A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frade, Elaine das Graças
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rezende, José Luiz Pereira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29919
Resumo: The construction of Pedagogical Course Projects (PPC) in compliance with the National Curricular Guidelines (DCN) has become a challenge for institutions of higher education, after the Law of Guidelines and Bases (LDB), mainly since 2003. This article Analyzes the DCNs for Environmental Education (EA), instituted by Resolution of the Ministry of Education No. 02 of 06.15.2012, which provides for the actions of AEs necessary to the PPP in compliance with the National Environmental Education Policy of 1999, for the development of professional qualification. This study is part of a doctoral research involving three federal institutions. The objective of this study is to analyze the DCNEA and the PPC of the Forestry Engineering course of the Federal University of Lavras (UFLA) in order to identify appropriate actions and methodologies in EE and possible spaces for adaptation. The data of the ENADE (2011) were used to define this study objective, since the UFLA course obtained the best grade in this exam. Qualitative research was defined as methodological strategy, with literature review and documentary analysis in Brazilian environmental legislations, as well as in the DCN for Forestry Engineering, DCNEA and PPC courses in Forestry Engineering at UFLA. After the PPC analysis, it was possible to notice that in the UFLA PPC, an adequacy would be necessary in relation to the EA principles foreseen in the DCNEA.
id UFLA_311ddce9ae3c1e6fb4ae336b0c677eb1
oai_identifier_str oai:localhost:1/29919
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEAEducação AmbientalThe construction of Pedagogical Course Projects (PPC) in compliance with the National Curricular Guidelines (DCN) has become a challenge for institutions of higher education, after the Law of Guidelines and Bases (LDB), mainly since 2003. This article Analyzes the DCNs for Environmental Education (EA), instituted by Resolution of the Ministry of Education No. 02 of 06.15.2012, which provides for the actions of AEs necessary to the PPP in compliance with the National Environmental Education Policy of 1999, for the development of professional qualification. This study is part of a doctoral research involving three federal institutions. The objective of this study is to analyze the DCNEA and the PPC of the Forestry Engineering course of the Federal University of Lavras (UFLA) in order to identify appropriate actions and methodologies in EE and possible spaces for adaptation. The data of the ENADE (2011) were used to define this study objective, since the UFLA course obtained the best grade in this exam. Qualitative research was defined as methodological strategy, with literature review and documentary analysis in Brazilian environmental legislations, as well as in the DCN for Forestry Engineering, DCNEA and PPC courses in Forestry Engineering at UFLA. After the PPC analysis, it was possible to notice that in the UFLA PPC, an adequacy would be necessary in relation to the EA principles foreseen in the DCNEA.A construção de Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) em atendimento as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) tornou-se um desafio para as instituições de ensino superior principalmente a partir de 2003, após a aprovação da Lei de Diretrizes e Bases (LDB). Este artigo analisa as DCN para a Educação Ambiental (EA), instituídas pela Resolução do Ministério da Educação Nº 02 de 15.06.2012, onde estão previstas as ações de EA necessárias aos PPC em observância da Política Nacional de Educação Ambiental de 1999, e com a finalidade de desenvolvimento da formação profissional. Este estudo é parte de uma pesquisa de doutorado que envolveu três instituições federais. Objetiva-se neste recorte, analisar as DCNEA e o PPC do curso de Engenharia Florestal da Universidade Federal de Lavras (UFLA), com o propósito de identificar ações e metodologias adequadas em EA e possíveis espaços para adequação. Utilizou-se dos dados do ENADE (2011) para definir este objetivo de estudo, pois o curso da UFLA obteve a melhor nota neste exame. Definiu-se como estratégia metodológica a pesquisa qualitativa com revisão de literatura, e análise documental em legislações ambientais brasileiras, bem como nas DCN para cursos de Engenharia Florestal, DCNEA e PPC de Engenharia Florestal da UFLA. Após a análise do PPC foi possível perceber que no PPC da UFLA será necessária uma adequação com relação aos princípios da EA previstos na DCNEA.Universidade Estadual Paulista2018-08-08T13:30:13Z2018-08-08T13:30:13Z2018-03-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFRADE, E. das G.;REZENDE, J. L. P. de. A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], v. 13, p. 107-123, 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29919Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFrade, Elaine das GraçasRezende, José Luiz Pereira depor2023-05-08T13:06:13Zoai:localhost:1/29919Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:06:13Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
title A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
spellingShingle A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
Frade, Elaine das Graças
Educação Ambiental
title_short A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
title_full A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
title_fullStr A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
title_full_unstemmed A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
title_sort A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA
author Frade, Elaine das Graças
author_facet Frade, Elaine das Graças
Rezende, José Luiz Pereira de
author_role author
author2 Rezende, José Luiz Pereira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frade, Elaine das Graças
Rezende, José Luiz Pereira de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
topic Educação Ambiental
description The construction of Pedagogical Course Projects (PPC) in compliance with the National Curricular Guidelines (DCN) has become a challenge for institutions of higher education, after the Law of Guidelines and Bases (LDB), mainly since 2003. This article Analyzes the DCNs for Environmental Education (EA), instituted by Resolution of the Ministry of Education No. 02 of 06.15.2012, which provides for the actions of AEs necessary to the PPP in compliance with the National Environmental Education Policy of 1999, for the development of professional qualification. This study is part of a doctoral research involving three federal institutions. The objective of this study is to analyze the DCNEA and the PPC of the Forestry Engineering course of the Federal University of Lavras (UFLA) in order to identify appropriate actions and methodologies in EE and possible spaces for adaptation. The data of the ENADE (2011) were used to define this study objective, since the UFLA course obtained the best grade in this exam. Qualitative research was defined as methodological strategy, with literature review and documentary analysis in Brazilian environmental legislations, as well as in the DCN for Forestry Engineering, DCNEA and PPC courses in Forestry Engineering at UFLA. After the PPC analysis, it was possible to notice that in the UFLA PPC, an adequacy would be necessary in relation to the EA principles foreseen in the DCNEA.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-08T13:30:13Z
2018-08-08T13:30:13Z
2018-03-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FRADE, E. das G.;REZENDE, J. L. P. de. A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], v. 13, p. 107-123, 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29919
identifier_str_mv FRADE, E. das G.;REZENDE, J. L. P. de. A educação ambiental na formação dos engenheiros florestais: análise curricular e DCNEA. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, [S.l.], v. 13, p. 107-123, 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29919
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835212358352896