Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cabral, Giovanna Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557
Resumo: This study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan.
id UFLA_6ba7f60a28e4c1719492a45f6851cd04
oai_identifier_str oai:localhost:1/42557
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitorReading and teaching: PNAIC perspective in teacherreader formationFormação continuadaProfessor-leitorPráticas pedagógicasContinuing educationTeacher-readerPedagogical practiceThis study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan.Este estudo tem por centralidade a compreensão de como se organizam as propostas de formação docente dos profissionais que atuam na alfabetização, na vertente das ações leitoras. Assim, objetiva-se refletir sobre o processo de formação do professor-leitor nas discussões teóricas dispostas nos cadernos de formação do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa, por meio da análise documental dos cadernos de formação do PNAIC, com caráter descritivo das marcas teóricas e metodológicas direcionadas à formação do professor-leitor ou de atividades leitoras que exigem ações e posicionamentos pedagógicos. O referencial teórico baseou-se na concepção enunciativa-discursiva da linguagem em Bakhtin, na concepção de leitura como prática social em Chartier, nos estudos de Bronckart sobre as noções de atividade e ação. O estudo aponta para o processo de formação do professor-leitor demarcado por ações leitoras que se articulam num plano motivacional, intencional e interpretativo.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2020-08-21T16:36:55Z2020-08-21T16:36:55Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:10:55Zoai:localhost:1/42557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:55Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
Reading and teaching: PNAIC perspective in teacherreader formation
title Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
spellingShingle Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Formação continuada
Professor-leitor
Práticas pedagógicas
Continuing education
Teacher-reader
Pedagogical practice
title_short Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
title_full Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
title_fullStr Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
title_full_unstemmed Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
title_sort Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Cabral, Giovanna Rodrigues
author_role author
author2 Cabral, Giovanna Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Cabral, Giovanna Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Professor-leitor
Práticas pedagógicas
Continuing education
Teacher-reader
Pedagogical practice
topic Formação continuada
Professor-leitor
Práticas pedagógicas
Continuing education
Teacher-reader
Pedagogical practice
description This study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-21T16:36:55Z
2020-08-21T16:36:55Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
dc.source.none.fl_str_mv Linha Mestra
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550101687992320