AvaliaÃÃo de cartilha virtual sobre autoexame ocular para portadores de HIV/AIDS.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
Texto Completo: | http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=5808 |
Resumo: | Uma proporÃÃo significativa de indivÃduos em estÃgios diferenciados de evoluÃÃo da infecÃÃo pelo HIV apresenta alteraÃÃes oculares irreversÃveis, por falta de diagnÃstico e tratamento precoces, por vezes essas alteraÃÃes ocasionam perda da acuidade visual. Portanto, uma cartilha impressa sobre autoexame ocular foi desenvolvida, e pensando em ampliar o acesso deste material foi desenvolvido para um ambiente digital, o qual se justifica pela necessidade de ampliar o conhecimento sobre o autoexame ocular e aumentar a adesÃo a esta prÃtica. Assim objetivou-se avaliar tecnologia educacional a distÃncia para a promoÃÃo da saÃde ocular; adequar material impresso ao meio virtual; analisar o uso do ambiente virtual da cartilha virutal sobre Autoexame Ocular e avaliar a Cartilha Virtual sobre Autoexame Ocular com juÃzes especialistas de aspectos pedagÃgicos e tÃcnicos. Trata-se de estudo de elaboraÃÃo de material educacional digital proposto por Falkembach, com as seguintes fases: elaboraÃÃo do material educativo digital, fase de modelagem, implementaÃÃo, distribuiÃÃo e avaliaÃÃo. Foi desenvolvido no LaboratÃrio de ComunicaÃÃo em SaÃde da Universidade Federal do Cearà no perÃodo compreendido de 2009 a 2010. Na primeira fase seguiu-se a elaboraÃÃo do material digital. Na segunda etapa foi a submissÃo do material ao julgamento inicial de acadÃmicos de enfermagem no intuito de se identificar dificuldades de uso do material criado, e realizado adequaÃÃo da linguagem do material educativo digital. Na terceira etapa submeteu-se o material à avaliaÃÃo por juÃzes especialistas da Ãrea de educaÃÃo e informÃtica. Como resultados foi possÃvel identificar falhas iniciais na estruturaÃÃo das pÃginas, e os comandos tiveram de ser recolocados, unificados e dispostos em local de fÃcil visualizaÃÃo. Portanto, reformulou-se o material digital no sentido de adequÃ-lo ao ambiente virtual, reestruturando inclusive a linguagem. A escolha pelo vÃdeo tutorial revelou ser uma ferramenta eficaz na capacitaÃÃo individual, e promoveu maior autonomia pelo fato de subsidiar a realizaÃÃo dos exames oculares pelo usuÃrio. Na avaliaÃÃo dos entrevistados o material se mostrou de fÃcil navegaÃÃo e com capacidade de despertar a curiosidade e interesse em acessar o conteÃdo considerado pelos avaliadores de fÃcil compreensÃo. à fundamental o uso de novas tecnologias do cuidado com enfoque nas aÃÃes educativas, entretanto, à necessÃrio uma avaliaÃÃo de suas limitaÃÃes, benefÃcios e uma adequaÃÃo Ãs necessidades dos usuÃrios, jà que a avaliaÃÃo à um processo contÃnuo de aperfeiÃoamentos e ajustes necessÃrios, e assim propor um caminho inovador que gerem atitudes conscientes e intencionais, alÃm da valorizaÃÃo e reconhecimento do exercÃcio de cidadania. Espera-se que, a cartilha virtual sobre autoexame ocular facilite a identificaÃÃo de alteraÃÃes visuais e tambÃm proporcione incentivo na busca de uma assistÃncia oftalmolÃgica, aspecto indispensÃvel na AIDS. |
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Espera-se que, a cartilha virtual sobre autoexame ocular facilite a identificaÃÃo de alteraÃÃes visuais e tambÃm proporcione incentivo na busca de uma assistÃncia oftalmolÃgica, aspecto indispensÃvel na AIDS.A significant proportion of individuals at different stages of evolution of HIV infection presents irreversible eye changes due to lack of early diagnosis and treatment, sometimes these changes cause loss of visual acuity. Therefore, a printed guide on eye self-examination was developed, and aiming to increase the access to this material it was developed for a digital environment, which is justified by the need to increase the knowledge on eye self-examination and the adherence to this practice. Thus it was aimed to assess the distance education technology for the eye health promotion; match the printed material to the virtual; assess the Virtual Guide on Eye Self-examination of expert judges on pedagogical and technical aspects. It is a study to develop digital educational material proposed by Falkembach, with the following stages: preparation of digital educational material, modeling phase, implementation, distribution and assessment. It was developed at the Laboratory of Health Communication, Federal University of Cearà from 2009 to 2010. In the first phase the development of digital material was done, then it was submitted to the initial trial of nursing