Acoustic signal processing from a dichotic experiment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Confluência |
Texto Completo: | https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522 |
Resumo: | Speech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed. |
id |
UFF-4_90b686d983f1a281f5936d23b4a7c6af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/522 |
network_acronym_str |
UFF-4 |
network_name_str |
Confluência |
repository_id_str |
|
spelling |
Acoustic signal processing from a dichotic experimentProcessamento do sinal acústico em experimento dicóticoExperimento dicóticoprocessamentosinal acústico da falaalfabetizaçãomecanismos atencionais.Dichotic experimentprocessingspeech acoustic signalearly literacyattentional mechanismsSpeech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed.Discute-se o processamento do sinal acústico da fala em escuta dicótica de pares mínimos simultâneos, diferindo apenas no primeiro segmento oclusivo, em paroxítonas bissilábicas CV, para verificar o efeito da alfabetização. Metodologia: Participaram 29 crianças com idade média de 7,3 ou 7,4 anos, pertencentes a dois níveis socioeconômicos médio-alto (NSEM) e baixo (NSEB), sendo dez alfabetizadas, pertencentes ao NSEM, oito, ao NSEB e onze não alfabetizadas, somente ao NSEB: as dos grupo alfabetizadas, ao término do 1º ano do EF e as do não alfabetizadas, no início. Resultados: embora sem diferenças significativas no número de respostas corretas, intrusões e blendings entre os alfabetizados e não alfabetizados, as respostas se diferenciam quanto às estratégias das duas populações. A alfabetização influencia na maior consistência nas estratégias baseadas na duração, enquanto as dos não alfabetizados são aleatórias, ou difusas. Comprova-se o processamento dos traços fonéticos distintivos que compõem o feixe dos fonemas.Liceu Literário Português2022-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/52210.18364/rc.2022n62.522Confluência; 2022: Issue 62; 9-40Confluência; 2022: Número 62; 9-40Confluência; 2022: Numéro 62; 9-40Confluência; 2022: Numero 62; 9-40Confluência; 2022: Número 62; 9-402317-41531415-740310.18364/rc.2022n62reponame:Confluênciainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522/730Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabralhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessScliar-Cabral, Leonor2022-03-04T13:25:39Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/522Revistahttps://revistaconfluencia.org.br/rcPUBhttps://revistaconfluencia.org.br/rc/oairevistaconfluencias.psd@id.uff.br||2318-45581678-7145opendoar:2022-03-04T13:25:39Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment Processamento do sinal acústico em experimento dicótico |
title |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
spellingShingle |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment Scliar-Cabral, Leonor Experimento dicótico processamento sinal acústico da fala alfabetização mecanismos atencionais. Dichotic experiment processing speech acoustic signal early literacy attentional mechanisms |
title_short |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
title_full |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
title_fullStr |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
title_full_unstemmed |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
title_sort |
Acoustic signal processing from a dichotic experiment |
author |
Scliar-Cabral, Leonor |
author_facet |
Scliar-Cabral, Leonor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scliar-Cabral, Leonor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimento dicótico processamento sinal acústico da fala alfabetização mecanismos atencionais. Dichotic experiment processing speech acoustic signal early literacy attentional mechanisms |
topic |
Experimento dicótico processamento sinal acústico da fala alfabetização mecanismos atencionais. Dichotic experiment processing speech acoustic signal early literacy attentional mechanisms |
description |
Speech acoustic signal processing in minimal dichotic listening simultaneous pairs is discussed, differing only in the first occlusive segment, in CV bisyllabic paroxytones, to verify the early literacy effect. Methodology: Twenty-nine children with a mean age of 7.3 or 7.4 years old, belonging to two medium-high (NSEM) and low (NSEB) socioeconomic levels participated: at the Elementary School 1st year end, early literate NSEM ten and NSEB eight children and at the 1st year beginning, only illiterate NSEB eleven. Results: although there were no significant differences in the number of correct answers, intrusions and blendings, between the early literate and illiterate, the answers differ in terms of the two populations strategies. Early literacy influences greater consistency in strategies based on duration, while those of the illiterate are random, or diffuse. The distinctive phonetic features that compose the phoneme bundle processing is confirmed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522 10.18364/rc.2022n62.522 |
url |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522 |
identifier_str_mv |
10.18364/rc.2022n62.522 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/view/522/730 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabral https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Leonor Scliar Cabral https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
publisher.none.fl_str_mv |
Liceu Literário Português |
dc.source.none.fl_str_mv |
Confluência; 2022: Issue 62; 9-40 Confluência; 2022: Número 62; 9-40 Confluência; 2022: Numéro 62; 9-40 Confluência; 2022: Numero 62; 9-40 Confluência; 2022: Número 62; 9-40 2317-4153 1415-7403 10.18364/rc.2022n62 reponame:Confluência instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Confluência |
collection |
Confluência |
repository.name.fl_str_mv |
Confluência - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaconfluencias.psd@id.uff.br|| |
_version_ |
1799705459405357056 |