino para a aprendizagem do aluno, desenvolvido pelo professor Hermínio Borges Neto no início da década de 1970. O texto inicia-se com um breve relato histórico e, em seguida, mostra as concepções filosóficas do campo da Matemática que influenciaram seu desenvolvimento e sistematização, perpassando pelos fundamentos e princípios que embasam a concepção fedathiana de ensino. Em seguida, traz uma ideia de seus níveis: preparação, vivência e análise. Este trabalho foi realizado a partir de uma análise bibliográfica assim como de observações das vivências cotidianas do Laboratório de Pesquisa Multimeios (MM) da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC) e nas pesquisas desenvolvidas ao longo dos anos sobre a proposta metodológica aqui apresentada assim como em obras do campo da Educação Matemática. A partir de uma fundamentação lógico-dedutiva-construtiva, a proposta de Borges Neto (2016) desenvolveu-se durante três décadas e, atualmente, caminha para uma consolidação por meio das experiências em sala de aula vividas por seus pesquisadores da Matemática e também dos que atuam além das ciências exatas.Boletim Cearense de Educação e História da Matemática2019-11-14T12:46:37Z2019-11-14T12:46:37Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Joelma Nogueira dos; BORGES NETO, Hermínio; PINHEIRO, Ana Cláudia Mendonça. A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 6, n. 17, p. 6-19, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47740Santos, Joelma Nogueira dosBorges Neto, HermínioPinheiro, Ana Cláudia Mendonçaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-14T12:46:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47740Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-11-14T12:46:37Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
The origin and the foundations of Fedathi sequence: a historical-conceptual analysis
title A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
spellingShingle A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
Santos, Joelma Nogueira dos
Sequência Fedathi
Matemática - Ensino
title_short A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
title_full A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
title_fullStr A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
title_full_unstemmed A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
title_sort A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual
author Santos, Joelma Nogueira dos
author_facet Santos, Joelma Nogueira dos
Borges Neto, Hermínio
Pinheiro, Ana Cláudia Mendonça
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
Pinheiro, Ana Cláudia Mendonça
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Joelma Nogueira dos
Borges Neto, Hermínio
Pinheiro, Ana Cláudia Mendonça
dc.subject.por.fl_str_mv Sequência Fedathi
Matemática - Ensino
topic Sequência Fedathi
Matemática - Ensino
description This article has the purpose of presenting, through a historical-conceptual analysis, the origin and the fundamentals of the Fedathi Sequence, method that leads the action of the teacher in the classroom in the teaching process for student learning, developed by Professor Hermínio Borges Neto in the early 1970s. The text begins with a brief historical account and then shows the philosophical conceptions of the field of mathematics that influenced its development and systematization, going through the fundamentals and principles that underlie the Fedathian conception of teaching, then brings an idea of their levels: preparation, experience and analysis. This work was based on a bibliographical analysis as well as observations of the daily experiences of the Multimedia Research Laboratory of Faculty of Education of the Federal University of Ceará (UFC) and the researches developed over the years on the methodological proposal here presented as well as in works of the Mathematics Education field. Borges Neto (2016) proposal developed from a logical-deductive-constructive foundation developed over three decades and is currently being consolidated through the classroom experiences of his mathematical researchers and that act beyond the exact sciences
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-14T12:46:37Z
2019-11-14T12:46:37Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Joelma Nogueira dos; BORGES NETO, Hermínio; PINHEIRO, Ana Cláudia Mendonça. A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 6, n. 17, p. 6-19, 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47740
identifier_str_mv SANTOS, Joelma Nogueira dos; BORGES NETO, Hermínio; PINHEIRO, Ana Cláudia Mendonça. A origem e os fundamentos da Sequência Fedathi: uma análise histórico-conceitual. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 6, n. 17, p. 6-19, 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Boletim Cearense de Educação e História da Matemática
publisher.none.fl_str_mv Boletim Cearense de Educação e História da Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935800285003776