Quando a experiência de leitura é tema para a escrita
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245 |
Resumo: | The present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy. |
id |
UFLA_426ff4c73166ce57050fce540d61fe80 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49245 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Quando a experiência de leitura é tema para a escritaWhen the reading experience is subject to the writtenProdução escritaExperiências de leituraFormação do leitorWritten productionReading experiencesFormation of readerThe present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy.O presente estudo assume por objetivo descrever uma prática de produção textual na universidade e compreender de que modo as experiências de leitura se mostram sinaliza-das na ação escritora. Para isso, este trabalho realiza uma reflexão teórica, utilizando como corpus investigativo produções de textos de estudantes do curso de Licenciatura em Letras de uma universidade do sul de Minas Gerais, no período de 2014 a 2015. Os textos selecionados abordam como temática a narrativa de experiências de leitura. Desse modo, o trabalho toma como base teórica os estudos sobre os usos sociais da escrita de Soares e Street, a concepção de linguagem enunciativa-discursiva em Bakhtin, as discussões sobre produção de texto de Geraldi e a concepção de leitura de Barthes. A partir da reflexão proposta foi possível apresen-tar as experiências de leitura como um mote sinalizador de ações e relações de interlocução social que provocaram sentimentos e emoções no sujeito leitor-escritor.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-02-10T18:06:46Z2022-02-10T18:06:46Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245Leitura: Teoria e Práticareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo Vieirapor2023-05-08T13:11:34Zoai:localhost:1/49245Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:34Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita When the reading experience is subject to the written |
title |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
spellingShingle |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Produção escrita Experiências de leitura Formação do leitor Written production Reading experiences Formation of reader |
title_short |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
title_full |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
title_fullStr |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
title_full_unstemmed |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
title_sort |
Quando a experiência de leitura é tema para a escrita |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Produção escrita Experiências de leitura Formação do leitor Written production Reading experiences Formation of reader |
topic |
Produção escrita Experiências de leitura Formação do leitor Written production Reading experiences Formation of reader |
description |
The present study takes aim to describe a practice of textual production in college and understand how the experiences of reading are flagged in action writer. For that, this job performs a theoretical reflection, using as investigative productions texts corpus of students of Bachelor of Letters, an university from the south of Minas Gerais, in the period from 2014 to 2015. The texts selected deal with as theme the narrative of experiences of reading. In this way, the work takes as theoretical basis the studies on the social uses of wri-ting and Street, the design may include language-discursive in Bakhtin, discussions about Geraldi text production and reading of Barthes. From reflection proposal was possible to present the experiences of reading as a mote of flag actions and social dialogue relations that provoked feelings and emotions in the reader-writer guy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-02-10T18:06:46Z 2022-02-10T18:06:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V. Quando a experiência de leitura é tema para a escrita. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 39, n. 81, p. 15-30, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49245 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Leitura: Teoria e Prática reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439312890626048 |