O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vergutz, Silvano Artur Busch
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pacífico, Marsiel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028
Resumo: The article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time.
id UFF-22_36990cbe96ce4fcc86d86b32fbb4f1b3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51028
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxisLA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS:: desafíos y posibilidades de una praxis revolucionariaO ENSINO DE GEOGRAFIA E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: desafios e possibilidades de uma práxis revolucionáriaGeography teachingOrganization of didactic workPedagogical practicesEnseñanza de la GeografíaOrganización del trabajo didácticoPrácticas pedagógicasEnsino de GeografiaOrganização do trabalho didáticoPráticas pedagógicasThe article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time.El presente artículo tiene como objetivo discutir la categoría Organización del Trabajo Didáctico a la luz de la Ciencia de la Historia. Desde esta perspectiva teórica, reflexionar sobre los desafíos y posibilidades del aprendizaje en la enseñanza de la Geografía tomando como referentes a los pensadores Gilberto Alves (2005; 2012) y Dermeval Saviani (2008; 2009). En este contexto, los profesores de Geografía tienen el desafío de resignificar sus prácticas pedagógicas para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje para una praxis revolucionaria. La metodología utilizada en este artículo fue la investigación bibliográfica, que orientó los principales temas conceptuales desde la perspectiva marxista. En resumen, se concluye que los resultados presentados ya no responden a las demandas sociales de nuestro tiempo.O presente artigo objetiva discutir a categoria Organização do Trabalho Didático à luz da Ciência da História. A partir dessa perspectiva teórica, refletir sobre os desafios e as possibilidades da aprendizagem no ensino de Geografia usando como referências os pensadores Gilberto Alves (2005; 2012) e Dermeval Saviani (2008; 2009). Nesse contexto, os professores de Geografia são desafiados a ressignificar suas práticas pedagógicas para o aprimoramento do processo ensino-aprendizagem para uma práxis revolucionária. A metodologia utilizada neste artigo foi a pesquisa bibliográfica, a qual norteou os principais temas conceituais partindo da perspectiva marxiana. Em síntese, conclui-se que os resultados apresentados não atendem mais às exigências sociais de nosso tempo.ABEC2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5102810.22409/eg.v8i18.51028Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 111-126Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 111-126Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 111-1262316-854410.22409/eg.v9i18reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32798https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32816Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessVergutz, Silvano Artur BuschPacífico, Marsiel2022-08-31T23:12:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/51028Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-08-31T23:12:31Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
LA ENSEÑANZA DE LA GEOGRAFÍA Y LAS PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS:: desafíos y posibilidades de una praxis revolucionaria
O ENSINO DE GEOGRAFIA E AS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: desafios e possibilidades de uma práxis revolucionária
title O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
spellingShingle O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
Vergutz, Silvano Artur Busch
Geography teaching
Organization of didactic work
Pedagogical practices
Enseñanza de la Geografía
Organización del trabajo didáctico
Prácticas pedagógicas
Ensino de Geografia
Organização do trabalho didático
Práticas pedagógicas
title_short O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
title_full O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
title_fullStr O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
title_full_unstemmed O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
title_sort O GEOGRAPHY TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: : challenges and possibilities of a revolutionary praxis
author Vergutz, Silvano Artur Busch
author_facet Vergutz, Silvano Artur Busch
Pacífico, Marsiel
author_role author
author2 Pacífico, Marsiel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vergutz, Silvano Artur Busch
Pacífico, Marsiel
dc.subject.por.fl_str_mv Geography teaching
Organization of didactic work
Pedagogical practices
Enseñanza de la Geografía
Organización del trabajo didáctico
Prácticas pedagógicas
Ensino de Geografia
Organização do trabalho didático
Práticas pedagógicas
topic Geography teaching
Organization of didactic work
Pedagogical practices
Enseñanza de la Geografía
Organización del trabajo didáctico
Prácticas pedagógicas
Ensino de Geografia
Organização do trabalho didático
Práticas pedagógicas
description The article aims to discuss the category Organization of Didactic Work in the light of the Science of History. From this theoretical perspective, reflecting on the challenges and possibilities of learning in Geography teaching using as references the thinkers Gilberto Alves (2005; 2012) and Dermeval Saviani (2008; 2009). In this context, Geography teachers are challenged to resignify their pedagogical practices for the improvement of the teaching-learning process for a revolutionary praxis. The methodology used in this article was bibliographic research, which conducted the main conceptual themes from the Marxian perspective. In summary, it is concluded that the results presented no longer meet the social demands of our time.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028
10.22409/eg.v8i18.51028
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028
identifier_str_mv 10.22409/eg.v8i18.51028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32798
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/51028/32816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 9 No. 18 (2022): Essays of Geography; 111-126
Ensayos de Geografía; Vol. 9 Núm. 18 (2022): Ensaios de Geografía; 111-126
Ensaios de Geografia; v. 9 n. 18 (2022): Ensaios de Geografia; 111-126
2316-8544
10.22409/eg.v9i18
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978352967680