Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29581 |
Resumo: | The formation of the university teacher has been understood, by virtue of tradition and ratified the legislation as regards the knowledge of the content of education. Being a teacher in higher education, however, is not just a matter of content domain. The pedagogical practice of teaching is complex and contextualized. With this understanding, efforts will be made, in this academic essay, in the sense of arguing for the importance of teacher training, seeking grants in education to develop the argument. The objective is to know how the pedagogical training of university professor is treated by the law and the academic literature. |
id |
UFLA_bd7fb1e3681d15344799b0bf7718543e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/29581 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração?Teacher education in Higher Education: what does the law and literature in Education and Administration?Formação de professoresEnsino superiorTeacher educationHigher educationThe formation of the university teacher has been understood, by virtue of tradition and ratified the legislation as regards the knowledge of the content of education. Being a teacher in higher education, however, is not just a matter of content domain. The pedagogical practice of teaching is complex and contextualized. With this understanding, efforts will be made, in this academic essay, in the sense of arguing for the importance of teacher training, seeking grants in education to develop the argument. The objective is to know how the pedagogical training of university professor is treated by the law and the academic literature.A formação do professor universitário tem sido entendida, por força da tradição e ratificada pela legislação, como atinente aos saberes do conteúdo de ensino. Ser docente no ensino superior, no entanto, não é apenas uma questão de domínio de conteúdo. A prática pedagógica de ensino é complexa e contextualizada. Com esse entendimento, procurar-se-á, neste ensaio acadêmico, argumentar em favor da importância da formação pedagógica do professor universitário buscando subsídios na área da educação para desenvolver o argumento. Assim, o objetivo é conhecer como a formação pedagógica do professor universitário é tratada pela legislação e pela literatura acadêmica.Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior2018-07-09T10:38:45Z2018-07-09T10:38:45Z2016-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOURENÇO, C. D. da S. et al. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29581Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLourenço, Cléria Donizete da SilvaLima, Manolita CorreiaNarciso, Eliza Rezende Pintopor2018-07-09T10:38:45Zoai:localhost:1/29581Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-07-09T10:38:45Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Teacher education in Higher Education: what does the law and literature in Education and Administration? |
title |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
spellingShingle |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Lourenço, Cléria Donizete da Silva Formação de professores Ensino superior Teacher education Higher education |
title_short |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
title_full |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
title_fullStr |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
title_full_unstemmed |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
title_sort |
Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? |
author |
Lourenço, Cléria Donizete da Silva |
author_facet |
Lourenço, Cléria Donizete da Silva Lima, Manolita Correia Narciso, Eliza Rezende Pinto |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Manolita Correia Narciso, Eliza Rezende Pinto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Cléria Donizete da Silva Lima, Manolita Correia Narciso, Eliza Rezende Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Ensino superior Teacher education Higher education |
topic |
Formação de professores Ensino superior Teacher education Higher education |
description |
The formation of the university teacher has been understood, by virtue of tradition and ratified the legislation as regards the knowledge of the content of education. Being a teacher in higher education, however, is not just a matter of content domain. The pedagogical practice of teaching is complex and contextualized. With this understanding, efforts will be made, in this academic essay, in the sense of arguing for the importance of teacher training, seeking grants in education to develop the argument. The objective is to know how the pedagogical training of university professor is treated by the law and the academic literature. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08 2018-07-09T10:38:45Z 2018-07-09T10:38:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LOURENÇO, C. D. da S. et al. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29581 |
identifier_str_mv |
LOURENÇO, C. D. da S. et al. Formação pedagógica no ensino superior: o que diz a legislação e a literatura em Educação e Administração? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 21, n. 3, p. 691-717, nov. 2016. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29581 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior |
publisher.none.fl_str_mv |
Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550160805658624 |