students in order to identify difficulties in the use of material created, and the language adjustment of the digital educational material was made. In the final stage it was submitted to the assessment by expert judges in the area of education and IT. As a result it was possible to identify flaws in the initial structuring of pages, and commands had to be replaced, unified and arranged in places of easy viewing. Therefore, the digital material was reformulated in order to be appropriate to the virtual environment, including restructuring the language. The choice for the tutorial video was proved to be an effective tool for individual training, and promoted greater autonomy for the fact that supports the achievement of eye examinations by the user. In the assessment of interviews the material was proved to be easy to navigate and able to arouse curiosity and interest in accessing the content considered by the evaluators easy to understand. It is important to use new care technologies focused on educational actions, however, it requires a complete assessment of its limitations, benefits and an adjustment to the needs of users, once it is a continuous process of improvement and adjustment, and so propose an innovative way to generate conscious and intentional attitudes, as well as appreciation and recognition of the exercise of citizenship. We hope that the virtual guide on eye self-examination facilitates the identification of visual changes and also provides stimulus to search for eye care, indispensable aspect in AIDS.FundaÃÃo Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Cientifico e TecnolÃgicohttp://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=5808application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-01-21T11:18:53Zmail@mail.com - |
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A significant proportion of individuals at different stages of evolution of HIV infection presents irreversible eye changes due to lack of early diagnosis and treatment, sometimes these changes cause loss of visual acuity. Therefore, a printed guide on eye self-examination was developed, and aiming to increase the access to this material it was developed for a digital environment, which is justified by the need to increase the knowledge on eye self-examination and the adherence to this practice. Thus it was aimed to assess the distance education technology for the eye health promotion; match the printed material to the virtual; assess the Virtual Guide on Eye Self-examination of expert judges on pedagogical and technical aspects. It is a study to develop digital educational material proposed by Falkembach, with the following stages: preparation of digital educational material, modeling phase, implementation, distribution and assessment. It was developed at the Laboratory of Health Communication, Federal University of Cearà from 2009 to 2010. In the first phase the development of digital material was done, then it was submitted to the initial trial of nursing students in order to identify difficulties in the use of material created, and the language adjustment of the digital educational material was made. In the final stage it was submitted to the assessment by expert judges in the area of education and IT. As a result it was possible to identify flaws in the initial structuring of pages, and commands had to be replaced, unified and arranged in places of easy viewing. Therefore, the digital material was reformulated in order to be appropriate to the virtual environment, including restructuring the language. The choice for the tutorial video was proved to be an effective tool for individual training, and promoted greater autonomy for the fact that supports the achievement of eye examinations by the user. In the assessment of interviews the material was proved to be easy to navigate and able to arouse curiosity and interest in accessing the content considered by the evaluators easy to understand. It is important to use new care technologies focused on educational actions, however, it requires a complete assessment of its limitations, benefits and an adjustment to the needs of users, once it is a continuous process of improvement and adjustment, and so propose an innovative way to generate conscious and intentional attitudes, as well as appreciation and recognition of the exercise of citizenship. We hope that the virtual guide on eye self-examination facilitates the identification of visual changes and also provides stimulus to search for eye care, indispensable aspect in AIDS. |
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