A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426 |
Resumo: | From studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education. |
id |
UFJF-6_ce1e19716204bac10faae99a595cbb6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/31426 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da MatemáticaTeoria VygotskyanaTeoria da ObjetivaçãoVygotskyLuis RadfordEducação MatemáticaVygotsky TheoryObjectification TheoryVygotskyLuis RadfordMathematical EducationFrom studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education.A partir de estudos e seminários realizados na disciplina intitulada, Teorias da Educação e Formação de Professores, realizada na Pós-graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará, no semestre 2020.1, tivemos o contato com diferentes estudos realizados por teóricos no âmbito da Educação, como Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, entre outros. No entanto, nesse estudo vamos dar ênfase, ao estudo da Teoria de Vygotsky (TV), principalmente, porque a partir de pesquisas, percebemos que poderia existir uma relação com a Teoria da Objetivação (TO), desenvolvida por Luis Radford, a qual estamos trabalhando no momento. Assim, nos empenhamos nesse estudo, com vista a conhecer as relações existentes entre a TV e a TO como base para o ensino e aprendizagem de Matemática. Esse estudo se caracteriza como qualitativo, envolvendo aspectos exploratórios e descritivos. E por meio desse processo realizado foi possível perceber que ambos consideram elementos como, a linguagem (signos), artefatos, interiorização e semiótica, no processo de ensino e aprendizagem. Todavia, na TV esses termos são levados para uma esfera mais psicológica, enquanto que, na TO, Radford procura vincular esses elementos ao processo de ensino e aprendizagem numa concepção mais pedagógica. Desta forma, esse estudo visa contribuir para as pesquisas que vem sendo realizadas com o intuito de compreender como as teorias estão articuladas no processo de ensino e aprendizagem, principalmente, no campo da Educação Matemática.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3142610.34019/2594-4673.2021.v5.31426Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426/23149Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Antonia Naiara de SousaOliveira, Gisele PereiraPereira, Ana Carolina Costa2021-07-14T21:39:26Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31426Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-07-14T21:39:26Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
title |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
spellingShingle |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática Batista, Antonia Naiara de Sousa Teoria Vygotskyana Teoria da Objetivação Vygotsky Luis Radford Educação Matemática Vygotsky Theory Objectification Theory Vygotsky Luis Radford Mathematical Education |
title_short |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
title_full |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
title_fullStr |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
title_full_unstemmed |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
title_sort |
A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática |
author |
Batista, Antonia Naiara de Sousa |
author_facet |
Batista, Antonia Naiara de Sousa Oliveira, Gisele Pereira Pereira, Ana Carolina Costa |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Gisele Pereira Pereira, Ana Carolina Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Antonia Naiara de Sousa Oliveira, Gisele Pereira Pereira, Ana Carolina Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Vygotskyana Teoria da Objetivação Vygotsky Luis Radford Educação Matemática Vygotsky Theory Objectification Theory Vygotsky Luis Radford Mathematical Education |
topic |
Teoria Vygotskyana Teoria da Objetivação Vygotsky Luis Radford Educação Matemática Vygotsky Theory Objectification Theory Vygotsky Luis Radford Mathematical Education |
description |
From studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426 10.34019/2594-4673.2021.v5.31426 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2021.v5.31426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426/23149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117630447616 |