A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449
Resumo: This article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role.
id UFF-22_ee5050508e74ab5e1a6cb6031c985b2d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49449
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLSUN ANÁLISIS CRÍTICO-REFLEXIVO DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN UN LIBRO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE ESCUELA PÚBLICAUMA ANÁLISE CRÍTICO-REFLEXIVA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM UM LIVRO DIDÁTICO DO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA PÚBLICAGeografia escolarLivro didáticoDocênciaEducação ambientalSchool geographyTextbookTeachingEnvironmental educationThis article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role.Este artículo tiene como objetivo analizar la enseñanza de la educación ambiental a partir del libro de texto de la escuela primaria de una escuela pública en / en el estado de Ceará. Entendemos que la educación ambiental es uno de los instrumentos esenciales para la construcción de dispositivos para combatir los conflictos sociales y ambientales que penalizan a las poblaciones tradicionales por preservar la naturaleza. Por tanto, se utilizó como procedimiento metodológico la investigación cualitativa y el estudio exploratorio. Es necesario construir una educación que sensibilice a los estudiantes sobre el desarrollo de actitudes comprometidas con la preservación de la naturaleza y la comprensión de su función ecológica.Este artigo tem como objetivo analisar o ensino de educação ambiental do livro didático do ensino fundamental de uma escola pública do/no estado do Ceará. Entendemos que a educação ambiental é um dos instrumentos essenciais para a construção de dispositivos de combate aos conflitos socioambientais que penalizam as populações tradicionais por preservar a natureza. Para tanto, utilizou-se a pesquisa de natureza qualitativa e o estudo exploratório como procedimento metodológico. Nota-se a necessidade de construirmos um ensino que sensibilize os estudantes para o desenvolvimento de atitudes que estejam comprometidas com a preservação da natureza ao passo que compreendem o seu papel ecológico.ABEC2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/4944910.22409/eg.v7i14.49449Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-362316-854410.22409/eg.v7i14reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29918https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29919Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessJúnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa2021-08-31T22:02:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49449Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2021-08-31T22:02:39Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
UN ANÁLISIS CRÍTICO-REFLEXIVO DE LA EDUCACIÓN AMBIENTAL EN UN LIBRO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE ESCUELA PÚBLICA
UMA ANÁLISE CRÍTICO-REFLEXIVA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL EM UM LIVRO DIDÁTICO DO ENSINO FUNDAMENTAL DA ESCOLA PÚBLICA
title A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
spellingShingle A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa
Geografia escolar
Livro didático
Docência
Educação ambiental
School geography
Textbook
Teaching
Environmental education
title_short A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
title_full A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
title_fullStr A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
title_full_unstemmed A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
title_sort A CRITICAL-REFLEXIVE ANALYSIS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN A TEXTBOOK OF ELEMENTARY EDUCATION IN PUBLIC SCHOOLS
author Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa
author_facet Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Júnior, Arnóbio Rodrigues de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia escolar
Livro didático
Docência
Educação ambiental
School geography
Textbook
Teaching
Environmental education
topic Geografia escolar
Livro didático
Docência
Educação ambiental
School geography
Textbook
Teaching
Environmental education
description This article aims to analyze the teaching of environmental education from the elementary school textbook of a public school in/in the state of Ceará.We understand that environmental education is one of the essential instruments for the construction of devices to fight social and environmental conflicts that penalize traditional populations for preserving nature. Therefore, qualitative research and exploratory study were used as a methodological procedure. There is a need to build education that sensitizes students to the development of attitudes that are committed to preserving nature while understanding its ecological role.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449
10.22409/eg.v7i14.49449
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449
identifier_str_mv 10.22409/eg.v7i14.49449
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29918
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49449/29919
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36
Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36
Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 11-36
2316-8544
10.22409/eg.v7i14
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978951704576