Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rabelo, Hiago Bruno da Silva
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55094
Resumo: This study aims to analyze the difficulties of using the Blog in the context of the Theory of Meaningful Learning. The results were obtained by collecting and analyzing data by questionnaire and observation of classroom activities with 7th grade students in a private school in Fortaleza. Thus, it was identified that social networks are platforms of great use by students of this age group and that acts as a relevant sub-subsector for Blog teaching. As digital natives, they are expected to have a skill set that, in practice, is not always verifiable. Adding to the structural differences between social networks and Blogging and the complexity of the tool from the students' point of view makes it difficult for students to use it correctly. When it comes to group work, the quality of productions becomes uneven due to the difference in the level of digital literacy between members of two or more teams. This paper finds evidence that the use of the 7th graders Blog in the context of meaningful learning should consider: an adequate distribution of teams, time to perform the activity and practice; choice of stimulating themes; dissemination and recognition.
id UFC-7_97a33ec1d7d31e2857410164a4ea9e87
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55094
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativaDifficulties in using the blog in the context of meaningful learning theoryTeoria da aprendizagem significativaBlogEducaçãoThis study aims to analyze the difficulties of using the Blog in the context of the Theory of Meaningful Learning. The results were obtained by collecting and analyzing data by questionnaire and observation of classroom activities with 7th grade students in a private school in Fortaleza. Thus, it was identified that social networks are platforms of great use by students of this age group and that acts as a relevant sub-subsector for Blog teaching. As digital natives, they are expected to have a skill set that, in practice, is not always verifiable. Adding to the structural differences between social networks and Blogging and the complexity of the tool from the students' point of view makes it difficult for students to use it correctly. When it comes to group work, the quality of productions becomes uneven due to the difference in the level of digital literacy between members of two or more teams. This paper finds evidence that the use of the 7th graders Blog in the context of meaningful learning should consider: an adequate distribution of teams, time to perform the activity and practice; choice of stimulating themes; dissemination and recognition.O presente estudo tem como objetivo identificar dificuldades da utilização do Blog no contexto da Teoria da Aprendizagem Significativa. Os resultados foram obtidos através da coleta e análise dados por questionário e observação das atividades em sala de aula com alunos do 7º ano em um colégio particular em Fortaleza. Com isso, identificou-se que as redes sociais são plataformas de grande uso por alunos desta faixa etária e que atua como um subsunçor relevante para o ensino de Blog. Como nativos digitais, espera-se que tenham um conjunto de conhecimentos de habilidades que, na prático, isso nem sempre é verificável. Somando-se as diferenças estruturais entre as redes sociais e o Blog e a complexidade da ferramenta do ponto de vista dos alunos faz com que os alunos não consiga usá-lo da maneira correta com facilidade. Quando se trata de trabalhos em grupo, a qualidade das produções se tornam díspares por conta da diferença do nível de letramento digital entre membros de duas ou mais equipes. Este trabalho encontra evidências de que o uso do Blog com alunos do 7º ano no contexto da aprendizagem significativa deve considerar: uma distribuição adequada de equipes, tempo para realização da atividade e prática; escolha de temas estimulantes; divulgação e reconhecimento.Lima, Luciana deRabelo, Hiago Bruno da Silva2020-11-09T12:32:45Z2020-11-09T12:32:45Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfRABELO, Hiago Bruno da Silva . Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa. 2019. 69 f. TCC (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55094porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-11-09T12:32:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55094Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:38:21.430762Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
Difficulties in using the blog in the context of meaningful learning theory
title Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
spellingShingle Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
Rabelo, Hiago Bruno da Silva
Teoria da aprendizagem significativa
Blog
Educação
title_short Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
title_full Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
title_fullStr Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
title_full_unstemmed Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
title_sort Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa
author Rabelo, Hiago Bruno da Silva
author_facet Rabelo, Hiago Bruno da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Luciana de
dc.contributor.author.fl_str_mv Rabelo, Hiago Bruno da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da aprendizagem significativa
Blog
Educação
topic Teoria da aprendizagem significativa
Blog
Educação
description This study aims to analyze the difficulties of using the Blog in the context of the Theory of Meaningful Learning. The results were obtained by collecting and analyzing data by questionnaire and observation of classroom activities with 7th grade students in a private school in Fortaleza. Thus, it was identified that social networks are platforms of great use by students of this age group and that acts as a relevant sub-subsector for Blog teaching. As digital natives, they are expected to have a skill set that, in practice, is not always verifiable. Adding to the structural differences between social networks and Blogging and the complexity of the tool from the students' point of view makes it difficult for students to use it correctly. When it comes to group work, the quality of productions becomes uneven due to the difference in the level of digital literacy between members of two or more teams. This paper finds evidence that the use of the 7th graders Blog in the context of meaningful learning should consider: an adequate distribution of teams, time to perform the activity and practice; choice of stimulating themes; dissemination and recognition.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-11-09T12:32:45Z
2020-11-09T12:32:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RABELO, Hiago Bruno da Silva . Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa. 2019. 69 f. TCC (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55094
identifier_str_mv RABELO, Hiago Bruno da Silva . Dificuldades no uso do blog no contexto da teoria da aprendizagem significativa. 2019. 69 f. TCC (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028887163043840