Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
Texto Completo: | https://app.uff.br/riuff/handle/1/19364 |
Resumo: | This work aimed to investigate the Science Teacher Initial Education in the 1960-1970, specifically the short term courses known as Licenciatura Curta em Ciências. These courses were approved for the first time in 1964 and modified in 1971. We studied two historical moments 1960 and the 1970 based on new history methodologies. The research has used both written sources such as legal documents Indications, Resolutions, laws, papers article from the Cultura and Ciência Journal, papers from scientific congresses, books and etc and oral sources interviews with three teachers who participated actively in this historical process. The historical analysis allowed to understand how the economics, social and politics processes were transformed and influenced the preparation of science teachers. The work highlights the reasons why the proposals of the short term courses as solutions and justifications have been rejected by the educational communities. |
id |
UFF-2_2af7d706f9d19f89595fa5adb7eb9c5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:app.uff.br:1/19364 |
network_acronym_str |
UFF-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository_id_str |
2120 |
spelling |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970Licenciatura curta em ciênciasFormação docenteEnsino de ciênciasEstudo de ciênciasScience educationScience teacher initial educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work aimed to investigate the Science Teacher Initial Education in the 1960-1970, specifically the short term courses known as Licenciatura Curta em Ciências. These courses were approved for the first time in 1964 and modified in 1971. We studied two historical moments 1960 and the 1970 based on new history methodologies. The research has used both written sources such as legal documents Indications, Resolutions, laws, papers article from the Cultura and Ciência Journal, papers from scientific congresses, books and etc and oral sources interviews with three teachers who participated actively in this historical process. The historical analysis allowed to understand how the economics, social and politics processes were transformed and influenced the preparation of science teachers. The work highlights the reasons why the proposals of the short term courses as solutions and justifications have been rejected by the educational communities.O presente trabalho objetivou investigar as trajetórias da formação docente no período de 1960 1980, especificamente o surgimento dos cursos de Licenciatura Curta em Ciências. É preciso ressaltar que as licenciaturas curtas ou de 1º ciclo foram primeiramente aprovadas em outubro de 1964 e, posteriormente, com modificações, em 1971. Estudamos dois momentos históricos: a década de 1960 e a década de 1970. Para o desenvolvimento da pesquisa, tomamos como base fontes escritas (documentos legais indicações, resoluções, decretos lei e LDBEN , artigos publicados na Revista Cultura e Ciência, em atas de congressos e reuniões científicas e livros e dissertação e teses) e fontes orais (entrevistas realizadas com três professores, que participaram ativamente neste processo histórico). A análise destas fontes nos permitiu montar um quadro histórico no qual as trajetórias da formação docente foram re-significadas em processos econômicos, políticos e sociais. O estudo evidencia que as propostas de licenciatura curta se apresentam como forma de justificativas e soluções que se diferenciaram com relação ao surgimento de uma nova ideologia de formação docente.Programa de Pós-graduação em EducaçãoEducaçãoSelles, Sandra Lucia EscovedoCPF:38774011715http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1Ferreira, Marcia SerraCPF:10201542522http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782334H4Fonseca, Lana Claudia de SouzaCPF:01398111767http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723970P1Teixeira, Sonia KrapasCPF:03117386807Tavares, Daniele Aparecida de Lima2021-03-10T20:47:13Z2006-08-112021-03-10T20:47:13Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttps://app.uff.br/riuff/handle/1/19364porCC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFF2021-03-10T20:47:13Zoai:app.uff.br:1/19364Repositório InstitucionalPUBhttps://app.uff.br/oai/requestriuff@id.uff.bropendoar:21202021-03-10T20:47:13Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
title |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
spellingShingle |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 Tavares, Daniele Aparecida de Lima Licenciatura curta em ciências Formação docente Ensino de ciências Estudo de ciências Science education Science teacher initial education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
title_full |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
title_fullStr |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
title_full_unstemmed |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
title_sort |
Trajetórias da formação docente : o caso da licenciatura curta em ciências das décadas de 1960 e 1970 |
author |
Tavares, Daniele Aparecida de Lima |
author_facet |
Tavares, Daniele Aparecida de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Selles, Sandra Lucia Escovedo CPF:38774011715 http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4796506Z1 Ferreira, Marcia Serra CPF:10201542522 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782334H4 Fonseca, Lana Claudia de Souza CPF:01398111767 http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723970P1 Teixeira, Sonia Krapas CPF:03117386807 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Daniele Aparecida de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura curta em ciências Formação docente Ensino de ciências Estudo de ciências Science education Science teacher initial education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Licenciatura curta em ciências Formação docente Ensino de ciências Estudo de ciências Science education Science teacher initial education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aimed to investigate the Science Teacher Initial Education in the 1960-1970, specifically the short term courses known as Licenciatura Curta em Ciências. These courses were approved for the first time in 1964 and modified in 1971. We studied two historical moments 1960 and the 1970 based on new history methodologies. The research has used both written sources such as legal documents Indications, Resolutions, laws, papers article from the Cultura and Ciência Journal, papers from scientific congresses, books and etc and oral sources interviews with three teachers who participated actively in this historical process. The historical analysis allowed to understand how the economics, social and politics processes were transformed and influenced the preparation of science teachers. The work highlights the reasons why the proposals of the short term courses as solutions and justifications have been rejected by the educational communities. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-08-11 2021-03-10T20:47:13Z 2021-03-10T20:47:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/19364 |
url |
https://app.uff.br/riuff/handle/1/19364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Educação Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal Fluminense (RIUFF) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
riuff@id.uff.br |
_version_ |
1807838726560153600 |