Abordagem multicritério participativa na escolha de influenciadores digitais em planejamento de marketing
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7294 |
Resumo: | Currently, as social networks play an important role in the decision-making of consumers. In this sense, digital influencers are tools for better reaching the marketing objectives of an organization. However, choosing the right digital technology for a business is a challenge for marketing departments as this type of decision is made intuitively and unstructured. The present study aims to propose a participatory approach for the selection of digital trends, and can be applied in different forms of companies. The following methodology is used: (i) establishment of a list with the main performance indicators, (ii) definition of the influencer evaluation results, (iv) ranking and (v) ranking analysis for the choice of the digital influencer, (vi) use of linear programming to establish optimal portfolio. The approach was tested and validated in a tourism company in Brazil. The alternatives named "A6" and "A3" were chosen in the proposed approach. It is highlighted that it is one of the options that are the contract with a studied organization, demonstrating a capacity of decision in representing the value judgment of the company. Thus, an approach has proved useful for companies that perform digital actions, having as a structured basis the choice of one of the most powerful digital motors in the marketing context. |
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Abordagem multicritério participativa na escolha de influenciadores digitais em planejamento de marketingInfluenciadores digitaisAbordagem multicritério de apoio à decisãoMarketing digitalTomada de decisãoPlanejamento de marketingDigital influencersMulticriteria approach to decision supportDigital marketingDecision makingMarketing planningCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAOCurrently, as social networks play an important role in the decision-making of consumers. In this sense, digital influencers are tools for better reaching the marketing objectives of an organization. However, choosing the right digital technology for a business is a challenge for marketing departments as this type of decision is made intuitively and unstructured. The present study aims to propose a participatory approach for the selection of digital trends, and can be applied in different forms of companies. The following methodology is used: (i) establishment of a list with the main performance indicators, (ii) definition of the influencer evaluation results, (iv) ranking and (v) ranking analysis for the choice of the digital influencer, (vi) use of linear programming to establish optimal portfolio. The approach was tested and validated in a tourism company in Brazil. The alternatives named "A6" and "A3" were chosen in the proposed approach. It is highlighted that it is one of the options that are the contract with a studied organization, demonstrating a capacity of decision in representing the value judgment of the company. Thus, an approach has proved useful for companies that perform digital actions, having as a structured basis the choice of one of the most powerful digital motors in the marketing context.Atualmente, as redes sociais exercem um papel importante na tomada de decisão dos consumidores. Neste sentido, influenciadores digitais são ferramentas para um melhor alcance dos objetivos de marketing de uma organização. Entretanto, a escolha do influenciador digital mais adequado para a empresa representa um desafio para os departamentos de marketing, dado que este tipo de decisão geralmente é tomada de forma intuitiva e não estruturada. O presente estudo tem por objetivo propor uma abordagem participativa para seleção de influenciadores digitais, podendo ser aplicado em diferentes tipos de empresas. A metodologia seguiu as seguintes etapas: (i) estabelecimento de uma lista com potenciais influenciadores a serem contratados, (ii) definição dos critérios de avaliação dos influenciadores, (iii) avaliação dos influenciadores em cada critério, (iv) agregação dos resultados para estabelecimento do ranking e (v) análise do ranking para escolha do influenciador digital, (vi) utilização da programação linear inteira para do estabelecimento do portfólio ótimo. A abordagem desenvolvida foi testada e validada em uma empresa do ramo de turismo no Brasil. As alternativas denominadas “A6” e “A3” foram as escolhidas na abordagem proposta. Destaca-se que uma delas é uma das opções que atualmente possui contrato com a organização estudada, demonstrando a capacidade da abordagem proposta em representar o julgamento de valor da empresa. Assim, a abordagem desenvolvida se mostra útil para empresas que realizam ações com influenciadores digitais, apresentando um método estruturado para escolha de um ou mais parceiros influenciadores digitais dentro do contexto do planejamento de marketing.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Engenharias - CEUFERSAGonçalo, Thomas Edson EspíndolaCarmo, Breno Barros Telles doGonçalo, Thomas Edson EspíndolaAires, Renan Felinto De FariasCorreia, Gabriela Colaço2022-06-10T15:47:57Z2022-06-102022-06-10T15:47:57Z2019-07-11Monografiainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Correia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (CORREIA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/7294porCORREIA, Gabriela Colaço. Abordagem multicritério participativa na escolha de influenciadores digitais em planejamento de marketing. 2019. 46 f. Monografia (Graduação em Engenharia de Produção), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2019.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-13T05:40:18Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/7294Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-13T05:40:18Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
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