Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794 |
Resumo: | This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations. |
id |
UFLA-6_0d3b672a3a52a1de056fe906a0692896 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/794 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdoMapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo.This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations.Esta investigación denominada estado del conocimiento tiene como objetivo presentar un levantamiento bibliográfico sobre las producciones científicas de la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) sobre formación permanente en educación inclusiva para alumnos sordos. En un marco temporal de 2010-2020, el estudio analizó el corpus de 11 obras. Los resultados destacan que solo 11 producciones científicas abordan este tema en el período de tiempo, con nueve disertaciones y dos tesis, la región del Medio Oeste tiene la mayor cantidad de producción y el predominio de la investigación cualitativa. Concluimos que las investigaciones realizadas en programas de posgrado son sumamente escasas, destacando que las dos tesis son de programas de ciencias exactas. En el área de la educación, aunque muchos docentes trabajan con alumnos con discapacidad, no existe un incentivo para las investigaciones científicas.Esta pesquisa denominada estado do conhecimento tem como objetivo apresentar um levantamento bibliográfico sobre as produções científicas da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) sobre a formação continuada na educação inclusiva para aluno surdo. Em um recorte temporal de 2010-2020, o estudo analisou o corpus de 11 trabalhos. Os resultados destacam-se que apenas 11 produções científicas abordam essa temática no marco temporal, sendo que nove dissertações e duas teses, a região centro-oeste apresenta a maior quantidade de produção e a predominância da pesquisa qualitativa. Concluímos que as investigações realizadas nos programas de pós-graduações são extremamente escassas, ressaltando que as duas teses são de programas de ciências exatas. Na área da educação, embora muitos professores atuem com alunos com deficiência, não existe fomento para as investigações científicas. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/79410.30905/rde.v8i1.794Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-7942526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794/540Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Guimarães, WagnerFélix dos Santos, Maristela de Melo Souza, Renildes 2024-01-12T22:10:56Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/794Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-01-12T22:10:56Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
title |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
spellingShingle |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo dos Santos Guimarães, Wagner Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo. |
title_short |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
title_full |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
title_fullStr |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
title_full_unstemmed |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
title_sort |
Estado de conhecimento: formação docente com foco na educação inclusiva para aluno surdo |
author |
dos Santos Guimarães, Wagner |
author_facet |
dos Santos Guimarães, Wagner Félix dos Santos, Maristela de Melo Souza, Renildes |
author_role |
author |
author2 |
Félix dos Santos, Maristela de Melo Souza, Renildes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Guimarães, Wagner Félix dos Santos, Maristela de Melo Souza, Renildes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo. |
topic |
Mapeamento; Formação Continuada; Educação Inclusiva; Surdo. |
description |
This investigation called state of knowledge aims to present a bibliographical survey on the scientific productions of the Digital Library of Thesis and Dissertations (BDTD) on permanent training in inclusive education for eligible students. In a time frame of 2010-2020, the studio analyzed the corpus of 11 works. The results highlight that only 11 scientific productions addressed this topic over a period of time, with new dissertations and thesis, the Middle West region has the greatest quantity of production and the predominance of qualitative research. We conclude that investigations carried out in postgraduate programs are extremely scarce, highlighting that most of the theses are from exact science programs. In the area of education, even though many teachers work with students with disabilities, there is no incentive for scientific investigations. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794 10.30905/rde.v8i1.794 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v8i1.794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/794/540 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794 Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794 Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-794 Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-794 2526-849X 10.30905/rde.v8i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375739592704 |