The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221 |
Resumo: | The article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served. |
id |
UFRGS-27_a40da556f53e1927d41cb869dcbb9139 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/123221 |
network_acronym_str |
UFRGS-27 |
network_name_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of CuritibaLa Dimensión del Fundeb en las Finanzas Municipales para la Educación: impactos en la matrícula en tres ciudades de la Región Metropolitana de CuritibaA Dimensão do Fundeb nas Finanças Municipais para Educação: impactos na matrícula em três cidades da Região Metropolitana de CuritibaPolíticas EducacionaisFinanciamento da EducaçãoFUNDEBEducational PoliciesEducation FinancingFUNDEBPolíticas EducativasFinanciamiento de la EducaciónFUNDEBThe article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served.El artículo presenta resultados preliminares de una investigación que propone un balance de la política de fondos en la Región Metropolitana de Curitiba. Se presenta un recorte de los efectos del Fundeb en el perfil de matrícula en tres municipios que presentaron los menores montos de gasto por estudiante: Campo Largo, Colombo y Fazenda Rio Grande. Las fuentes utilizadas fueron SIOPE y TCE/PR; el Censo Escolar a través del Laboratorio de Datos de la UFPR y los informes de IPARDES. La importancia del Fundeb es innegable y la apuesta por la universalización de la educación básica es un avance, sin embargo, la elección de los casos permitió explicar una estrategia para cambiar el perfil de la oferta que, al mismo tiempo, amplió el servicio en la educación inicial y limitó el derecho de grupos específicos de sujetos en determinadas modalidades. Los datos mostraron que los recursos propios no son suficientes para resolver las demandas de calidad educativa, lo que lleva a los administradores a tomar decisiones, a veces crueles, entre los grupos a ser atendidos.O artigo apresenta resultados preliminares de pesquisa que propõe um balanço da política de fundos na Região Metropolitana de Curitiba. Apresenta-se um recorte dos efeitos do Fundeb no perfil da matrícula em três municípios que apresentaram os menores valores de gastos por aluno: Campo Largo, Colombo e Fazenda Rio Grande. As fontes utilizadas foram o SIOPE e o TCE/PR; o Censo Escolar via Laboratório de Dados da UFPR e relatórios do IPARDES. A importância do Fundeb é incontestável e o compromisso com a universalização da educação básica é um avanço, porém a escolha dos casos permitiu explicitar uma estratégia de mudança do perfil da oferta que, ao mesmo tempo, ampliou o atendimento da educação infantil e limitou o direito de grupos específicos de sujeitos em certas modalidades. Os dados evidenciaram que os recursos próprios não são suficientes para resolver demandas por qualidade educacional, levando gestores a fazerem opções, por vezes cruéis, entre os grupos a serem atendidos.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/12322110.22491/2236-5907123221FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221/88963Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGouveia, Andréa BarbosaSanches, Carlos EduardoPaz, Bruna2023-12-01T20:42:37Zoai:seer.ufrgs.br:article/123221Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2023-12-01T20:42:37FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba La Dimensión del Fundeb en las Finanzas Municipales para la Educación: impactos en la matrícula en tres ciudades de la Región Metropolitana de Curitiba A Dimensão do Fundeb nas Finanças Municipais para Educação: impactos na matrícula em três cidades da Região Metropolitana de Curitiba |
title |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
spellingShingle |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba Gouveia, Andréa Barbosa Políticas Educacionais Financiamento da Educação FUNDEB Educational Policies Education Financing FUNDEB Políticas Educativas Financiamiento de la Educación FUNDEB |
title_short |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
title_full |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
title_fullStr |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
title_full_unstemmed |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
title_sort |
The Fundeb Dimension in Municipal Finance for Education: impacts on enrollment in three cities in the Metropolitan Region of Curitiba |
author |
Gouveia, Andréa Barbosa |
author_facet |
Gouveia, Andréa Barbosa Sanches, Carlos Eduardo Paz, Bruna |
author_role |
author |
author2 |
Sanches, Carlos Eduardo Paz, Bruna |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gouveia, Andréa Barbosa Sanches, Carlos Eduardo Paz, Bruna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Educacionais Financiamento da Educação FUNDEB Educational Policies Education Financing FUNDEB Políticas Educativas Financiamiento de la Educación FUNDEB |
topic |
Políticas Educacionais Financiamento da Educação FUNDEB Educational Policies Education Financing FUNDEB Políticas Educativas Financiamiento de la Educación FUNDEB |
description |
The article presents preliminary results of research that proposes an assessment of fund policy in the Metropolitan Region of Curitiba. An excerpt of the effects of Fundeb on the profile of enrollment in three municipalities that had the lowest amounts of expenditure per student is presented: Campo Largo, Colombo and Fazenda Rio Grande. The sources used were SIOPE and TCE/PR; the School Census via the UFPR Data Laboratory and IPARDES reports. The importance of Fundeb is undeniable and the commitment to the universalization of basic education is an advance, however, the choice of cases made it possible to explain a strategy to change the profile of the offer that, at the same time, expanded the service in early childhood education limited the right of specific groups of subjects in certain modalities. The data showed that own resources are not enough to solve the demands for educational quality, leading managers to make sometimes cruel choices between the groups to be served. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221 10.22491/2236-5907123221 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221 |
identifier_str_mv |
10.22491/2236-5907123221 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/123221/88963 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 13 (2023) FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 13 (2023) 2236-5907 reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
collection |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação |
repository.name.fl_str_mv |
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com |
_version_ |
1797050275775643648 |