What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224 |
Resumo: | The Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality. With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil. |
id |
UFJF-7_e8714096ab15b03116bc00862b499cbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/35224 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA Lo que los estudiantes brasileños saben y pueden hacer: un análisis de los resultados de PISA O que os estudantes brasileiros sabem e podem fazer: uma análise dos resultados do PISAavaliaçãoPISAresultadosBrasilevaluaciónPISAresultadosBrasilassessmentPISAresultsBrazilThe Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality. With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil.El Programa de Evaluación Internacional de Estudiantes - PISA es la referencia global en la evaluación de estudiantes; sus resultados son utilizados por muchos países para establecer metas de calidad educativa. Con foco en la edad de 15 años, el PISA tiene como objetivo investigar cómo los estudiantes movilizan los conocimientos de lectura, matemáticas y ciencias para resolver los desafíos diarios de la actualidad y busca verificar qué tan preparados están los estudiantes para afrontar con éxito el perfil laboral del Siglo XXI. Este estudio tiene como objetivo hacer un análisis de datos para verificar lo que los estudiantes brasileños pueden lograr con respecto a las habilidades necesarias que requiere PISA, especialmente para la lectura, ayudando pedagógicamente a interpretar los datos y ofreciendo nuevos insumos a las investigaciones y políticas para la educación en Brasil.O Programa Internacional de Avaliação de Estudantes – PISA é a mais importante referência mundial em avaliação; seus resultados são utilizados por diversos países para o estabelecimento de metas de qualidade educacional. Voltado a estudantes na faixa etária de 15 anos de idade, o PISA procura investigar como os estudantes mobilizam conhecimentos nas áreas de leitura, matemática e ciências para resolver problemas do cotidiano da atualidade e busca verificar o quanto estes jovens estão preparados para enfrentar com sucesso o mundo do trabalho do século XXI. Nosso estudo objetiva fazer uma análise dos dados do PISA 2018 para verificar o que os estudantes brasileiros conseguem realizar em termos do domínio das habilidades requeridas pelo PISA, especialmente em leitura, de forma a contribuir pedagogicamente para a interpretação dos dados, pela academia, e oferecer insumos para as pesquisas e políticas em educação no Brasil.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3522410.34019/2237-9444.2023.v13.35224Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; 1-18, e352242237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224/26968Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquitahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Isabelle Regina de Amorim 2023-12-29T11:58:10Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35224Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-12-29T11:58:10Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA Lo que los estudiantes brasileños saben y pueden hacer: un análisis de los resultados de PISA O que os estudantes brasileiros sabem e podem fazer: uma análise dos resultados do PISA |
title |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
spellingShingle |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA Mesquita, Isabelle Regina de Amorim avaliação PISA resultados Brasil evaluación PISA resultados Brasil assessment PISA results Brazil |
title_short |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
title_full |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
title_fullStr |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
title_full_unstemmed |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
title_sort |
What the Brazilian students know and can do: an analysis of results from PISA |
author |
Mesquita, Isabelle Regina de Amorim |
author_facet |
Mesquita, Isabelle Regina de Amorim |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Isabelle Regina de Amorim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliação PISA resultados Brasil evaluación PISA resultados Brasil assessment PISA results Brazil |
topic |
avaliação PISA resultados Brasil evaluación PISA resultados Brasil assessment PISA results Brazil |
description |
The Programme for International Student Assessment - PISA is the global reference in student assessment; its results are used by many countries to stablish targets of education quality. With focus on the age of 15 years, the PISA aims to investigate how students mobilize knowledge of reading, math and science to solve daily challenges from present days and it pursuits verify how much the students are ready to face successfully the work profile of XXI Century. This study purposes to do a data analysis to verify what the Brazilian students can achieve regarding the need skills required by PISA, especially for reading, helping pedagogically to interpretate the data and offering new inputs to researches and polices for the education in Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224 10.34019/2237-9444.2023.v13.35224 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2023.v13.35224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35224/26968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquita https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Isabelle Regina de Amorim Mesquita https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 13 (2023): Dossiê: Estatísticas e Avaliação Educacional; 1-18, e35224 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054122950656000 |