O uso de ferramentas da indústria 4.0 na implementação da gestão por competências: uma análise bibliométrica sobre os impactos no processo
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Production Engineering |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/37971 |
Resumo: | Recently, the fourth industrial revolution has introduced new innovative technologies that enable higher quality and cost reduction, but it has generated an intensification of market demands, increasing business complexity and reinforcing the need to develop new skills and competences. Therefore, the present study aims to understand the main difficulties encountered by companies in the process of implementing Management by Competencies, and which Industry 4.0 tools are being studied and applied in the HR sector, so that it is possible to identify the solutions with the greatest potential. to simplify and operationalize this model of strategic people management. For this, the 1st phase of the research applies the method of bibliometric analysis seeking articles related to the implementation of Management by Competencies; and in the 2nd phase, bibliometric analysis is applied focused on retrieving scientific productions related to people management in I4.0. Finally, this study allowed us to map resources, tools and strategies identified as viable and efficient solutions to mitigate the barriers commonly faced by companies in Competency Management, enabling a form of management that places the human factor at the center of the strategy. |
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O uso de ferramentas da indústria 4.0 na implementação da gestão por competências: uma análise bibliométrica sobre os impactos no processoThe use of industry 4.0 tools in the implementation of skills management: a bibliometric analysis on the impacts in the processEl uso de herramientas de la industria 4.0 en la implementación de la gestión por competencias: un análisis bibliométrico de los impactos en el procesoGestão por CompetênciasIndústria 4.0gestão de pessoasmodelo gerencialManagement by CompetenciesIndustry 4.0people managementmanagerial modelGestión por CompetenciasIndustria 4.0modelo de gestióngestión de personasRecently, the fourth industrial revolution has introduced new innovative technologies that enable higher quality and cost reduction, but it has generated an intensification of market demands, increasing business complexity and reinforcing the need to develop new skills and competences. Therefore, the present study aims to understand the main difficulties encountered by companies in the process of implementing Management by Competencies, and which Industry 4.0 tools are being studied and applied in the HR sector, so that it is possible to identify the solutions with the greatest potential. to simplify and operationalize this model of strategic people management. For this, the 1st phase of the research applies the method of bibliometric analysis seeking articles related to the implementation of Management by Competencies; and in the 2nd phase, bibliometric analysis is applied focused on retrieving scientific productions related to people management in I4.0. Finally, this study allowed us to map resources, tools and strategies identified as viable and efficient solutions to mitigate the barriers commonly faced by companies in Competency Management, enabling a form of management that places the human factor at the center of the strategy.Recentemente, a quarta revolução industrial apresentou novas tecnologias inovadoras que possibilitam maior qualidade e redução de custos, porém gerou uma intensificação das exigências do mercado, aumentando a complexidade dos negócios e reforçando a necessidade de desenvolvimento de novas habilidades e competências. Diante disso, o presente estudo objetiva entender quais as principais dificuldades encontradas pelas empresas no processo de implementação da Gestão por Competências, e quais ferramentas da Indústria 4.0 estão sendo estudadas e aplicadas no setor de RH, para que seja possível identificar as soluções de maior potencial para descomplicar e operacionalizar esse modelo de gestão estratégica de pessoas. Para isso, a 1ª fase da pesquisa aplica o método de análise bibliométrica buscando artigos relacionados a implementação da Gestão por Competências; e na 2ª fase, a análise bibliométrica é aplicada focada em recuperar produções científicas relacionadas a gestão de pessoas na I4.0. Por fim, esse estudo permitiu mapear recursos, ferramentas e estratégias apontados como soluções viáveis e eficientes para mitigar as barreiras costumeiramente enfrentadas pelas empresas na Gestão por Competências, possibilitando uma forma de gerenciamento que coloca o fator humano no centro da estratégia.Recientemente, la cuarta revolución industrial ha introducido nuevas tecnologías innovadoras que permiten una mayor calidad y reducción de costes, pero ha generado una intensificación de las demandas del mercado, aumentando la complejidad empresarial y reforzando la necesidad de desarrollar nuevas habilidades y competencias. Por ello, el presente estudio pretende conocer las principales dificultades que encuentran las empresas en el proceso de implantación de la Gestión por Competencias, y qué herramientas de la Industria 4.0 están siendo estudiadas y aplicadas en el sector de RRHH, de manera que sea posible identificar las soluciones con mayor potencial para simplificar y operacionalizar este modelo de gestión estratégica de personas. Para ello, la 1ª fase de la investigación aplica el método de análisis bibliométrico buscando artículos relacionados con la implementación de la Gestión por Competencias; y en la 2ª fase se aplica el análisis bibliométrico enfocado a recuperar producciones científicas relacionadas con la gestión de personas en I4.0. Finalmente, este estudio permitió mapear recursos, herramientas y estrategias identificadas como soluciones viables y eficientes para mitigar las barreras que comúnmente enfrentan las empresas en la Gestión por Competencias, posibilitando una forma de gestión que coloca al factor humano en el centro de la estrategia.Universidade Federal do Espírito Santo - UFES2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/3797110.47456/bjpe.v8i3.37971Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 12-33Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 12-33Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 3 (2022): Número Regular (Abril - Junho); 12-332447-558010.47456/bjpe.v8i3reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/37971/25035https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/37971/25204Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarollo, Bruna VieiraFreitas, Rodrigo Randow de2022-09-30T00:16:57Zoai:periodicos.ufes.br:article/37971Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:38.778855Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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