Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Ricardo de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68901
Resumo: This work focuses on teaching and learning through methodologies aimed at better student learning, where the presentation of some methods was necessary to deepen the knowledge and creating concepts with clear and objective statements of each methodology. Post scientific study, presented in the second part of a study on the resources applied methodologies making reference to the National Curriculum Parameters (PCNs) in mathematics study highlighting the real importance that the teacher should have, to use the methodologies relating to content and practices the PCNs. The second part deals with - from the application of the case study, aimed to target public elementary school students II, specifically a study applied in the 8th grade class, where applied two different classes with different methodologies and therefore the application of a questionnaire evaluating teaching practice. Thus we present the results obtained for construction and formulation of future concepts on the subject. With this experience in the classroom as well as enrich my teaching practice, can analyze the right way forward in the face of difficulty and the right methodology to be applied at the right time, whether traditional or modern, effective is throughout the learning process.
id UFC-7_c3ab47407f154c5b7ac940cf53f4052b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/68901
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamentalMethodologies and applications in elementary school mathematicsEnsino - MetodologiaMatemática - Metodologia de ensinoJogos no ensino de matemáticaEnsino fundamentalThis work focuses on teaching and learning through methodologies aimed at better student learning, where the presentation of some methods was necessary to deepen the knowledge and creating concepts with clear and objective statements of each methodology. Post scientific study, presented in the second part of a study on the resources applied methodologies making reference to the National Curriculum Parameters (PCNs) in mathematics study highlighting the real importance that the teacher should have, to use the methodologies relating to content and practices the PCNs. The second part deals with - from the application of the case study, aimed to target public elementary school students II, specifically a study applied in the 8th grade class, where applied two different classes with different methodologies and therefore the application of a questionnaire evaluating teaching practice. Thus we present the results obtained for construction and formulation of future concepts on the subject. With this experience in the classroom as well as enrich my teaching practice, can analyze the right way forward in the face of difficulty and the right methodology to be applied at the right time, whether traditional or modern, effective is throughout the learning process.O referido trabalho focaliza no ensino e aprendizagem, por meio de metodologias que visam um melhor aprendizado do aluno, onde a apresentação de algumas metodologias se fez necessária para aprofundar o conhecimento e criação de conceitos, com demonstrações claras e objetivas de cada metodologia. Pós estudo científico, apresentamos em segunda parte um estudo sobre os recursos aplicados as metodologias fazendo referências aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) no estudo da matemática destacando a real importância que o professor deve ter, ao usar as metodologias aplicadas referente ao conteúdo e a prática nos PCNs. A segunda parte do trabalho trata-se da aplicação do estudo de caso, voltado para público-alvo alunos do ensino fundamental II, especificamente um estudo aplicado na turma do 8o ano, onde se aplicou duas aulas distintas com metodologias diferentes e, logo a aplicação de questionário avaliando a prática pedagógica. Com isso apresentamos os resultados obtidos para a construção e formulações de conceitos futuros sobre o tema. Com essa experiência em sala de aula além de enriquecer a minha prática docente pode analisar o caminho certo a seguir diante da dificuldade e da metodologia correta a aplicar na hora certa, seja ela tradicional ou moderna, a eficaz em todo processo de aprendizagem.Policarpo, Samy CleverCavalcante, Ricardo de Oliveira2022-10-19T12:46:12Z2022-10-19T12:46:12Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCAVALCANTE, Ricardo de Oliveira. Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental. 2020. 35 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Quiterianópolis, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68901porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-19T12:46:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/68901Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2022-10-19T12:46:12Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
Methodologies and applications in elementary school mathematics
title Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
spellingShingle Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
Cavalcante, Ricardo de Oliveira
Ensino - Metodologia
Matemática - Metodologia de ensino
Jogos no ensino de matemática
Ensino fundamental
title_short Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
title_full Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
title_fullStr Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
title_full_unstemmed Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
title_sort Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental
author Cavalcante, Ricardo de Oliveira
author_facet Cavalcante, Ricardo de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Policarpo, Samy Clever
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Ricardo de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino - Metodologia
Matemática - Metodologia de ensino
Jogos no ensino de matemática
Ensino fundamental
topic Ensino - Metodologia
Matemática - Metodologia de ensino
Jogos no ensino de matemática
Ensino fundamental
description This work focuses on teaching and learning through methodologies aimed at better student learning, where the presentation of some methods was necessary to deepen the knowledge and creating concepts with clear and objective statements of each methodology. Post scientific study, presented in the second part of a study on the resources applied methodologies making reference to the National Curriculum Parameters (PCNs) in mathematics study highlighting the real importance that the teacher should have, to use the methodologies relating to content and practices the PCNs. The second part deals with - from the application of the case study, aimed to target public elementary school students II, specifically a study applied in the 8th grade class, where applied two different classes with different methodologies and therefore the application of a questionnaire evaluating teaching practice. Thus we present the results obtained for construction and formulation of future concepts on the subject. With this experience in the classroom as well as enrich my teaching practice, can analyze the right way forward in the face of difficulty and the right methodology to be applied at the right time, whether traditional or modern, effective is throughout the learning process.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2022-10-19T12:46:12Z
2022-10-19T12:46:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAVALCANTE, Ricardo de Oliveira. Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental. 2020. 35 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Quiterianópolis, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68901
identifier_str_mv CAVALCANTE, Ricardo de Oliveira. Metodologias e aplicações na matemática do ensino fundamental. 2020. 35 f. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Quiterianópolis, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935818667589632