Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931 |
Resumo: | With the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended. |
id |
UFLA_a35499d3a65ac95607ce5cb01e671d43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50931 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”Programas de leituraLiteraciaPlano Nacional de AlfabetizaçãoReading programsLiteracyNational Literacy PlanProgramas de lecturaAlfabetizaciónPlan Nacional de AlfabetizaciónWith the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended.Com a implementação da Política Nacional de Alfabetização (PNA), instituída pelo Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019, administrada pelo Ministério da Educação através da Secretaria de Alfabetização (Sealf), entende-se que é por meio do trabalho colaborativo entre famílias, professores, escolas, redes de ensino e poder público que se pode elevar a qualidade da alfabetização e combater o analfabetismo em todo o território brasileiro. A partir de regulamentação, foram instituídas ações do programa “Conta pra Mim”, com a disponibilização de um guia para as famílias e uma série de vídeos, com orientações e sugestões de estratégias de “Literacia Familiar”. Diante disso, este texto tem por objetivo problematizar as orientações de leitura do “Guia de Literacia Familiar” disponibilizado para as famílias, de modo a refletir sobre o que programa compreende por literacia e qual concepção de estratégias de leitura pode ser evidenciada. As discussões priorizam as instruções direcionadas à “interação verbal”, “leitura dialogada” e “narração de histórias”, apontando fragilidade conceitual em relação à leitura e alfabetização e desconsideração das condições socioeconômicas do público a que se destina.Associação de Leitura do Brasil (ALB)2022-08-11T20:02:23Z2022-08-11T20:02:23Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931Linha Mestrareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraMaziero, Maria das Dores SoaresCabral, Giovanna Rodriguespor2023-05-08T13:11:59Zoai:localhost:1/50931Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:11:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
title |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
spellingShingle |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Programas de leitura Literacia Plano Nacional de Alfabetização Reading programs Literacy National Literacy Plan Programas de lectura Alfabetización Plan Nacional de Alfabetización |
title_short |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
title_full |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
title_fullStr |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
title_full_unstemmed |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
title_sort |
Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar” |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Maziero, Maria das Dores Soares Cabral, Giovanna Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Maziero, Maria das Dores Soares Cabral, Giovanna Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Maziero, Maria das Dores Soares Cabral, Giovanna Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programas de leitura Literacia Plano Nacional de Alfabetização Reading programs Literacy National Literacy Plan Programas de lectura Alfabetización Plan Nacional de Alfabetización |
topic |
Programas de leitura Literacia Plano Nacional de Alfabetização Reading programs Literacy National Literacy Plan Programas de lectura Alfabetización Plan Nacional de Alfabetización |
description |
With the implementation of the National Literacy Policy (PNA), instituted by Decree nº 9,765 of April 11, 2019, administered by the Ministry of Education throughthe Literacy Secretariat (Sealf), it is understood that it is through collaborativework among families, teachers, schools, educational networks and public authorities that the quality of literacy can be raised and illiteracy can be tackled throughout Brazil. From regulation, actions of the "Conta pra mim" program were instituted, with the availability of a Guide for families and a series of videos, with guidelines and suggestions for strategies of "Family Literacy". Therefore, this text aims to problematize the reading guidelines of the "Family Literacy Guide" available to families, in order to reflect on what program comprises literacy and which conception of reading strategies can be evidenced. The discussions prioritize the instructions directed to "verbal interaction", "dialogued reading" and "storytelling", pointing out conceptual fragility in relation to reading and literacy and disregard of the socioeconomic conditions of the public to which it is intended. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-08-11T20:02:23Z 2022-08-11T20:02:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; MAZIERO, M. das D. S.; CABRAL, G. R. Políticas públicas de leitura: um olhar para o programa “Conta pra mim – guia de literacia familiar”. Linha Mestra, v. 15, n. 45, p. 86-96, set./dez. 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação de Leitura do Brasil (ALB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linha Mestra reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835129109807104 |