Political pedagogical projects and their interface with the national nursing curriculum guidelines
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/16508 |
Resumo: | ABSTRACT This is a documental study regarding the national curriculum guidelines for nursing undergraduate courses (DCN/ENF) in Brazil – approved in 2001 by Resolution 03/2001-CNE – and the Political Pedagogical Projects (PPP) of the nursing courses of three universities from Fortaleza, Ceará. The study aimed to analyze the PPPs and the Original Curriculum of the nursing undergraduate courses and their correlation with the DCN/ENF. Results show that the institutions expect to comply with the referred document, and, therefore, structure the content of their PPPs as recommended. However, it is observed there are signs of the Cartesian education model and a more evident focus on biological disciplines over human sciences. Therefore, it is suggested that the consolidation of the national health system (SUS), in terms of the development of human resources in Fortaleza, is still under construction. Hence, it is concluded that the PPP must be constantly evaluated for the necessary adjustments. Descriptors: Education, Nursing; Human Resources Formation; Nursing; Curriculum. |
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Political pedagogical projects and their interface with the national nursing curriculum guidelinesProyectos políticos pedagógicos y su interrelación con las directivas curriculares nacionales de enfermeríaProjetos políticos pedagógicos e sua interface com as diretrizes curriculares nacionais de enfermagemEducationNursingHuman Resources FormationCurriculumEducationNursingHuman Resources FormationCurriculumEducación en EnfermeríaFormación de Recursos HumanosEnfermeríaCurriculumEducación en EnfermeríaFormación de Recursos HumanosEnfermeríaCurriculumducação em EnfermagemFormação de Recursos HumanosEnfermagemCurrículoducação em EnfermagemFormação de Recursos HumanosEnfermagemCurrículoABSTRACT This is a documental study regarding the national curriculum guidelines for nursing undergraduate courses (DCN/ENF) in Brazil – approved in 2001 by Resolution 03/2001-CNE – and the Political Pedagogical Projects (PPP) of the nursing courses of three universities from Fortaleza, Ceará. The study aimed to analyze the PPPs and the Original Curriculum of the nursing undergraduate courses and their correlation with the DCN/ENF. Results show that the institutions expect to comply with the referred document, and, therefore, structure the content of their PPPs as recommended. However, it is observed there are signs of the Cartesian education model and a more evident focus on biological disciplines over human sciences. Therefore, it is suggested that the consolidation of the national health system (SUS), in terms of the development of human resources in Fortaleza, is still under construction. Hence, it is concluded that the PPP must be constantly evaluated for the necessary adjustments. Descriptors: Education, Nursing; Human Resources Formation; Nursing; Curriculum.RESUMEN Investigación documental acerca de las directivas curriculares de graduación en enfermería (DCN/ENF) en Brasil, aprobadas en 2001 mediante Resolución 03/2001-CNE y de los Proyectos Políticos Pedagógicos (PPP) de los cursos de Enfermería de tres universidades de Fortaleza-CE. Se buscó analizar los PPP y Matrices Curriculares de los cursos de Enfermería y su correlación con las DCN/ENF. Los resultados demostraron que las instituciones apuntan a aproximarse al documento en cuestión, estructurando el contenido de sus PPP conforme lo recomendado. Mientras tanto, se observan signos del modelo de enseñanza cartesiana con foco más evidente en las disciplinas de cuño biológico, en detrimento de aquellas que contemplan las ciencias humanas. De tal forma, se percibió que la consolidación del SUS en lo referente a la formación de recursos humanos en Fortaleza-CE, aún se trata de un proceso en construcción, dado que las PPP deben ser constantemente evaluadas para los ajustes necesarios. Descriptores: Educación en Enfermería; Formación de Recursos Humanos; Enfermería; Curriculum.RESUMO O presente trabalho trata-se de pesquisa documental sobre as diretrizes curriculares para a graduação em enfermagem (DCN/ENF) no Brasil – aprovadas em 2001 pela Resolução nº 03/2001-CNE – e os Projetos Políticos Pedagógicos (PPP) dos cursos de Enfermagem de três Universidades de Fortaleza-CE. O estudo buscou analisar os PPPs e Matrizes Curriculares dos cursos de graduação de Enfermagem e sua correlação com as DCN/ENF. Os resultados demonstraram que as instituições vislumbram sua aproximação com o documento em questão, estruturando o conteúdo dos seus PPPs conforme o preconizado. No entanto, observam-se sinais do modelo de ensino cartesiano e com foco mais evidenciado nas disciplinas de cunho biológico em detrimento daquelas que contemplam as ciências humanas. Desta forma, percebeu-se que a consolidação do SUS, no que se refere à formação de recursos humanos na cidade de Fortaleza, ainda passa por processo em construção. Logo, conclui-se que o PPP deve ser constantemente avaliado para reajustes necessários. Descritores: Educação em Enfermagem; Formação de Recursos Humanos; Enfermagem; Currículo.Faculdade de Enfermagem da UFG2013-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1650810.5216/ree.v15i1.16508Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 15 No. 1 (2013); 182-90Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 15 n. 1 (2013); 182-901518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/16508/15536Rodrigues, Ana Maria MaiaFreitas, Consuelo Helena Aires deJorge, Maria Salete BessaGuerreiro, Maria das Graças da SilvaSantos, Danielle Christine Moura dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:18:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16508Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:18:54Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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ABSTRACT This is a documental study regarding the national curriculum guidelines for nursing undergraduate courses (DCN/ENF) in Brazil – approved in 2001 by Resolution 03/2001-CNE – and the Political Pedagogical Projects (PPP) of the nursing courses of three universities from Fortaleza, Ceará. The study aimed to analyze the PPPs and the Original Curriculum of the nursing undergraduate courses and their correlation with the DCN/ENF. Results show that the institutions expect to comply with the referred document, and, therefore, structure the content of their PPPs as recommended. However, it is observed there are signs of the Cartesian education model and a more evident focus on biological disciplines over human sciences. Therefore, it is suggested that the consolidation of the national health system (SUS), in terms of the development of human resources in Fortaleza, is still under construction. Hence, it is concluded that the PPP must be constantly evaluated for the necessary adjustments. Descriptors: Education, Nursing; Human Resources Formation; Nursing; Curriculum. |
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