A didactic sequence for teaching limit and continuity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325 |
Resumo: | This article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching. |
id |
UFJF-6_6b18549b03d9abf6d3613179be070518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/39325 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
A didactic sequence for teaching limit and continuityUma sequência didática para o ensino de limite e continuidadeEducação MatemáticaLimiteContinuidadeCálculoSequência DidáticaMathematics EducationLimitContinuityCalculusDidactic sequenceThis article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching.O presente artigo trata da análise de uma sequência didática visando o ensino de limite e continuidade de funções de uma variável real a valores reais. A sequência foi realizada por meio remoto com a participação de 20 discentes do curso de Licenciatura em Matemática de uma Universidade pública do Amazonas. Para a elaboração de tal sequência foi utilizada a definição de sequência didática proposta por Zabala (1998). Os dados foram coletados a partir de observações, questionários online, filmagens e registro de interações. Considerando a participação e o desempenho dos discentes e as dificuldades intrínsecas do ensino remoto, especialmente de conceitos não elementares do Cálculo, podemos concluir que a sequência didática proposta neste estudo mostrou indícios de que pode contribuir para o processo de ensino e de aprendizagem de limite e continuidade de funções. Como perspectiva de estudos futuros, vislumbramos a análise da aplicação desta sequência didática no ensino presencial.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3932510.34019/2594-4673.2023.v7.39325Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325/25919Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessFeitosa, Francisco Eteval da SilvaRodrigues, Roberta dos Santos2023-04-10T17:41:08Zoai:periodicos.ufjf.br:article/39325Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-04-10T17:41:08Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A didactic sequence for teaching limit and continuity Uma sequência didática para o ensino de limite e continuidade |
title |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
spellingShingle |
A didactic sequence for teaching limit and continuity Feitosa, Francisco Eteval da Silva Educação Matemática Limite Continuidade Cálculo Sequência Didática Mathematics Education Limit Continuity Calculus Didactic sequence |
title_short |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
title_full |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
title_fullStr |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
title_full_unstemmed |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
title_sort |
A didactic sequence for teaching limit and continuity |
author |
Feitosa, Francisco Eteval da Silva |
author_facet |
Feitosa, Francisco Eteval da Silva Rodrigues, Roberta dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Roberta dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feitosa, Francisco Eteval da Silva Rodrigues, Roberta dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Limite Continuidade Cálculo Sequência Didática Mathematics Education Limit Continuity Calculus Didactic sequence |
topic |
Educação Matemática Limite Continuidade Cálculo Sequência Didática Mathematics Education Limit Continuity Calculus Didactic sequence |
description |
This article deals with the analysis of a didactic sequence designed to teach limit and continuity of functions from a real variable to real values. The sequence was carried out remotely with the participation of 20 students of the Mathematics Degree course at a public university in Amazonas. For the elaboration of such sequence, the definition of didactic sequence proposed by Zabala (1998) was used. Data were collected from observations, online questionnaires, filming and recording of interactions. Considering the participation and performance of students and the intrinsic difficulties of remote teaching, especially of non-elementary concepts of Calculus, we can conclude that the didactic sequence proposed in this study showed evidence that it can contribute to the teaching and learning process of limit and continuity of functions. As a perspective for future studies, we envision the analysis of the application of this didactic sequence in classroom teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325 10.34019/2594-4673.2023.v7.39325 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.39325 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/39325/25919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117508812800 |