A didactic sequence for teaching limit and continuity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Francisco Eteval da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Roberta dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325
Resumo: This article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching.
id UFJF-6_6b18549b03d9abf6d3613179be070518
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/39325
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling A didactic sequence for teaching limit and continuityUma sequência didática para o ensino de limite e continuidadeEducação MatemáticaLimiteContinuidadeCálculoSequência DidáticaMathematics EducationLimitContinuityCalculusDidactic sequenceThis article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching.O presente artigo trata da análise de uma sequência didática visando o ensino de limite e continuidade de funções de uma variável real a valores reais. A sequência foi realizada por meio remoto com a participação de 20 discentes do curso de Licenciatura em Matemática de uma Universidade pública do Amazonas. Para a elaboração de tal sequência foi utilizada a definição de sequência didática proposta por Zabala (1998). Os dados foram coletados a partir de observações, questionários online, filmagens e registro de interações. Considerando a participação e o desempenho dos discentes e as dificuldades intrínsecas do ensino remoto, especialmente de conceitos não elementares do Cálculo, podemos concluir que a sequência didática proposta neste estudo mostrou indícios de que pode contribuir para o processo de ensino e de aprendizagem de limite e continuidade de funções. Como perspectiva de estudos futuros, vislumbramos a análise da aplicação desta sequência didática no ensino presencial.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3932510.34019/2594-4673.2023.v7.39325Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325/25919Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Francisco Eteval da SilvaRodrigues, Roberta dos Santos2023-04-10T17:41:08Zoai:periodicos.ufjf.br:article/39325Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-10T17:41:08Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv A didactic sequence for teaching limit and continuity
Uma sequência didática para o ensino de limite e continuidade
title A didactic sequence for teaching limit and continuity
spellingShingle A didactic sequence for teaching limit and continuity
Feitosa, Francisco Eteval da Silva
Educação Matemática
Limite
Continuidade
Cálculo
Sequência Didática
Mathematics Education
Limit
Continuity
Calculus
Didactic sequence
title_short A didactic sequence for teaching limit and continuity
title_full A didactic sequence for teaching limit and continuity
title_fullStr A didactic sequence for teaching limit and continuity
title_full_unstemmed A didactic sequence for teaching limit and continuity
title_sort A didactic sequence for teaching limit and continuity
author Feitosa, Francisco Eteval da Silva
author_facet Feitosa, Francisco Eteval da Silva
Rodrigues, Roberta dos Santos
author_role author
author2 Rodrigues, Roberta dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Francisco Eteval da Silva
Rodrigues, Roberta dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Limite
Continuidade
Cálculo
Sequência Didática
Mathematics Education
Limit
Continuity
Calculus
Didactic sequence
topic Educação Matemática
Limite
Continuidade
Cálculo
Sequência Didática
Mathematics Education
Limit
Continuity
Calculus
Didactic sequence
description This article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325
10.34019/2594-4673.2023.v7.39325
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.39325
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325/25919
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117508812800