Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557 |
Resumo: | This study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan. |
id |
UFLA_6ba7f60a28e4c1719492a45f6851cd04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/42557 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitorReading and teaching: PNAIC perspective in teacherreader formationFormação continuadaProfessor-leitorPráticas pedagógicasContinuing educationTeacher-readerPedagogical practiceThis study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan.Este estudo tem por centralidade a compreensão de como se organizam as propostas de formação docente dos profissionais que atuam na alfabetização, na vertente das ações leitoras. Assim, objetiva-se refletir sobre o processo de formação do professor-leitor nas discussões teóricas dispostas nos cadernos de formação do Programa Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa, por meio da análise documental dos cadernos de formação do PNAIC, com caráter descritivo das marcas teóricas e metodológicas direcionadas à formação do professor-leitor ou de atividades leitoras que exigem ações e posicionamentos pedagógicos. O referencial teórico baseou-se na concepção enunciativa-discursiva da linguagem em Bakhtin, na concepção de leitura como prática social em Chartier, nos estudos de Bronckart sobre as noções de atividade e ação. O estudo aponta para o processo de formação do professor-leitor demarcado por ações leitoras que se articulam num plano motivacional, intencional e interpretativo.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2020-08-21T16:36:55Z2020-08-21T16:36:55Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:10:55Zoai:localhost:1/42557Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:55Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor Reading and teaching: PNAIC perspective in teacherreader formation |
title |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
spellingShingle |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Formação continuada Professor-leitor Práticas pedagógicas Continuing education Teacher-reader Pedagogical practice |
title_short |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
title_full |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
title_fullStr |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
title_full_unstemmed |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
title_sort |
Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Cabral, Giovanna Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Cabral, Giovanna Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Professor-leitor Práticas pedagógicas Continuing education Teacher-reader Pedagogical practice |
topic |
Formação continuada Professor-leitor Práticas pedagógicas Continuing education Teacher-reader Pedagogical practice |
description |
This study focuses on understanding how the proposals for teacher training of professionals working in literacy are organized, in terms of reading actions. Thus, the objective is to reflect on the teacher-reader formation process in the theoretical discussions arranged in the formation books of the National Pact for Literacy in the Right Age Program (PNAIC). To this end, a qualitative research was carried out, through the documentary analysis of the PNAIC training books, with a descriptive character of the theoretical and methodological marks aimed at the formation of the teacher-reader or reader activities that require pedagogical actions and positions. The theoretical framework was based on the enunciative-discursive conception of language in Bakhtin, on the conception of reading as a social practice in Chartier, in Bronckart's studies on the notions of activity and action. The study points to the teacher-reader formation process demarcated by reader actions that are articulated in a motivational, intentional and interpretive plan. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-21T16:36:55Z 2020-08-21T16:36:55Z 2020-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; CABRAL, G. R. Leitura e docência: a perspectiva do PNAIC na formação do professor-leitor. Linha Mestra, Campinas, n. 40, p. 18-27, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2020n40p18-27. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42557 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha Mestra reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550101687992320 |