As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Budny, Rosana
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65329
Resumo: Our goal is to reflect and to present some teaching possibilities for phraseological units with zoonyms (PUz) considering their lack verified in some textbook for teaching English as a foreign language. This research is justified by the fact that foreign languages learners have understanding difficulties related to the PUz, once their meaning is not taken in isolation, but it results of the fixed combination of words and cultural traits embedded in context that need guided instruction. Within methodological proceedings adopted, it was investigated whether the PUz are present in the collections of textbooks for teaching English, which are included on the National Textbook Program in vocabulary study sessions. We based on assumptions of Phraseology with Corpas Pastor (1996), Navarro (2004) and Leal Riol (2011). As a result, we verified those referred PUz are not contemplated in these materials and their pedagogical practice still requires studies. We present some possibilities of teaching them.
id UFC-7_dd99afa7da7f09947ea73b25051f6e61
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65329
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensinoPhraseological units with zoonyms in didactic manuals and some teaching possibilitiesFraseologiaUnidades fraseológicas com zoônimos (Fz)Manuais didáticosEnsinoPhraseologyPhraseological units with zoonyms (PUz)Didactic textbooksTeachingOur goal is to reflect and to present some teaching possibilities for phraseological units with zoonyms (PUz) considering their lack verified in some textbook for teaching English as a foreign language. This research is justified by the fact that foreign languages learners have understanding difficulties related to the PUz, once their meaning is not taken in isolation, but it results of the fixed combination of words and cultural traits embedded in context that need guided instruction. Within methodological proceedings adopted, it was investigated whether the PUz are present in the collections of textbooks for teaching English, which are included on the National Textbook Program in vocabulary study sessions. We based on assumptions of Phraseology with Corpas Pastor (1996), Navarro (2004) and Leal Riol (2011). As a result, we verified those referred PUz are not contemplated in these materials and their pedagogical practice still requires studies. We present some possibilities of teaching them.Objetivamos refletir e apresentar algumas possibilidades de ensino de unidades fraseológicas com zoônimos (UFz) face à carência constatada em manuais didáticos para o ensino de inglês como língua estrangeira, já investigados. A pesquisa se justifica pelo fato de os aprendizes de língua estrangeira apresentarem dificuldades de entendimento relacionadas às UFz, posto que o seu significado não se depreende isoladamente, mas resulta da combinação fixa de palavras, de traços culturais que precisam de contexto e de instrução para serem entendidos. Entre os procedimentos metodológicos adotados, investigou-.6se se as UFz estavam presentes nas coleções de livros didáticos para o ensino de inglês que fazem parte do Programa Nacional do Livro Didático nas seções de estudo de vocabulário. Baseamo-nos nos pressupostos teóricos da Fraseologia, com Corpas Pastor (1996), Navarro (2004) e Leal Riol (2011), e, como resultado, constatamos que as referidas UFz não estão contempladas nesses materiais e que sua aplicação didático-pedagógica ainda requer estudos. Apresentamos, ainda, algumas possibilidades de ensino.Revista Entrepalavras2022-04-27T18:29:24Z2022-04-27T18:29:24Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBUDNY, Rosana. As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. especial, p. 340-356, mar. 2022.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65329Budny, Rosanainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:38:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65329Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:51:02.987793Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
Phraseological units with zoonyms in didactic manuals and some teaching possibilities
title As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
spellingShingle As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
Budny, Rosana
Fraseologia
Unidades fraseológicas com zoônimos (Fz)
Manuais didáticos
Ensino
Phraseology
Phraseological units with zoonyms (PUz)
Didactic textbooks
Teaching
title_short As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
title_full As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
title_fullStr As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
title_full_unstemmed As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
title_sort As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino
author Budny, Rosana
author_facet Budny, Rosana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Budny, Rosana
dc.subject.por.fl_str_mv Fraseologia
Unidades fraseológicas com zoônimos (Fz)
Manuais didáticos
Ensino
Phraseology
Phraseological units with zoonyms (PUz)
Didactic textbooks
Teaching
topic Fraseologia
Unidades fraseológicas com zoônimos (Fz)
Manuais didáticos
Ensino
Phraseology
Phraseological units with zoonyms (PUz)
Didactic textbooks
Teaching
description Our goal is to reflect and to present some teaching possibilities for phraseological units with zoonyms (PUz) considering their lack verified in some textbook for teaching English as a foreign language. This research is justified by the fact that foreign languages learners have understanding difficulties related to the PUz, once their meaning is not taken in isolation, but it results of the fixed combination of words and cultural traits embedded in context that need guided instruction. Within methodological proceedings adopted, it was investigated whether the PUz are present in the collections of textbooks for teaching English, which are included on the National Textbook Program in vocabulary study sessions. We based on assumptions of Phraseology with Corpas Pastor (1996), Navarro (2004) and Leal Riol (2011). As a result, we verified those referred PUz are not contemplated in these materials and their pedagogical practice still requires studies. We present some possibilities of teaching them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-27T18:29:24Z
2022-04-27T18:29:24Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BUDNY, Rosana. As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. especial, p. 340-356, mar. 2022.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65329
identifier_str_mv BUDNY, Rosana. As unidades fraseológicas com zoônimos em livros didáticos e algumas possibilidades de ensino. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. especial, p. 340-356, mar. 2022.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028970300440576