As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade de Jesus Lelis, Diego
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Saheb Pedroso , Daniele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871
Resumo: Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear.
id UFS-11_62fd457bb514c4422e558d1d5cb90e86
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15871
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEABase Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia.Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear.A Geografia e a Educação Ambiental-EA são campos do conhecimento que, através de seus referenciais, possibilitam aos seres humanos diversas formas de interpretação e de interação com o espaço. Assim,  esta pesquisa tem o objetivo de investigar quais correntes do pensamento geográfico e da EA estão presentes na Base Nacional Comum Curricular-BNCC e nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental-DCNEA. Para isso, foi realizado um estudo qualitativo do tipo crítico analítico nos referidos documentos, com auxílio do software de análise de dados qualitativos ATLAS.ti, a partir dos ciclos de codificação do Saldaña (2013). Os principais resultados apontam que, na BNCC, se apresentam enfaticamente as correntes crítica, humanista e socioambiental da Geografia e as correntes denominadas de moral/ética, naturalista, crítica, conservacionista e de sustentabilidade da EA. Nas DCNEA aparecem as correntes regional, humanista, socioambiental e a crítica da Geografia e as correntes moral/ética, crítica, sistêmica, humanista, científica, de ecoeducação, sustentabilidade e práxica.La Geografía y la Educación Ambiental-EA son campos de conocimiento que, a través de sus referencias, permiten al ser humano tener diferentes formas de interpretación e interacción con el espacio. Así, esta investigación tiene como objetivo investigar qué corrientes de pensamiento geográfico y EA están presentes en la Base Curricular Común Nacional-BNCC y en las Directrices Curriculares Nacionales de Educación Ambiental-DCNEA. Sobre estos documentos se realizó un estudio analítico crítico cualitativo, con la ayuda del software de análisis de datos cualitativos ATLAS.ti, basado en los ciclos de codificación de Saldaña (2013). Los principales resultados señalan que BNCC presenta enfáticamente las corrientes críticas, humanísticas y socioambientales de la Geografía y las corrientes denominadas moral/ética, naturalista, crítica, conservacionista y EA de sostenibilidad. En la DCNEA aparecen las corrientes regionales, humanistas, socioambientales y la crítica de la Geografía y las corrientes moral/ética, crítica, sistémica, humanista, científica, ecoeducación, sustentabilidad y praxisUniversidade Federal de Sergipe2021-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1587110.47401/revisea.v8i1.15871Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-202359-499310.47401/revisea.v8i1reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871/11825Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade de Jesus Lelis, DiegoSaheb Pedroso , Daniele 2021-11-11T19:09:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15871Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:09:26Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
title As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
spellingShingle As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
Andrade de Jesus Lelis, Diego
Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia.
title_short As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
title_full As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
title_fullStr As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
title_full_unstemmed As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
title_sort As correntes da Geografia e da Educação Ambiental presentes na BNCC e nas DCNEA
author Andrade de Jesus Lelis, Diego
author_facet Andrade de Jesus Lelis, Diego
Saheb Pedroso , Daniele
author_role author
author2 Saheb Pedroso , Daniele
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade de Jesus Lelis, Diego
Saheb Pedroso , Daniele
dc.subject.por.fl_str_mv Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia.
topic Base Nacional Comum Curricular. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. Educação Ambiental. Geografia.
description Geography and Environmental Education-EA are fields of knowledge that, through their references, enable human beings to have different forms of interpretation and interaction with space. Thus, this research aims to investigate which currents of geographical thought and EA are present in the National Common Curricular Base-BNCC and in the National Curriculum Guidelines for Environmental Education-DCNEA. A qualitative critical analytical study was carried out on these documents, with the aid of the qualitative data analysis software ATLAS.ti, based on the coding cycles of Saldaña (2013). The main results point out that BNCC emphatically presents the critical, humanistic and socio-environmental currents of Geography and the currents called moral/ethics, naturalistic, critical, conservationist and EA sustainability. In the DCNEA the regional, humanist, socio-environmental currents and the criticism of Geography and the currents moral/ethics, criticism, systemic, humanistic, scientific, ecoeducation, sustainability and praxic currents appear.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871
10.47401/revisea.v8i1.15871
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v8i1.15871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15871/11825
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 1 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-20
2359-4993
10.47401/revisea.v8i1
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213754068993