ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/15057 |
Resumo: | This study aims to reflect on the challenges and potential found in practices aimed at hybrid teaching and active methodologies in teaching Geography in public schools of basic education in the Metropolitan Region of Grande Vitória / ES. Therefore, supported by the research methodology of Oral History (BOM MEIHY, 1996), this research is appropriated from the narratives of seven teachers, not intending to unveil as limits, and possibilities of hybrid teaching and active methodologies. The theoretical framework that supports this investigation is anchored in the ideas of Moran (2015, 2018), Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Bacich (2018) and Horn and Stalker (2015), with whom a research establishes dialogues in the narratives. interviewees, in order to support reflections on the potential of hybrid teaching and active methodologies as methodological alternatives for the teaching-learning process of Geography. The research indicated that hybrid teaching can open up multiple possibilities of work with active methodologies, enabling the student to become the protagonist of their learning process. |
id |
UFES_9eb564498ce2a7c7f77095b82d475e33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/15057 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
180Borges, Vilmar Joséhttps://orcid.org/0000-0002-0846-0621http://lattes.cnpq.br/2258402424414309Gandra, Aline Silva Buterhttps://orcid.org/0000-0001-5410-6925http://lattes.cnpq.br/9395158932795834Cararo, José Américohttps://orcid.org/0009-0002-4357-6061http://lattes.cnpq.br/4922760708506266Bitte, Regina Celi Frechianihttps://orcid.org/0000-0001-6819-3900http://lattes.cnpq.br/8436866512999341Santos, Sônia Maria doshttps://orcid.org/http://lattes.cnpq.br/92810578597932762024-05-30T00:49:53Z2024-05-30T00:49:53Z2021-09-10This study aims to reflect on the challenges and potential found in practices aimed at hybrid teaching and active methodologies in teaching Geography in public schools of basic education in the Metropolitan Region of Grande Vitória / ES. Therefore, supported by the research methodology of Oral History (BOM MEIHY, 1996), this research is appropriated from the narratives of seven teachers, not intending to unveil as limits, and possibilities of hybrid teaching and active methodologies. The theoretical framework that supports this investigation is anchored in the ideas of Moran (2015, 2018), Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Bacich (2018) and Horn and Stalker (2015), with whom a research establishes dialogues in the narratives. interviewees, in order to support reflections on the potential of hybrid teaching and active methodologies as methodological alternatives for the teaching-learning process of Geography. The research indicated that hybrid teaching can open up multiple possibilities of work with active methodologies, enabling the student to become the protagonist of their learning process.Este estudo tem como objetivo refletir sobre os desafios e potencialidades encontrados nas práticas voltadas para o ensino híbrido e metodologias ativas no ensino de Geografia em escolas públicas de educação básica na Região Metropolitana da Grande Vitória/ES. Para tanto, apoiada na metodologia de pesquisa da História Oral (BOM MEIHY, 1996), esta pesquisa se apropria de narrativas de sete professores, no intuito de desvelar as perspectivas, limites e possibilidades do ensino híbrido e das metodologias ativas. O referencial teórico que sustenta esta investigação está ancorado nas ideias de Moran (2015, 2018), Bacich, Tanzi Neto e Trevisani (2015), Bacich (2018) e Horn e Stalker (2015), com os quais a pesquisa entabula diálogos nas narrativas dos entrevistados, a fim de subsidiar as reflexões acerca das potencialidades do ensino híbrido e das metodologias ativas como alternativas metodológicas para o processo ensino-aprendizagem de Geografia. A pesquisa sinalizou que o ensino híbrido pode abrir múltiplas possibilidades de trabalho com as metodologias ativas, possibilitando ao aluno se tornar protagonista do seu processo de aprendizagem.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/15057porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em EducaçãoPrograma de Pós Graduação de Mestrado Profissional em EducaçãoUFESBRCentro de Educaçãosubject.br-rjbnEducaçãoEnsino híbridometodologias ativasensino de geografiaENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIAtitle.alternativeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALAlineSilvaButerGandra-2021-dissertacao.pdfapplication/pdf3537639http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8e263a16-36bc-48f6-a972-ac536e18d8ce/download7f5cd68b02ca72ca2d0b728b76f625edMD5110/150572024-08-23 08:33:10.487oai:repositorio.ufes.br:10/15057http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:02:08.375Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
title.alternative |
title |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
spellingShingle |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA Gandra, Aline Silva Buter Educação Ensino híbrido metodologias ativas ensino de geografia subject.br-rjbn |
title_short |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
title_full |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
title_fullStr |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
title_full_unstemmed |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
title_sort |
ENSINO HÍBRIDO E METODOLOGIAS ATIVAS: NARRATIVAS, MEMÓRIAS, SABERES E FAZERES NO ENSINO DE GEOGRAFIA |
author |
Gandra, Aline Silva Buter |
author_facet |
Gandra, Aline Silva Buter |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.none.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0001-5410-6925 |
dc.contributor.authorLattes.none.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9395158932795834 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Borges, Vilmar José |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-0846-0621 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2258402424414309 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gandra, Aline Silva Buter |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Cararo, José Américo |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
https://orcid.org/0009-0002-4357-6061 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4922760708506266 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bitte, Regina Celi Frechiani |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0001-6819-3900 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8436866512999341 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Santos, Sônia Maria dos |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
https://orcid.org/ |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9281057859793276 |
contributor_str_mv |
Borges, Vilmar José Cararo, José Américo Bitte, Regina Celi Frechiani Santos, Sônia Maria dos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação |
topic |
Educação Ensino híbrido metodologias ativas ensino de geografia subject.br-rjbn |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino híbrido metodologias ativas ensino de geografia |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
subject.br-rjbn |
description |
This study aims to reflect on the challenges and potential found in practices aimed at hybrid teaching and active methodologies in teaching Geography in public schools of basic education in the Metropolitan Region of Grande Vitória / ES. Therefore, supported by the research methodology of Oral History (BOM MEIHY, 1996), this research is appropriated from the narratives of seven teachers, not intending to unveil as limits, and possibilities of hybrid teaching and active methodologies. The theoretical framework that supports this investigation is anchored in the ideas of Moran (2015, 2018), Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Bacich (2018) and Horn and Stalker (2015), with whom a research establishes dialogues in the narratives. interviewees, in order to support reflections on the potential of hybrid teaching and active methodologies as methodological alternatives for the teaching-learning process of Geography. The research indicated that hybrid teaching can open up multiple possibilities of work with active methodologies, enabling the student to become the protagonist of their learning process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-09-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-05-30T00:49:53Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-05-30T00:49:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/15057 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/15057 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Educação |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação de Mestrado Profissional em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8e263a16-36bc-48f6-a972-ac536e18d8ce/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7f5cd68b02ca72ca2d0b728b76f625ed |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022576103915520 |