A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Leonardo Ferreira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68691
Resumo: The present study aimed to present how gamification can be a tool for transmitting knowledge and how innovative and attractive it can be for students. In addition, to show how collaborative it can be in the learning of flat geometry, in particular the study of area and perimeter, which even today shows to be a complex content for some professionals, due to the lack of training and qualification in this content. For this, it was necessary a study on authors who defend this method for the development of student learning and thus we can insert technology more routinely in the school environment. To carry out this research, the bibliographic form was chosen, so we could show some applications and platforms and their applications and uses in the study of area and perimeter, the way they can be used and the diversity of resources they bring as methods to be inserted in the classroom and even outside of it with the intuition of leading the student, making him able to be part of the learning process. Finally, in this work, the conclusion of the research will be done, showing the researcher's vision regarding the presented theme.
id UFC-7_a1b8e2fc0b5b1f9c1ac54fb1e5ce7558
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/68691
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria planaGamification as a learning tool in plane geometryGamificaçãoMatemáticaAprendizagemGeometriaThe present study aimed to present how gamification can be a tool for transmitting knowledge and how innovative and attractive it can be for students. In addition, to show how collaborative it can be in the learning of flat geometry, in particular the study of area and perimeter, which even today shows to be a complex content for some professionals, due to the lack of training and qualification in this content. For this, it was necessary a study on authors who defend this method for the development of student learning and thus we can insert technology more routinely in the school environment. To carry out this research, the bibliographic form was chosen, so we could show some applications and platforms and their applications and uses in the study of area and perimeter, the way they can be used and the diversity of resources they bring as methods to be inserted in the classroom and even outside of it with the intuition of leading the student, making him able to be part of the learning process. Finally, in this work, the conclusion of the research will be done, showing the researcher's vision regarding the presented theme.O presente estudo teve por objetivo apresentar como a gameficação pode ser uma ferramenta de transmissão de conhecimento e quanto ela pode ser inovadora e atraente para os discentes. Além disso, mostrar o quanto ela pode ser colaborativa no aprendizado da geometria plana, em particular o estudo de área e perímetro, que ainda hoje mostra ser um conteúdo complexo para alguns profissionais, por conta da ausência de formação e capacitação neste conteúdo. Para isso, fez-se necessário um estudo sobre autores que defendem esta metolodogia para o desenvolvimento do aprendizado do aluno e assim podermos inserir mais rotineiramente a tecnologia no ambiente escolar. Para realização da presente pesquisa, optou-se a forma bibliográfica, assim poderíamos mostrar alguns aplicativos e plataformas e suas aplicações e utilizações no estudo de área e perímetro, o modo como as mesmas podem ser usadas e a diversidade de recursos que trazem como métodos a serem inseridos em sala de aula e até mesmo fora dela com o intuito de protagonizar o aluno, tornando ele capaz de fazer parte do processo de aprendizagem. Por fim, serão feito neste trabalho, a conclusão da pesquisa, mostrando a visão do pesquisador diante do tema apresentado.Lima, Francisco Isael da SilvaBrandão, Jorge CarvalhoSampaio, Leonardo Ferreira2022-10-06T14:05:12Z2022-10-06T14:05:12Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSAMPAIO, Leonardo Ferreira. A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana. 2020. 32 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2020)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68691porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-06T14:05:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/68691Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:46.483418Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
Gamification as a learning tool in plane geometry
title A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
spellingShingle A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
Sampaio, Leonardo Ferreira
Gamificação
Matemática
Aprendizagem
Geometria
title_short A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
title_full A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
title_fullStr A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
title_full_unstemmed A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
title_sort A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana
author Sampaio, Leonardo Ferreira
author_facet Sampaio, Leonardo Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lima, Francisco Isael da Silva
Brandão, Jorge Carvalho
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Leonardo Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Gamificação
Matemática
Aprendizagem
Geometria
topic Gamificação
Matemática
Aprendizagem
Geometria
description The present study aimed to present how gamification can be a tool for transmitting knowledge and how innovative and attractive it can be for students. In addition, to show how collaborative it can be in the learning of flat geometry, in particular the study of area and perimeter, which even today shows to be a complex content for some professionals, due to the lack of training and qualification in this content. For this, it was necessary a study on authors who defend this method for the development of student learning and thus we can insert technology more routinely in the school environment. To carry out this research, the bibliographic form was chosen, so we could show some applications and platforms and their applications and uses in the study of area and perimeter, the way they can be used and the diversity of resources they bring as methods to be inserted in the classroom and even outside of it with the intuition of leading the student, making him able to be part of the learning process. Finally, in this work, the conclusion of the research will be done, showing the researcher's vision regarding the presented theme.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2022-10-06T14:05:12Z
2022-10-06T14:05:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAMPAIO, Leonardo Ferreira. A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana. 2020. 32 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2020)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68691
identifier_str_mv SAMPAIO, Leonardo Ferreira. A gameficação como ferramenta de aprendizado na geometria plana. 2020. 32 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Sobral, 2020)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68691
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028876299796480