When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025 |
Resumo: | This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs. |
id |
UFC-9_66e5b1542964e05f7089d06b182f4d69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2025 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionariesQuando a Linguística Aplicada e a Psicologia Cognitiva auxiliam a Lexicografia: ilustrações em dicionários infantisChildren’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations.Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações.This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs.O objetivo deste trabalho é avaliar a utilidade das ilustrações de três dicionários infantis para crianças do 1º ano do Ensino Fundamental. Foram analisadas as obras selecionadas pelo PNLD Dicionários (BRASIL, 2012): Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); e Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). O referencial teórico advém da Metalexicografia em relação ao caráter elucidativo das ilustrações e em relação ao usuário do dicionário (FARIAS, 2013); da Linguística Aplicada no tocante às dificuldades específicas de crianças em fase de alfabetização (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); e da Psicologia Cognitiva em relação a dados de familiaridade entre crianças brasileiras (POMPÉIA et al., 2001). A metodologia consistiu, primeiramente, na verificação da inclusão de referentes familiares com representação ortográfica difícil para alfabetizandos nos dicionários e na averiguação da presença de ilustrações. Em seguida, avaliou-se o grau de elucidação das ilustrações encontradas. Os resultados revelam que a proporção de casos com ilustrações não elucidativas e/ou sem ilustrações é igual ou superior aos casos com ilustrações elucidativas. Conclui-se que a falta de embasamento das ilustrações em relação às necessidades linguísticas do usuário é o principal problema dos dicionários avaliados.Universidade Federal do CearáCAPES, Código de Financiamento 001.Borba, Laura Campos de2021-06-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/202510.22168/2237-6321-10esp2025Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-1422237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025/804Direitos autorais 2021 Entrepalavrasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-22T10:38:56Zoai:ojs.localhost:article/2025Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2022-03-22T10:38:56Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries Quando a Linguística Aplicada e a Psicologia Cognitiva auxiliam a Lexicografia: ilustrações em dicionários infantis |
title |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
spellingShingle |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries Borba, Laura Campos de Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations. Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações. |
title_short |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
title_full |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
title_fullStr |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
title_full_unstemmed |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
title_sort |
When Applied Linguistics and Cognitive Psychology cooperate with Lexicography: illustrations in children’s dictionaries |
author |
Borba, Laura Campos de |
author_facet |
Borba, Laura Campos de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES, Código de Financiamento 001. |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borba, Laura Campos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations. Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações. |
topic |
Children’s dictionaries. Dictionary user profile. Illustrations. Dicionários infantis. Perfil de usuário de dicionário. Ilustrações. |
description |
This paper evaluated the usefulness of illustrations in three children’s dictionaries for Brazilian children developing literacy. Three dictionaries from PNLD Dicionários (BRASIL, 2012) were analysed: Meu primeiro livro de palavras (MPLP, 2010); Meu primeiro dicionário Caldas Aulete (MPCA, 2009); and Dicionário Infantil Ilustrado Evanildo Bechara (DInf, 2011). The theoretical basis of the paper comes from the concepts of elucidation and the dictionary’s user profile in Metalexicography (FARIAS, 2013); Applied Linguistics, specifically difficulties children experience when developing literacy (CAGLIARI, 2003; PESSOA; MORAIS, 2010); and Cognitive Psychology, precisely data of familiarity among Brazilian children (POMPÉIA et al., 2001). First, I analysed which familiar and orthographically difficult referents were included and if there were illustrations. Then, I evaluated the degree of elucidation in each illustration found. Results reveal that there are as many cases with elucidative illustrations as cases with non-elucidative illustrations and cases without illustration when this resource would help the user. The main problem of illustrations from all the three dictionaries analysed was the lack of inclusion criteria based on the user’s needs. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025 10.22168/2237-6321-10esp2025 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321-10esp2025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/2025/804 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Entrepalavras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Entrepalavras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142 Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142 Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142 Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142 Entrepalavras; v. 11, n. 10esp (11): Dicionário, Léxico e Ensino de línguas; 120-142 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329730572746752 |