FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976 |
Resumo: | The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. |
id |
UFPR-15_5d808e056ef00aacd4f7c8ccd50529b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/36976 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍAFORMAÇÃO DE COMPETÊNCIAS PARA O GERENCIAMENTO EM ENFERMAGEMTHE TRAINING OF COMPETENCES FOR MANAGEMENT IN NURSINGEducação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência.Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia.Education in Nursing; Student nurses; Management.The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. O objetivo deste estudo exploratório-descritivo foi identificar os conhecimentos, habilidades e atitudes apreendidas por 22 egressos de um curso de graduação na temática de Gerenciamento em Enfermagem. O período de coleta de dados foi de fevereiro a abril de 2010; utilizou-se, para a análise dos dados, a técnica do Discurso do Sujeito Coletivo que tem como pressuposto a Teoria da Representação Social. Como resultados surgiram Discursos do Sujeito Coletivo referentes à utilização de instrumentos gerenciais nas ações gerenciais: conhecimentos sobre gerenciamento dos recursos humanos, materiais, físicos e ambientais e do cuidado de enfermagem; habilidades gerenciais como comunicação, educação permanente, tomada de decisão; resolução de problemas e liderança; atitude embasada pelo conhecimento e influenciada pelo papel institucional da Enfermagem. O ensino do gerenciamento na graduação destaca-se pela sustentação que este propicia para o desenvolvimento de conhecimentos, habilidades e atitudes que embasam a prática gerencial em enfermagem.El objetivo de este estudio exploratorio descriptivo fue identificar los conocimientos, habilidades y actitudes de 22 egresos de un curso de graduación en la temática de Administración en Enfermeríam. Los datos fueron obtenidos de febrero a abril de 2010; fue utilizada, para el análisis de los datos, la técnica del Discurso del Sujeto Colectivo que tiene como presupuesto la teoría de la Representación Social. Como resultados surgieron Discursos del Sujeto Colectivo referentes a la utilización de instrumentos administrativos en las acciones gerenciales: conocimientos acerca de la administración de los recursos humanos, materiales, físicos y ambientales y del cuidado de enfermería; habilidades administrativas como comunicación, educación permanente, tomada de decisión; resolución de problemas y liderazgo; actitud basada por el conocimiento e influenciada por el papel institucional de la enfermería. La enseñanza de la administración en la graduación se destaca por la sustentación que esta propicia para el desarrollo de conocimientos, habilidades y actitudes que fundamentan la práctica de gerencia en enfermería.Universidade Federal do ParanáAlmeida, Maria de LourdesPeres, Aida MarisBernardino, ElizabethSantos, Marieta Fernandes2014-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/3697610.5380/ce.v19i2.36976Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014)2176-91331414-853610.5380/ce.v19i2reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22734https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22735info:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:41:07Zoai:revistas.ufpr.br:article/36976Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:41:07Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA FORMAÇÃO DE COMPETÊNCIAS PARA O GERENCIAMENTO EM ENFERMAGEM THE TRAINING OF COMPETENCES FOR MANAGEMENT IN NURSING |
title |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
spellingShingle |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA Almeida, Maria de Lourdes Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência. Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia. Education in Nursing; Student nurses; Management. |
title_short |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
title_full |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
title_fullStr |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
title_full_unstemmed |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
title_sort |
FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PARA LA ADMINISTRACIÓN EN ENFERMERÍA |
author |
Almeida, Maria de Lourdes |
author_facet |
Almeida, Maria de Lourdes Peres, Aida Maris Bernardino, Elizabeth Santos, Marieta Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Peres, Aida Maris Bernardino, Elizabeth Santos, Marieta Fernandes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Maria de Lourdes Peres, Aida Maris Bernardino, Elizabeth Santos, Marieta Fernandes |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência. Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia. Education in Nursing; Student nurses; Management. |
topic |
Educação em enfermagem; Estudantes de enfermagem; Gerência. Educación en enfermería; Estudiantes de enfermería; Gerencia. Education in Nursing; Student nurses; Management. |
description |
The objective of this exploratory-descriptive study was to identify the knowledge, skills and attitudes learned by 22 graduates from an undergraduate course in the issue of Management in Nursing. The data collection period was February – April 2010; for data analysis it used the technique of the Discourse of the Collective Subject, which is based on Social Representation Theory. Results: Discourses of the Collective Subject appeared referent to the use of managerial instruments in managerial actions: knowledge regarding management of human, material, physical, environmental and nursing care related resources; managerial skills such as communication, continuous education, and decision-making; problem resolution and leadership; and attitude based on knowledge and influenced by the institutional role of nursing. The teaching of management at the undergraduate level stands out through the support which this provides for the development of knowledge, skills and attitudes which form a base for managerial practice in nursing. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976 10.5380/ce.v19i2.36976 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v19i2.36976 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22734 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/36976/22735 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014) Cogitare Enfermagem; v. 19, n. 2 (2014) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v19i2 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068298219683840 |