FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Maria de Lourdes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Peres, Aida Maris, Bernardino, Elizabeth, Santos, Marieta Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976
Resumo: The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. 
id UFPR-15_5d808e056ef00aacd4f7c8ccd50529b8
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/36976
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍAFORMAÇÃO DE COMPETÊNCIAS PARA O GERENCIAMENTO EM ENFERMAGEMTHE TRAINING OF COMPETENCES FOR MANAGEMENT IN NURSINGEducação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência.Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia.Education in Nursing; Student nurses; Management.The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. O objetivo deste estudo exploratório-descritivo foi identificar os conhecimentos, habilidades e atitudes apreendidas por 22 egressos de um curso de graduação na temática de Gerenciamento em Enfermagem. O período de coleta de dados foi de fevereiro a abril de 2010; utilizou-se, para a análise dos dados, a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo que tem como pressuposto a Teoria da Representação Social. Como resultados surgiram Discursos do Sujeito Coletivo referentes à utilização de instrumentos gerenciais nas ações gerenciais: conhecimentos sobre gerenciamento dos recursos humanos, materiais, físicos e ambientais e do cuidado de enfermagem; habilidades gerenciais como comunicação, educação permanente, tomada de decisão; resolução de problemas e liderança; atitude embasada pelo conhecimento e influenciada pelo papel institucional da Enfermagem. O ensino do gerenciamento na graduação destaca-se pela sustentação que este propicia para o desenvolvimento de conhecimentos, habilidades e atitudes que embasam a prática gerencial em enfermagem.El objetivo de este estudio exploratorio descriptivo fue identificar los conocimientos, habilidades y actitudes de 22 egresos de un curso de graduación en la temática de Administración en Enfermeríam. Los datos fueron obtenidos de febrero a abril de 2010; fue utilizada, para el análisis de los datos, la técnica del Discurso del Sujeto Colectivo que tiene como presupuesto la teoría de la Representación Social. Como resultados surgieron Discursos del Sujeto Colectivo referentes a la utilización de instrumentos administrativos en las acciones gerenciales: conocimientos acerca de la administración de los recursos humanos, materiales, físicos y ambientales y del cuidado de enfermería; habilidades administrativas como comunicación, educación permanente, tomada de decisión; resolución de problemas y liderazgo; actitud basada por el conocimiento e influenciada por el papel institucional de la enfermería. La enseñanza de la administración en la graduación se destaca por la sustentación que esta propicia para el desarrollo de conocimientos, habilidades y actitudes que fundamentan la práctica de gerencia en enfermería.Universidade Federal do ParanáAlmeida, Maria de LourdesPeres, Aida MarisBernardino, ElizabethSantos, Marieta Fernandes2014-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3697610.5380/ce.v19i2.36976Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)2176-91331414-853610.5380/ce.v19i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22734https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22735info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:41:07Zoai:revistas.ufpr.br:article/36976Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:41:07Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
FORMAÇÃO DE COMPETÊNCIAS PARA O GERENCIAMENTO EM ENFERMAGEM
THE TRAINING OF COMPETENCES FOR MANAGEMENT IN NURSING
title FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
spellingShingle FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
Almeida, Maria de Lourdes
Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência.
Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia.
Education in Nursing; Student nurses; Management.
title_short FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
title_full FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
title_fullStr FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
title_full_unstemmed FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
title_sort FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
author Almeida, Maria de Lourdes
author_facet Almeida, Maria de Lourdes
Peres, Aida Maris
Bernardino, Elizabeth
Santos, Marieta Fernandes
author_role author
author2 Peres, Aida Maris
Bernardino, Elizabeth
Santos, Marieta Fernandes
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Maria de Lourdes
Peres, Aida Maris
Bernardino, Elizabeth
Santos, Marieta Fernandes
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência.
Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia.
Education in Nursing; Student nurses; Management.
topic Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência.
Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia.
Education in Nursing; Student nurses; Management.
description The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-29
dc.type.none.fl_str_mv




dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976
10.5380/ce.v19i2.36976
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976
identifier_str_mv 10.5380/ce.v19i2.36976
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22734
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22735
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v19i2
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068298219683840