ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SOUZA, Maria Alice
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem (Catalão. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103
Resumo: In the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection.
id UFG-11_683dc6582b4d2636470507d36767290a
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/64103
network_acronym_str UFG-11
network_name_str Linguagem (Catalão. Online)
repository_id_str
spelling ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNETIn the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection.Na contemporaneidade, o grande desafio do componente língua portuguesa é promover práticas de linguagem que oportunizem a participação crítica do aprendiz. Desse modo, objetivando, envolver o estudante em atividades que alarguem sua capacidade de leitura e produção de textos próprios da cultura digital, o presente artigo apresenta uma sequência didática desenvolvida com alunos do ensino médio de uma escola pública da rede estadual do município de Belo Horizonte, utilizando o meme da internet. Mediante revisão de literatura, este trabalho considera, ainda, as práticas de letramentos atreladas ao meme da internet. Ao final da sequência didática, percebeu-se que longe de ser um gênero voltado apenas para a fruição, o meme oportuniza práticas de uso e reflexão da língua.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6410310.5216/lep.v24i1.64103Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 61-762358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103/36445Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSOUZA, Maria AliceBARROS, Marcelo Diniz Monteiro de 2021-10-22T11:43:54Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/64103Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:43:54Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
title ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
spellingShingle ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
SOUZA, Maria Alice
title_short ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
title_full ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
title_fullStr ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
title_full_unstemmed ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
title_sort ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
author SOUZA, Maria Alice
author_facet SOUZA, Maria Alice
BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de
author_role author
author2 BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv SOUZA, Maria Alice
BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de
description In the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103
10.5216/lep.v24i1.64103
url https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103
identifier_str_mv 10.5216/lep.v24i1.64103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103/36445
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Catalão
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 61-76
2358-1042
reponame:Linguagem (Catalão. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Linguagem (Catalão. Online)
collection Linguagem (Catalão. Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistalinguagem@gmail.com
_version_ 1798328448067829760