A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449 |
Resumo: | This article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role. |
id |
UFF-22_ee5050508e74ab5e1a6cb6031c985b2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49449 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLSUN ANÁLISIS CRÍTICO-REFLEXIVO DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN UN LIBRO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE ESCUELA PÚBLICAUMA ANÁLISE CRÍTICO-REFLEXIVA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM UM LIVRO DIDÁTICO DO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA PÚBLICAGeografia escolarLivro didáticoDocênciaEducação ambientalSchool geographyTextbookTeachingEnvironmental educationThis article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role.Este artículo tiene como objetivo analizar la enseñanza de la educación ambiental a partir del libro de texto de la escuela primaria de una escuela pública en / en el estado de Ceará. Entendemos que la educación ambiental es uno de los instrumentos esenciales para la construcción de dispositivos para combatir los conflictos sociales y ambientales que penalizan a las poblaciones tradicionales por preservar la naturaleza. Por tanto, se utilizó como procedimiento metodológico la investigación cualitativa y el estudio exploratorio. Es necesario construir una educación que sensibilice a los estudiantes sobre el desarrollo de actitudes comprometidas con la preservación de la naturaleza y la comprensión de su función ecológica.Este artigo tem como objetivo analisar o ensino de educação ambiental do livro didático do ensino fundamental de uma escola pública do/no estado do Ceará. Entendemos que a educação ambiental é um dos instrumentos essenciais para a construção de dispositivos de combate aos conflitos socioambientais que penalizam as populações tradicionais por preservar a natureza. Para tanto, utilizou-se a pesquisa de natureza qualitativa e o estudo exploratório como procedimento metodológico. Nota-se a necessidade de construirmos um ensino que sensibilize os estudantes para o desenvolvimento de atitudes que estejam comprometidas com a preservação da natureza ao passo que compreendem o seu papel ecológico.ABEC2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/4944910.22409/eg.v7i14.49449Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-362316-854410.22409/eg.v7i14reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29918https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29919Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessJúnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa2021-08-31T22:02:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49449Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2021-08-31T22:02:39Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS UN ANÁLISIS CRÍTICO-REFLEXIVO DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN UN LIBRO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE ESCUELA PÚBLICA UMA ANÁLISE CRÍTICO-REFLEXIVA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM UM LIVRO DIDÁTICO DO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA PÚBLICA |
title |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
spellingShingle |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa Geografia escolar Livro didático Docência Educação ambiental School geography Textbook Teaching Environmental education |
title_short |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
title_full |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
title_fullStr |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
title_full_unstemmed |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
title_sort |
A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS |
author |
Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa |
author_facet |
Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia escolar Livro didático Docência Educação ambiental School geography Textbook Teaching Environmental education |
topic |
Geografia escolar Livro didático Docência Educação ambiental School geography Textbook Teaching Environmental education |
description |
This article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449 10.22409/eg.v7i14.49449 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v7i14.49449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29918 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36 Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36 Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36 2316-8544 10.22409/eg.v7i14 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978951704576 |