Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Maziero, Maria das Dores Soares, Cabral, Giovanna Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931
Resumo: With the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended.
id UFLA_a35499d3a65ac95607ce5cb01e671d43
oai_identifier_str oai:localhost:1/50931
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”Programas de leituraLiteraciaPlano Nacional de AlfabetizaçãoReading programsLiteracyNational Literacy PlanProgramas de lecturaAlfabetizaciónPlan Nacional de AlfabetizaciónWith the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended.Com a implementação da Política Nacional de Alfabetização (PNA), instituída pelo Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019, administrada pelo Ministério da Educação através da Secretaria de Alfabetização (Sealf), entende-se que é por meio do trabalho colaborativo entre famílias, professores, escolas, redes de ensino e poder público que se pode elevar a qualidade da alfabetização e combater o analfabetismo em todo o território brasileiro. A partir de regulamentação, foram instituídas ações do programa “Conta pra Mim”, com a disponibilização de um guia para as famílias e uma série de vídeos, com orientações e sugestões de estratégias de “Literacia Familiar”. Diante disso, este texto tem por objetivo problematizar as orientações de leitura do “Guia de Literacia Familiar” disponibilizado para as famílias, de modo a refletir sobre o que programa compreende por literacia e qual concepção de estratégias de leitura pode ser evidenciada. As discussões priorizam as instruções direcionadas à “interação verbal”, “leitura dialogada” e “narração de histórias”, apontando fragilidade conceitual em relação à leitura e alfabetização e desconsideração das condições socioeconômicas do público a que se destina.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-08-11T20:02:23Z2022-08-11T20:02:23Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraMaziero, Maria das Dores SoaresCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:11:59Zoai:localhost:1/50931Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
title Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
spellingShingle Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Programas de leitura
Literacia
Plano Nacional de Alfabetização
Reading programs
Literacy
National Literacy Plan
Programas de lectura
Alfabetización
Plan Nacional de Alfabetización
title_short Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
title_full Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
title_fullStr Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
title_full_unstemmed Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
title_sort Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Maziero, Maria das Dores Soares
Cabral, Giovanna Rodrigues
author_role author
author2 Maziero, Maria das Dores Soares
Cabral, Giovanna Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Maziero, Maria das Dores Soares
Cabral, Giovanna Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Programas de leitura
Literacia
Plano Nacional de Alfabetização
Reading programs
Literacy
National Literacy Plan
Programas de lectura
Alfabetización
Plan Nacional de Alfabetización
topic Programas de leitura
Literacia
Plano Nacional de Alfabetização
Reading programs
Literacy
National Literacy Plan
Programas de lectura
Alfabetización
Plan Nacional de Alfabetización
description With the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-08-11T20:02:23Z
2022-08-11T20:02:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
publisher.none.fl_str_mv Associação de Leitura do Brasil (ALB)
dc.source.none.fl_str_mv Linha Mestra
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835129109807104