When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Laura Campos de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025
Resumo: This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs.
id UFC-9_66e5b1542964e05f7089d06b182f4d69
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2025
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionariesQuando a Linguística Aplicada e a Psicologia Cognitiva auxiliam a Lexicografia: ilustrações em dicionários infantisChildren’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations.Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações.This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs.O objetivo deste trabalho é avaliar a utilidade das ilustrações de três dicionários infantis para crianças do 1º ano do Ensino Fundamental. Foram analisadas as obras selecionadas pelo PNLD Dicionários (BRASIL, 2012): Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); e Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). O referencial teórico advém da Metalexicografia em relação ao caráter elucidativo das ilustrações e em relação ao usuário do dicionário (FARIAS, 2013); da Linguística Aplicada no tocante às dificuldades específicas de crianças em fase de alfabetização (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); e da Psicologia Cognitiva em relação a dados de familiaridade entre crianças brasileiras (POMPÉIA et al., 2001). A metodologia consistiu, primeiramente, na verificação da inclusão de referentes familiares com representação ortográfica difícil para alfabetizandos nos dicionários e na averiguação da presença de ilustrações. Em seguida, avaliou-se o grau de elucidação das ilustrações encontradas. Os resultados revelam que a proporção de casos com ilustrações não elucidativas e/ou sem ilustrações é igual ou superior aos casos com ilustrações elucidativas. Conclui-se que a falta de embasamento das ilustrações em relação às necessidades linguísticas do usuário é o principal problema dos dicionários avaliados.Universidade Federal do CearáCAPES, Código de Financiamento 001.Borba, Laura Campos de2021-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/202510.22168/2237-6321-10esp2025Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-1422237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025/804Direitos autorais 2021 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:38:56Zoai:ojs.localhost:article/2025Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:38:56Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
Quando a Linguística Aplicada e a Psicologia Cognitiva auxiliam a Lexicografia: ilustrações em dicionários infantis
title When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
spellingShingle When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
Borba, Laura Campos de
Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations.
Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações.
title_short When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
title_full When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
title_fullStr When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
title_full_unstemmed When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
title_sort When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
author Borba, Laura Campos de
author_facet Borba, Laura Campos de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
CAPES, Código de Financiamento 001.
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Laura Campos de
dc.subject.por.fl_str_mv Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations.
Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações.
topic Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations.
Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações.
description This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-24
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025
10.22168/2237-6321-10esp2025
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321-10esp2025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025/804
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Entrepalavras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Entrepalavras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730572746752