O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028 |
Resumo: | The article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time. |
id |
UFF-22_36990cbe96ce4fcc86d86b32fbb4f1b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51028 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxisLA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS:: desafíos y posibilidades de una praxis revolucionariaO ENSINO DE GEOGRAFIA E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: desafios e possibilidades de uma práxis revolucionáriaGeography teachingOrganization of didactic workPedagogical practicesEnseñanza de la GeografíaOrganización del trabajo didácticoPrácticas pedagógicasEnsino de GeografiaOrganização do trabalho didáticoPráticas pedagógicasThe article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time.El presente artículo tiene como objetivo discutir la categoría Organización del Trabajo Didáctico a la luz de la Ciencia de la Historia. Desde esta perspectiva teórica, reflexionar sobre los desafíos y posibilidades del aprendizaje en la enseñanza de la Geografía tomando como referentes a los pensadores Gilberto Alves (2005; 2012) y Dermeval Saviani (2008; 2009). En este contexto, los profesores de Geografía tienen el desafío de resignificar sus prácticas pedagógicas para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje para una praxis revolucionaria. La metodología utilizada en este artículo fue la investigación bibliográfica, que orientó los principales temas conceptuales desde la perspectiva marxista. En resumen, se concluye que los resultados presentados ya no responden a las demandas sociales de nuestro tiempo.O presente artigo objetiva discutir a categoria Organização do Trabalho Didático à luz da Ciência da História. A partir dessa perspectiva teórica, refletir sobre os desafios e as possibilidades da aprendizagem no ensino de Geografia usando como referências os pensadores Gilberto Alves (2005; 2012) e Dermeval Saviani (2008; 2009). Nesse contexto, os professores de Geografia são desafiados a ressignificar suas práticas pedagógicas para o aprimoramento do processo ensino-aprendizagem para uma práxis revolucionária. A metodologia utilizada neste artigo foi a pesquisa bibliográfica, a qual norteou os principais temas conceituais partindo da perspectiva marxiana. Em síntese, conclui-se que os resultados apresentados não atendem mais às exigências sociais de nosso tempo.ABEC2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5102810.22409/eg.v8i18.51028Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 111-126Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 111-126Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 111-1262316-854410.22409/eg.v9i18reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32798https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32816Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessVergutz, Silvano Artur BuschPacífico, Marsiel2022-08-31T23:12:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51028Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-08-31T23:12:31Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis LA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS:: desafíos y posibilidades de una praxis revolucionaria O ENSINO DE GEOGRAFIA E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: desafios e possibilidades de uma práxis revolucionária |
title |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
spellingShingle |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis Vergutz, Silvano Artur Busch Geography teaching Organization of didactic work Pedagogical practices Enseñanza de la Geografía Organización del trabajo didáctico Prácticas pedagógicas Ensino de Geografia Organização do trabalho didático Práticas pedagógicas |
title_short |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
title_full |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
title_fullStr |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
title_full_unstemmed |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
title_sort |
O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis |
author |
Vergutz, Silvano Artur Busch |
author_facet |
Vergutz, Silvano Artur Busch Pacífico, Marsiel |
author_role |
author |
author2 |
Pacífico, Marsiel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vergutz, Silvano Artur Busch Pacífico, Marsiel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geography teaching Organization of didactic work Pedagogical practices Enseñanza de la Geografía Organización del trabajo didáctico Prácticas pedagógicas Ensino de Geografia Organização do trabalho didático Práticas pedagógicas |
topic |
Geography teaching Organization of didactic work Pedagogical practices Enseñanza de la Geografía Organización del trabajo didáctico Prácticas pedagógicas Ensino de Geografia Organização do trabalho didático Práticas pedagógicas |
description |
The article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028 10.22409/eg.v8i18.51028 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v8i18.51028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32798 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 111-126 Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 111-126 Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 111-126 2316-8544 10.22409/eg.v9i18 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978352967680 |