Acoustic signal processing from a dichotic experiment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scliar-Cabral, Leonor
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Confluência
Texto Completo: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522
Resumo: Speech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed.
id UFF-4_90b686d983f1a281f5936d23b4a7c6af
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/522
network_acronym_str UFF-4
network_name_str Confluência
repository_id_str
spelling Acoustic signal processing from a dichotic experimentProcessamento do sinal acústico em experimento dicóticoExperimento dicóticoprocessamentosinal acústico da falaalfabetizaçãomecanismos atencionais.Dichotic experimentprocessingspeech acoustic signalearly literacyattentional mechanismsSpeech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed.Discute-se o processamento do sinal acústico da fala em escuta dicótica de pares mínimos simultâneos, diferindo apenas no primeiro segmento oclusivo, em paroxítonas bissilábicas CV, para verificar o efeito da alfabetização. Metodologia: Participaram 29 crianças com idade média de 7,3 ou 7,4 anos, pertencentes a dois níveis socioeconômicos médio-alto (NSEM) e baixo (NSEB), sendo dez alfabetizadas, pertencentes ao NSEM, oito, ao NSEB e onze não alfabetizadas, somente ao NSEB: as dos grupo alfabetizadas, ao término do 1º ano do EF e as do não alfabetizadas, no início. Resultados: embora sem diferenças significativas no número de respostas corretas, intrusões e blendings entre os alfabetizados e não alfabetizados, as respostas se diferenciam quanto às estratégias das duas populações. A alfabetização influencia na maior consistência nas estratégias baseadas na duração, enquanto as dos não alfabetizados são aleatórias, ou difusas. Comprova-se o processamento dos traços fonéticos distintivos que compõem o feixe dos fonemas.Liceu Literário Português2022-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/52210.18364/rc.2022n62.522Confluência; 2022: Issue 62; 9-40Confluência; 2022: Número 62; 9-40Confluência; 2022: Numéro 62; 9-40Confluência; 2022: Numero 62; 9-40Confluência; 2022: Número 62; 9-402317-41531415-740310.18364/rc.2022n62reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522/730Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabralhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar-Cabral, Leonor2022-03-04T13:25:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/522Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-03-04T13:25:39Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv Acoustic signal processing from a dichotic experiment
Processamento do sinal acústico em experimento dicótico
title Acoustic signal processing from a dichotic experiment
spellingShingle Acoustic signal processing from a dichotic experiment
Scliar-Cabral, Leonor
Experimento dicótico
processamento
sinal acústico da fala
alfabetização
mecanismos atencionais.
Dichotic experiment
processing
speech acoustic signal
early literacy
attentional mechanisms
title_short Acoustic signal processing from a dichotic experiment
title_full Acoustic signal processing from a dichotic experiment
title_fullStr Acoustic signal processing from a dichotic experiment
title_full_unstemmed Acoustic signal processing from a dichotic experiment
title_sort Acoustic signal processing from a dichotic experiment
author Scliar-Cabral, Leonor
author_facet Scliar-Cabral, Leonor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scliar-Cabral, Leonor
dc.subject.por.fl_str_mv Experimento dicótico
processamento
sinal acústico da fala
alfabetização
mecanismos atencionais.
Dichotic experiment
processing
speech acoustic signal
early literacy
attentional mechanisms
topic Experimento dicótico
processamento
sinal acústico da fala
alfabetização
mecanismos atencionais.
Dichotic experiment
processing
speech acoustic signal
early literacy
attentional mechanisms
description Speech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522
10.18364/rc.2022n62.522
url https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522
identifier_str_mv 10.18364/rc.2022n62.522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522/730
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabral
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabral
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
publisher.none.fl_str_mv Liceu Literário Português
dc.source.none.fl_str_mv Confluência; 2022: Issue 62; 9-40
Confluência; 2022: Número 62; 9-40
Confluência; 2022: Numéro 62; 9-40
Confluência; 2022: Numero 62; 9-40
Confluência; 2022: Número 62; 9-40
2317-4153
1415-7403
10.18364/rc.2022n62
reponame:Confluência
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Confluência
collection Confluência
repository.name.fl_str_mv Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistaconfluencias.psd@id.uff.br||
_version_ 1799705459405357056