A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Antonia Naiara de Sousa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Gisele Pereira, Pereira, Ana Carolina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426
Resumo: From studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education.
id UFJF-6_ce1e19716204bac10faae99a595cbb6d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31426
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da MatemáticaTeoria VygotskyanaTeoria da ObjetivaçãoVygotskyLuis RadfordEducação MatemáticaVygotsky TheoryObjectification TheoryVygotskyLuis RadfordMathematical EducationFrom studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education.A partir de estudos e seminários realizados na disciplina intitulada, Teorias da Educação e Formação de Professores, realizada na Pós-graduação em Educação na Universidade Estadual do Ceará, no semestre 2020.1, tivemos o contato com diferentes estudos realizados por teóricos no âmbito da Educação, como Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, entre outros. No entanto, nesse estudo vamos dar ênfase, ao estudo da Teoria de Vygotsky (TV), principalmente, porque a partir de pesquisas, percebemos que poderia existir uma relação com a Teoria da Objetivação (TO), desenvolvida por Luis Radford, a qual estamos trabalhando no momento. Assim, nos empenhamos nesse estudo, com vista a conhecer as relações existentes entre a TV e a TO como base para o ensino e aprendizagem de Matemática. Esse estudo se caracteriza como qualitativo, envolvendo aspectos exploratórios e descritivos. E por meio desse processo realizado foi possível perceber que ambos consideram elementos como, a linguagem (signos), artefatos, interiorização e semiótica, no processo de ensino e aprendizagem. Todavia, na TV esses termos são levados para uma esfera mais psicológica, enquanto que, na TO, Radford procura vincular esses elementos ao processo de ensino e aprendizagem numa concepção mais pedagógica. Desta forma, esse estudo visa contribuir para as pesquisas que vem sendo realizadas com o intuito de compreender como as teorias estão articuladas no processo de ensino e aprendizagem, principalmente, no campo da Educação Matemática.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/3142610.34019/2594-4673.2021.v5.31426Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426/23149Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Antonia Naiara de SousaOliveira, Gisele PereiraPereira, Ana Carolina Costa2021-07-14T21:39:26Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31426Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2021-07-14T21:39:26Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
title A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
spellingShingle A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
Batista, Antonia Naiara de Sousa
Teoria Vygotskyana
Teoria da Objetivação
Vygotsky
Luis Radford
Educação Matemática
Vygotsky Theory
Objectification Theory
Vygotsky
Luis Radford
Mathematical Education
title_short A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
title_full A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
title_fullStr A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
title_full_unstemmed A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
title_sort A correlação entre a Teoria Vygotskyana e a Teoria da Objetivação no processo de ensino e aprendizagem da Matemática
author Batista, Antonia Naiara de Sousa
author_facet Batista, Antonia Naiara de Sousa
Oliveira, Gisele Pereira
Pereira, Ana Carolina Costa
author_role author
author2 Oliveira, Gisele Pereira
Pereira, Ana Carolina Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Antonia Naiara de Sousa
Oliveira, Gisele Pereira
Pereira, Ana Carolina Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Vygotskyana
Teoria da Objetivação
Vygotsky
Luis Radford
Educação Matemática
Vygotsky Theory
Objectification Theory
Vygotsky
Luis Radford
Mathematical Education
topic Teoria Vygotskyana
Teoria da Objetivação
Vygotsky
Luis Radford
Educação Matemática
Vygotsky Theory
Objectification Theory
Vygotsky
Luis Radford
Mathematical Education
description From studies and seminars carried out in the discipline entitled, Theories of Education and Teacher Training, held at the Postgraduate Course in Education at the State University of Ceará, in the 2020.1 semester, we had contact with different studies carried out by theoretical studies of Education, such as Piaget, Saviani, John Dewey, Paulo Freire, among others. However, in this study we will emphasize the study of Vigotsky's Theory (TV), mainly because from research, we realized that there could be a relationship with the Theory of Objectification (TO), developed by Luis Radford, a qualified working at the time. Thus, we are committed to this study, with a view to knowing the existing relationships between TV and TO as a basis for teaching and learning mathematics. This study describes it as qualitative, involving exploratory and descriptive aspects. And through this process, it was possible to perceive the two elements, as a language (signs), artifacts, interiorization and semiotics, without a teaching and learning process. However, on TV these terms are taken to a more psychological sphere, whereas in TO, Radford seeks to link these elements to the teaching and learning process in a more pedagogical way. Thus, this study aims to contribute to research that has been carried out in order to understand how theories are articulated in the teaching and learning process, mainly in the field of Mathematical Education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426
10.34019/2594-4673.2021.v5.31426
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2021.v5.31426
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/31426/23149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 5 n. 1 (2021): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117630447616