Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Tarik Lopes Ponciano
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300000f3r0
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69753
Resumo: The discipline of Computer Networks is a challenge for both teachers and students due to its demanding nature. mostly theoretical. To subvert this situation, the adoption of methodologies that increase students' motivation and involvement and make them protagonists of their learning emerge as possible solutions. In this context, Learning Based on Games, from English Game Based Learning and Aulas Inverted, from English Flipped Classroom, are promising teaching methodologies. The article describes a set of practices created and evolved during the last ten years in the undergraduate course Digital Systems and Media (comprising fourteen editions) at the Federal University of Ceará. At the end of each semester students are invited to answer an evaluative questionnaire sharing their experiences about the discipline and the impacts of the activities and methodologies applied, guiding changes and improvements for the next versions of the discipline. In 2020, during the period of social isolation caused by the global pandemic of the new corona virus, where a remote teaching approach had to be adopted, an evaluation was carried out before the conclusion of the discipline, to identify possible problems in adapting the model. There was a great contrast between the evaluations of teaching in face-to-face and remote contexts, the former being better evaluated in all metrics compared to the remote context, evidencing potential difficulties in adapting the model.
id UFC-7_fc9f8efff4cf838420d78193e6304eb7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/69753
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de ComputadoresRedes de ComputadoresSala de aula invertidaAprendizagem baseada em jogosThe discipline of Computer Networks is a challenge for both teachers and students due to its demanding nature. mostly theoretical. To subvert this situation, the adoption of methodologies that increase students' motivation and involvement and make them protagonists of their learning emerge as possible solutions. In this context, Learning Based on Games, from English Game Based Learning and Aulas Inverted, from English Flipped Classroom, are promising teaching methodologies. The article describes a set of practices created and evolved during the last ten years in the undergraduate course Digital Systems and Media (comprising fourteen editions) at the Federal University of Ceará. At the end of each semester students are invited to answer an evaluative questionnaire sharing their experiences about the discipline and the impacts of the activities and methodologies applied, guiding changes and improvements for the next versions of the discipline. In 2020, during the period of social isolation caused by the global pandemic of the new corona virus, where a remote teaching approach had to be adopted, an evaluation was carried out before the conclusion of the discipline, to identify possible problems in adapting the model. There was a great contrast between the evaluations of teaching in face-to-face and remote contexts, the former being better evaluated in all metrics compared to the remote context, evidencing potential difficulties in adapting the model.A disciplina de Redes de Computadores é um desafio tanto para os professores, quanto para os alunos devido à sua natureza demasiadamente teórica. Para subverter essa situação, a adoção de metodologias que aumentem a motivação e o envolvimento dos alunos e os tornem protagonistas de sua aprendizagem emergem como possíveis soluções. Nesse contexto, a Aprendizagem Baseada em Jogos, do inglês Game Based Learning e Aulas Invertidas, do inglês Flipped Classroom, se apresentam como metodologias de ensino promissoras. O artigo descreve um conjunto de práticas criadas e evoluídas durante os últimos dez anos no curso de graduação Sistemas e Mídias Digitais (compreendendo quatorze edições) da Universidade Federal do Ceará. Ao fim de cada semestre os alunos são convidados a responder um questionário avaliativo compartilhando suas experiências sobre a disciplina e os impactos das atividades e metodologias aplicadas, guiando mudanças e melhorias para as próximas versões da disciplina. Em 2020, durante o período de isolamento social causado pela pandemia global do novo corona vírus, onde uma abordagem de ensino remota precisou ser adotada, foi realizada uma avaliação antes da conclusão da disciplina, para identificar possíveis problemas de adaptação do modelo. Houve grande contraste entre as avaliações do ensino em contexto presencial e remoto, o primeiro sendo melhor avaliado em todas as métricas em comparação ao contexto remoto, evidenciando potenciais dificuldades de adaptação do modelo.Carvalho, Windson Viana deLima, Tarik Lopes Ponciano2022-12-15T17:36:01Z2022-12-15T17:36:01Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Tarik Lopes Ponciano. Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores. 2021. 9 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) – Instituto UFC Virtual, Curso de Sistemas e Mídias Digitais, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69753ark:/83112/001300000f3r0porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-15T17:38:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69753Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:47.908854Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
title Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
spellingShingle Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
Lima, Tarik Lopes Ponciano
Redes de Computadores
Sala de aula invertida
Aprendizagem baseada em jogos
title_short Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
title_full Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
title_fullStr Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
title_full_unstemmed Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
title_sort Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores
author Lima, Tarik Lopes Ponciano
author_facet Lima, Tarik Lopes Ponciano
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Windson Viana de
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Tarik Lopes Ponciano
dc.subject.por.fl_str_mv Redes de Computadores
Sala de aula invertida
Aprendizagem baseada em jogos
topic Redes de Computadores
Sala de aula invertida
Aprendizagem baseada em jogos
description The discipline of Computer Networks is a challenge for both teachers and students due to its demanding nature. mostly theoretical. To subvert this situation, the adoption of methodologies that increase students' motivation and involvement and make them protagonists of their learning emerge as possible solutions. In this context, Learning Based on Games, from English Game Based Learning and Aulas Inverted, from English Flipped Classroom, are promising teaching methodologies. The article describes a set of practices created and evolved during the last ten years in the undergraduate course Digital Systems and Media (comprising fourteen editions) at the Federal University of Ceará. At the end of each semester students are invited to answer an evaluative questionnaire sharing their experiences about the discipline and the impacts of the activities and methodologies applied, guiding changes and improvements for the next versions of the discipline. In 2020, during the period of social isolation caused by the global pandemic of the new corona virus, where a remote teaching approach had to be adopted, an evaluation was carried out before the conclusion of the discipline, to identify possible problems in adapting the model. There was a great contrast between the evaluations of teaching in face-to-face and remote contexts, the former being better evaluated in all metrics compared to the remote context, evidencing potential difficulties in adapting the model.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-12-15T17:36:01Z
2022-12-15T17:36:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Tarik Lopes Ponciano. Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores. 2021. 9 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) – Instituto UFC Virtual, Curso de Sistemas e Mídias Digitais, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69753
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300000f3r0
identifier_str_mv LIMA, Tarik Lopes Ponciano. Aulas invertidas e práticas lúdicas no ensino de Redes de Computadores. 2021. 9 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas e Mídias Digitais) – Instituto UFC Virtual, Curso de Sistemas e Mídias Digitais, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
ark:/83112/001300000f3r0
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69753
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373761314848768