Quando a experiência de leitura é tema para a escrita

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245
Resumo: The present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy.
id UFLA_426ff4c73166ce57050fce540d61fe80
oai_identifier_str oai:localhost:1/49245
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Quando a experiência de leitura é tema para a escritaWhen the reading experience is subject to the writtenProdução escritaExperiências de leituraFormação do leitorWritten productionReading experiencesFormation of readerThe present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy.O presente estudo assume por objetivo descrever uma prática de produção textual na universidade e compreender de que modo as experiências de leitura se mostram sinaliza-das na ação escritora. Para isso, este trabalho realiza uma reflexão teórica, utilizando como corpus investigativo produções de textos de estudantes do curso de Licenciatura em Letras de uma universidade do sul de Minas Gerais, no período de 2014 a 2015. Os textos selecionados abordam como temática a narrativa de experiências de leitura. Desse modo, o trabalho toma como base teórica os estudos sobre os usos sociais da escrita de Soares e Street, a concepção de linguagem enunciativa-discursiva em Bakhtin, as discussões sobre produção de texto de Geraldi e a concepção de leitura de Barthes. A partir da reflexão proposta foi possível apresen-tar as experiências de leitura como um mote sinalizador de ações e relações de interlocução social que provocaram sentimentos e emoções no sujeito leitor-escritor.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-02-10T18:06:46Z2022-02-10T18:06:46Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245Leitura: Teoria e Práticareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-05-08T13:11:34Zoai:localhost:1/49245Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:34Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
When the reading experience is subject to the written
title Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
spellingShingle Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Produção escrita
Experiências de leitura
Formação do leitor
Written production
Reading experiences
Formation of reader
title_short Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
title_full Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
title_fullStr Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
title_full_unstemmed Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
title_sort Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Produção escrita
Experiências de leitura
Formação do leitor
Written production
Reading experiences
Formation of reader
topic Produção escrita
Experiências de leitura
Formação do leitor
Written production
Reading experiences
Formation of reader
description The present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-02-10T18:06:46Z
2022-02-10T18:06:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
dc.source.none.fl_str_mv Leitura: Teoria e Prática
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439312890626048