ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem (Catalão. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103 |
Resumo: | In the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection. |
id |
UFG-11_683dc6582b4d2636470507d36767290a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/64103 |
network_acronym_str |
UFG-11 |
network_name_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNETIn the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection.Na contemporaneidade, o grande desafio do componente língua portuguesa é promover práticas de linguagem que oportunizem a participação crítica do aprendiz. Desse modo, objetivando, envolver o estudante em atividades que alarguem sua capacidade de leitura e produção de textos próprios da cultura digital, o presente artigo apresenta uma sequência didática desenvolvida com alunos do ensino médio de uma escola pública da rede estadual do município de Belo Horizonte, utilizando o meme da internet. Mediante revisão de literatura, este trabalho considera, ainda, as práticas de letramentos atreladas ao meme da internet. Ao final da sequência didática, percebeu-se que longe de ser um gênero voltado apenas para a fruição, o meme oportuniza práticas de uso e reflexão da língua.Universidade Federal de Catalão2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/6410310.5216/lep.v24i1.64103Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 61-762358-1042reponame:Linguagem (Catalão. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103/36445Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSOUZA, Maria AliceBARROS, Marcelo Diniz Monteiro de 2021-10-22T11:43:54Zoai:ojs2.periodicos.ufcat.edu.br:article/64103Revistahttps://periodicos.ufcat.edu.br/lepPUBhttps://periodicos.ufcat.edu.br/lep/oai||revistalinguagem@gmail.com2358-10421519-6240opendoar:2021-10-22T11:43:54Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
title |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
spellingShingle |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET SOUZA, Maria Alice |
title_short |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
title_full |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
title_fullStr |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
title_full_unstemmed |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
title_sort |
ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA COM MEME DA INTERNET |
author |
SOUZA, Maria Alice |
author_facet |
SOUZA, Maria Alice BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de |
author_role |
author |
author2 |
BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SOUZA, Maria Alice BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de |
description |
In the contemporary world, the great challenge of the Portuguese language component is to promote language practices that allow the critical participation of the learner. In this way, aiming to involve the student in activities that expand his her ability to read and produce texts belonging to digital culture, this article presents a didactic sequence developed with high school students from a public school in the state network of the city of Belo Horizonte using the internet meme. Through a literature review, this work also considers literacy practices linked to the internet meme. At the end of the didactic sequence, it was noticed that far from being a genre focused only on fruition, the meme allows practices of language use and reflection. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103 10.5216/lep.v24i1.64103 |
url |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103 |
identifier_str_mv |
10.5216/lep.v24i1.64103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/64103/36445 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Linguagem: Estudos e Pesquisas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Catalão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem: Estudos e Pesquisas; v. 24 n. 1 (2020); 61-76 2358-1042 reponame:Linguagem (Catalão. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Linguagem (Catalão. Online) |
collection |
Linguagem (Catalão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem (Catalão. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistalinguagem@gmail.com |
_version_ |
1798328448067829760 |