Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dikson, Dennys
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Arruda, Gabriela Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167
Resumo: This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State.
id UFG-8_94aefaa41db6f65ebe7dbae07c5d4e4a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/45167
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolarIdeologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolarDiscourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación.Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação.This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State.En este artículo se presenta un análisis discursivo, teniendo como materialidad y corpus de trabajo la “Presentación” del Manual nacional de alimentación escolar (CNAE), publicado por el MEC en 2014. A partir de los aspectos teórico-metodológicos del Análisis del Discurso de línea francesa, fundado por Pêcheux (2009), y las investigaciones de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florencio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), entre otros, realizamos un análisis en dos secuencias discursivas recortadas de la CNAE, con el fin de revelar efectos de significado y construcciones discursivo-ideológicas presentes en ellas, sobre todo, los efectos del poder elitista que “camuflan” las responsabilidades alimentares y educativas del Estado.O presente artigo realiza uma análise discursiva tendo como materialidade e corpus de trabalho a “Apresentação” da Cartilha Nacional de Alimentação Escolar (CNAE), publicada pelo MEC em 2014. A partir das questões teórico-metodológicas da Análise do Discurso de linha francesa fundada por Pêcheux (2009), e as investigações de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), dentre outros, empreendemos análises em duas sequências discursivas recortadas da CNAE, com o intuito de desvelar efeitos de sentido e construções discursivo-ideológicas nelas presentes, em especial os de poder-elitizado que “camuflam” as responsabilidades alimentares e educacionais inerentes ao Estado.Universidade Federal de Goiás2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4516710.5216/sig.v29i2.45167Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 553-574Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 553-5742316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/24076https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/25021Copyright (c) 2017 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDikson, DennysArruda, Gabriela Alves de2018-01-09T14:16:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/45167Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:21.500654Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
Ideologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolar
title Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
spellingShingle Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
Dikson, Dennys
Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.
Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación.
Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação.
title_short Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
title_full Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
title_fullStr Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
title_full_unstemmed Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
title_sort Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
author Dikson, Dennys
author_facet Dikson, Dennys
Arruda, Gabriela Alves de
author_role author
author2 Arruda, Gabriela Alves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dikson, Dennys
Arruda, Gabriela Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.
Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación.
Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação.
topic Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.
Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación.
Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação.
description This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167
10.5216/sig.v29i2.45167
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167
identifier_str_mv 10.5216/sig.v29i2.45167
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/24076
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/25021
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Signótica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Signótica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 553-574
Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 553-574
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875046008684544