The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gouveia, Andréa Barbosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sanches, Carlos Eduardo, Paz, Bruna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221
Resumo: The article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served.
id UFRGS-27_a40da556f53e1927d41cb869dcbb9139
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123221
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of CuritibaLa Dimensión del Fundeb en las Finanzas Municipales para la Educación: impactos en la matrícula en tres ciudades de la Región Metropolitana de CuritibaA Dimensão do Fundeb nas Finanças Municipais para Educação: impactos na matrícula em três cidades da Região Metropolitana de CuritibaPolíticas EducacionaisFinanciamento da EducaçãoFUNDEBEducational PoliciesEducation FinancingFUNDEBPolíticas EducativasFinanciamiento de la EducaciónFUNDEBThe article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served.El artículo presenta resultados preliminares de una investigación que propone un balance de la política de fondos en la Región Metropolitana de Curitiba. Se presenta un recorte de los efectos del Fundeb en el perfil de matrícula en tres municipios que presentaron los menores montos de gasto por estudiante: Campo Largo, Colombo y Fazenda Rio Grande. Las fuentes utilizadas fueron SIOPE y TCE/PR; el Censo Escolar a través del Laboratorio de Datos de la UFPR y los informes de IPARDES. La importancia del Fundeb es innegable y la apuesta por la universalización de la educación básica es un avance, sin embargo, la elección de los casos permitió explicar una estrategia para cambiar el perfil de la oferta que, al mismo tiempo, amplió el servicio en la educación inicial y limitó el derecho de grupos específicos de sujetos en determinadas modalidades. Los datos mostraron que los recursos propios no son suficientes para resolver las demandas de calidad educativa, lo que lleva a los administradores a tomar decisiones, a veces crueles, entre los grupos a ser atendidos.O artigo apresenta resultados preliminares de pesquisa que propõe um balanço da política de fundos na Região Metropolitana de Curitiba. Apresenta-se um recorte dos efeitos do Fundeb no perfil da matrícula em três municípios que apresentaram os menores valores de gastos por aluno: Campo Largo, Colombo e Fazenda Rio Grande. As fontes utilizadas foram o SIOPE e o TCE/PR; o Censo Escolar via Laboratório de Dados da UFPR e relatórios do IPARDES. A importância do Fundeb é incontestável e o compromisso com a universalização da educação básica é um avanço, porém a escolha dos casos permitiu explicitar uma estratégia de mudança do perfil da oferta que, ao mesmo tempo, ampliou o atendimento da educação infantil e limitou o direito de grupos específicos de sujeitos em certas modalidades. Os dados evidenciaram que os recursos próprios não são suficientes para resolver demandas por qualidade educacional, levando gestores a fazerem opções, por vezes cruéis, entre os grupos a serem atendidos.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12322110.22491/2236-5907123221FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221/88963Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGouveia, Andréa BarbosaSanches, Carlos EduardoPaz, Bruna2023-12-01T20:42:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/123221Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:37FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
La Dimensión del Fundeb en las Finanzas Municipales para la Educación: impactos en la matrícula en tres ciudades de la Región Metropolitana de Curitiba
A Dimensão do Fundeb nas Finanças Municipais para Educação: impactos na matrícula em três cidades da Região Metropolitana de Curitiba
title The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
spellingShingle The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
Gouveia, Andréa Barbosa
Políticas Educacionais
Financiamento da Educação
FUNDEB
Educational Policies
Education Financing
FUNDEB
Políticas Educativas
Financiamiento de la Educación
FUNDEB
title_short The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
title_full The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
title_fullStr The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
title_full_unstemmed The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
title_sort The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
author Gouveia, Andréa Barbosa
author_facet Gouveia, Andréa Barbosa
Sanches, Carlos Eduardo
Paz, Bruna
author_role author
author2 Sanches, Carlos Eduardo
Paz, Bruna
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gouveia, Andréa Barbosa
Sanches, Carlos Eduardo
Paz, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Educacionais
Financiamento da Educação
FUNDEB
Educational Policies
Education Financing
FUNDEB
Políticas Educativas
Financiamiento de la Educación
FUNDEB
topic Políticas Educacionais
Financiamento da Educação
FUNDEB
Educational Policies
Education Financing
FUNDEB
Políticas Educativas
Financiamiento de la Educación
FUNDEB
description The article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221
10.22491/2236-5907123221
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907123221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221/88963
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275775643648