Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signótica (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167 |
Resumo: | This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State. |
id |
UFG-8_94aefaa41db6f65ebe7dbae07c5d4e4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/45167 |
network_acronym_str |
UFG-8 |
network_name_str |
Signótica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolarIdeologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolarDiscourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education.Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación.Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação.This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State.En este artículo se presenta un análisis discursivo, teniendo como materialidad y corpus de trabajo la “Presentación” del Manual nacional de alimentación escolar (CNAE), publicado por el MEC en 2014. A partir de los aspectos teórico-metodológicos del Análisis del Discurso de línea francesa, fundado por Pêcheux (2009), y las investigaciones de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florencio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), entre otros, realizamos un análisis en dos secuencias discursivas recortadas de la CNAE, con el fin de revelar efectos de significado y construcciones discursivo-ideológicas presentes en ellas, sobre todo, los efectos del poder elitista que “camuflan” las responsabilidades alimentares y educativas del Estado.O presente artigo realiza uma análise discursiva tendo como materialidade e corpus de trabalho a “Apresentação” da Cartilha Nacional de Alimentação Escolar (CNAE), publicada pelo MEC em 2014. A partir das questões teórico-metodológicas da Análise do Discurso de linha francesa fundada por Pêcheux (2009), e as investigações de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), dentre outros, empreendemos análises em duas sequências discursivas recortadas da CNAE, com o intuito de desvelar efeitos de sentido e construções discursivo-ideológicas nelas presentes, em especial os de poder-elitizado que “camuflam” as responsabilidades alimentares e educacionais inerentes ao Estado.Universidade Federal de Goiás2017-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/4516710.5216/sig.v29i2.45167Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 553-574Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 553-5742316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/24076https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/25021Copyright (c) 2017 Signóticainfo:eu-repo/semantics/openAccessDikson, DennysArruda, Gabriela Alves de2018-01-09T14:16:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/45167Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:21.500654Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar Ideologia e efeitos de sentido: um olhar discursivo na cartilha nacional de alimentação escolar |
title |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
spellingShingle |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar Dikson, Dennys Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education. Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación. Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação. |
title_short |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
title_full |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
title_fullStr |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
title_full_unstemmed |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
title_sort |
Ideología y efectos de sentido: una mirada discursiva en el cartilla nacional de alimentación escolar |
author |
Dikson, Dennys |
author_facet |
Dikson, Dennys Arruda, Gabriela Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Gabriela Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dikson, Dennys Arruda, Gabriela Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education. Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación. Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação. |
topic |
Discourse Analysis. school lunch. National School Feeding Booklet. Public Policies of Education. Análisis del discurso. Merienda escolar. Cartilla Nacional de alimentación escolar. Políticas Públicas de Educación. Análise do discurso. Merenda escolar. Cartilha Nacional de Alimentação Escolar. Políticas Públicas da Educação. |
description |
This article presents a discursive analysis of the “Presentation” of the National School Feeding Booklet (CNAE), published by the MEC in 2014. From the theoretical and methodological questions of the French Speech Analysis Founded by Pêcheux (2009), and from investigations by Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut from the CNAE, in order to reveal the effects of sense and discursive-ideological constructions in them, especially those of power-elitist that “camouflage” the food and educational responsibilities inherent to the State. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167 10.5216/sig.v29i2.45167 |
url |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167 |
identifier_str_mv |
10.5216/sig.v29i2.45167 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/24076 https://revistas.ufg.br/sig/article/view/45167/25021 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Signótica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Signótica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signótica; Vol. 29 No. 2 (2017); 553-574 Signótica; v. 29 n. 2 (2017); 553-574 2316-3690 0103-7250 reponame:Signótica (Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Signótica (Online) |
collection |
Signótica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
signotica@gmail.com |
_version_ |
1799875046008684544 |