Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Guimarães, Wagner
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Félix dos Santos, Maristela, de Melo Souza, Renildes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794
Resumo: This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations.
id UFLA-6_0d3b672a3a52a1de056fe906a0692896
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/794
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdoMapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo.This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations.Esta investigación denominada estado del conocimiento tiene como objetivo presentar un levantamiento bibliográfico sobre las producciones científicas de la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) sobre formación permanente en educación inclusiva para alumnos sordos. En un marco temporal de 2010-2020, el estudio analizó el corpus de 11 obras. Los resultados destacan que solo 11 producciones científicas abordan este tema en el período de tiempo, con nueve disertaciones y dos tesis, la región del Medio Oeste tiene la mayor cantidad de producción y el predominio de la investigación cualitativa. Concluimos que las investigaciones realizadas en programas de posgrado son sumamente escasas, destacando que las dos tesis son de programas de ciencias exactas. En el área de la educación, aunque muchos docentes trabajan con alumnos con discapacidad, no existe un incentivo para las investigaciones científicas.Esta pesquisa denominada estado do conhecimento tem como objetivo apresentar um levantamento bibliográfico sobre as produções científicas da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) sobre a formação continuada na educação inclusiva para aluno surdo. Em um recorte temporal de 2010-2020, o estudo analisou o corpus de 11 trabalhos. Os resultados destacam-se que apenas 11 produções científicas abordam essa temática no marco temporal, sendo que nove dissertações e duas teses, a região centro-oeste apresenta a maior quantidade de produção e a predominância da pesquisa qualitativa. Concluímos que as investigações realizadas nos programas de pós-graduações são extremamente escassas, ressaltando que as duas teses são de programas de ciências exatas. Na área da educação, embora muitos professores atuem com alunos com deficiência, não existe fomento para as investigações científicas.  EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/79410.30905/rde.v8i1.794Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-7942526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794/540Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Guimarães, WagnerFélix dos Santos, Maristela de Melo Souza, Renildes 2024-01-12T22:10:56Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/794Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-01-12T22:10:56Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
title Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
spellingShingle Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
dos Santos Guimarães, Wagner
Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo.
title_short Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
title_full Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
title_fullStr Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
title_full_unstemmed Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
title_sort Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
author dos Santos Guimarães, Wagner
author_facet dos Santos Guimarães, Wagner
Félix dos Santos, Maristela
de Melo Souza, Renildes
author_role author
author2 Félix dos Santos, Maristela
de Melo Souza, Renildes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Guimarães, Wagner
Félix dos Santos, Maristela
de Melo Souza, Renildes
dc.subject.por.fl_str_mv Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo.
topic Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo.
description This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794
10.30905/rde.v8i1.794
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794
identifier_str_mv 10.30905/rde.v8i1.794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794/540
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794
Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794
Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794
Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-794
2526-849X
10.30905/rde.v8i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375739592704