Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Candida Custódio da
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Gelbcke, Francine Lima, Meirelles, Betina Horner Schlindwein, Arruda, Cecília, Goulart, Suelen, Souza, Ana Isabel Jatobá de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12390
Resumo: Descriptive research aimed to identify the perception of teachers and students of a nursing graduation course in southern of Brazil about teaching Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred between March and August 2008 and involved 29 subjects: 10 teachers and 19 students responded to open and closed questions grouped according to their similarity. Data analysis led to the discussion of the following categories: knowledge about NCS; facilities and difficulties in NCS teaching; suggestions for the process. The use of this system in daily practice gives scientific support to the profession; however, there are dichotomies in NCS teaching. Insufficient knowledge of NCS becomes a barrier to its implantation in health institutions, and to the adhesion and execution of its methodology. NCS offers social acknowledgment and professional visibility to nursing.Descriptors: Nursing education; Nursing process; Teaching.
id UFG-13_f391f8b8478b823ace595530fcfc5ea1
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/12390
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectivesLa enseñanza de la Sistematización de Asistencia bajo la perspectiva de profesores y alumnosO ensino da Sistematização da Assistência na perspectiva de professores e alunosNursing educationNursing processTeaching.Educación en EnfermeríaProcesos de EnfermeríaEnsenãnza.Educação em enfermagemProcessos de enfermagemEnsino.Descriptive research aimed to identify the perception of teachers and students of a nursing graduation course in southern of Brazil about teaching Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred between March and August 2008 and involved 29 subjects: 10 teachers and 19 students responded to open and closed questions grouped according to their similarity. Data analysis led to the discussion of the following categories: knowledge about NCS; facilities and difficulties in NCS teaching; suggestions for the process. The use of this system in daily practice gives scientific support to the profession; however, there are dichotomies in NCS teaching. Insufficient knowledge of NCS becomes a barrier to its implantation in health institutions, and to the adhesion and execution of its methodology. NCS offers social acknowledgment and professional visibility to nursing.Descriptors: Nursing education; Nursing process; Teaching.Pesquisa descriptiva desarrollada con profesores y alumnos de un curso de graduación en Enfermería en el sur de Brasil, con el objetivo de identificar su percepción acerca de la enseñanza de la Sistematización de Asistencia de Enfermería (SAE). La colecta de datos ocurrió entre marzo y agosto del 2008, envolviendo 29 sujetos: fue aplicado un instrumento con cuestiones abiertas y cerradas, agrupadas por semejanza, a 10 profesores y 19 alumnos. El análisis de los datos llevó a la discusión de las siguientes categorías: conocimiento sobre la SAE; facilidades y dificultades en la enseñanza de la SAE; y sugestiones para el proceso. Existen dicotomías sobre la enseñanza de la SAE que hagan la utilización de ese instrumento viable en la práctica cotidiana, ofreciendo respaldo científico a la profesión. El conocimiento insuficiente acerca de la SAE es una barrera para la implantación, adhesión y ejecución de la misma en instituciones de salud. La SAE trae reconocimiento social y visibilidad profesional a la Enfermería.Descriptores: Educación en Enfermería; Procesos de Enfermería; Ensenãnza.Trata-se de pesquisa descritiva desenvolvida com professores e alunos de um Curso de Graduação em Enfermagem do sul do Brasil, com o objetivo de identificar a percepção destes acerca do ensino sobre Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE). A coleta de dados ocorreu de março a agosto de 2008, envolvendo 29 sujeitos: 10 professores e 19 alunos, sendo aplicado instrumento com questões abertas e fechadas, que foram agrupadas por semelhança. A análise dos dados levou a discussão das seguintes categorias: conhecimento sobre a SAE, facilidades e dificuldades no ensino da SAE e sugestões para o processo. Existem dicotomias no ensino da SAE e para viabilizar a utilização deste instrumento na prática cotidiana, dando respaldo científico à profissão. O conhecimento insuficiente acerca da SAE torna-se uma barreira para a implantação, adesão e execução desta nas instituições de saúde. A SAE traz reconhecimento social e visibilidade profissional à Enfermagem.Descritores: Educação em enfermagem; Processos de enfermagem; Ensino.Faculdade de Enfermagem da UFG2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1239010.5216/ree.v13i2.12390Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2011); 174-81Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2011); 174-811518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/12390/9618Silva, Candida Custódio daGelbcke, Francine LimaMeirelles, Betina Horner SchlindweinArruda, CecíliaGoulart, SuelenSouza, Ana Isabel Jatobá deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:32:22Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/12390Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:32:22Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
La enseñanza de la Sistematización de Asistencia bajo la perspectiva de profesores y alumnos
O ensino da Sistematização da Assistência na perspectiva de professores e alunos
title Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
spellingShingle Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
Silva, Candida Custódio da
Nursing education
Nursing process
Teaching.
Educación en Enfermería
Procesos de Enfermería
Ensenãnza.
Educação em enfermagem
Processos de enfermagem
Ensino.
title_short Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
title_full Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
title_fullStr Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
title_full_unstemmed Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
title_sort Teaching Nursing Care Systematization on teachers and students' perspectives
author Silva, Candida Custódio da
author_facet Silva, Candida Custódio da
Gelbcke, Francine Lima
Meirelles, Betina Horner Schlindwein
Arruda, Cecília
Goulart, Suelen
Souza, Ana Isabel Jatobá de
author_role author
author2 Gelbcke, Francine Lima
Meirelles, Betina Horner Schlindwein
Arruda, Cecília
Goulart, Suelen
Souza, Ana Isabel Jatobá de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Candida Custódio da
Gelbcke, Francine Lima
Meirelles, Betina Horner Schlindwein
Arruda, Cecília
Goulart, Suelen
Souza, Ana Isabel Jatobá de
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing education
Nursing process
Teaching.
Educación en Enfermería
Procesos de Enfermería
Ensenãnza.
Educação em enfermagem
Processos de enfermagem
Ensino.
topic Nursing education
Nursing process
Teaching.
Educación en Enfermería
Procesos de Enfermería
Ensenãnza.
Educação em enfermagem
Processos de enfermagem
Ensino.
description Descriptive research aimed to identify the perception of teachers and students of a nursing graduation course in southern of Brazil about teaching Nursing Care Systematization (NCS). Data collection occurred between March and August 2008 and involved 29 subjects: 10 teachers and 19 students responded to open and closed questions grouped according to their similarity. Data analysis led to the discussion of the following categories: knowledge about NCS; facilities and difficulties in NCS teaching; suggestions for the process. The use of this system in daily practice gives scientific support to the profession; however, there are dichotomies in NCS teaching. Insufficient knowledge of NCS becomes a barrier to its implantation in health institutions, and to the adhesion and execution of its methodology. NCS offers social acknowledgment and professional visibility to nursing.Descriptors: Nursing education; Nursing process; Teaching.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12390
10.5216/ree.v13i2.12390
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12390
identifier_str_mv 10.5216/ree.v13i2.12390
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12390/9618
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 13 No. 2 (2011); 174-81
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 13 n. 2 (2011); 174-81
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049167225290752