Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562 |
Resumo: | The article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education. |
id |
UFMA-3_41719f4d06ce675f5250844375ebf546 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20562 |
network_acronym_str |
UFMA-3 |
network_name_str |
Revista Educação e Emancipação |
repository_id_str |
|
spelling |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básicaMethods of continuing training for the emancipation of teaching work: narratives of basic education teachersModalidades de formação continuada para emancipação do trabalho docente: narrativas de professoras da educação básicacontinuing educationmodalitiesbasic education teachersemancipation of teaching workeducación continuamodalidadesmaestros de educación básicaemancipación del trabajo docenteformação continuadamodalidadesprofessores da educação básicaemancipação do trabalho docenteThe article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education.El artículo que aquí se presenta forma parte de una investigación de Maestría realizada en el ámbito del Programa de Posgrado en Educación (PPGEd), de la Universidad Federal de Piauí (UFPI). Trae como objeto de estudio la formación de profesores de educación básica, con el objetivo de reflexionar sobre cómo las modalidades de educación permanente accesibles a los profesionales de la educación básica promueven la emancipación del trabajo docente. Se trata de una investigación narrativa cuyo locus fue una escuela pública del estado de Piauí, en Teresina. Utiliza la Entrevista Narrativa como dispositivo de producción de datos, con la participación de cuatro docentes. Los resultados indican que las modalidades son diversas e interactúan para atender necesidades profesionales, favoreciendo la emancipación del trabajo docente al asumir la práctica pedagógica como centralidad en la formación permanente.O artigo ora apresentado é parte de uma pesquisa de Mestrado realizada no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd), da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Traz como objeto de estudo a formação de professores da educação básica, com o objetivo de refletir como as modalidades de formação continuada acessíveis aos profissionais da educação básica promovem a emancipação do trabalho docente. Trata-se de uma pesquisa narrativa, que teve como lócus uma escola da rede pública estadual de ensino do Piauí, em Teresina. Usa a Entrevista Narrativa como dispositivo para a produção de dados, contando com a participação de quatro professoras. Os resultados apontam que as modalidades são diversificadas e interagem para atendimento às necessidades profissionais, favorecendo a emancipação do trabalho docente, na medida em que assumem a prática pedagógica como centralidade na formação continuada.Universidade Federal do Maranhão2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2056210.18764/2358-4319v15n3.2022.36Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 20222358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562/11534http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Márcia Milane VerçosaCarvalhêdo, Josania Lima Portela2022-12-27T23:53:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20562Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-12-27T23:53:45Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica Methods of continuing training for the emancipation of teaching work: narratives of basic education teachers Modalidades de formação continuada para emancipação do trabalho docente: narrativas de professoras da educação básica |
title |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
spellingShingle |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica Rocha, Márcia Milane Verçosa continuing education modalities basic education teachers emancipation of teaching work educación continua modalidades maestros de educación básica emancipación del trabajo docente formação continuada modalidades professores da educação básica emancipação do trabalho docente |
title_short |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
title_full |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
title_fullStr |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
title_full_unstemmed |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
title_sort |
Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica |
author |
Rocha, Márcia Milane Verçosa |
author_facet |
Rocha, Márcia Milane Verçosa Carvalhêdo, Josania Lima Portela |
author_role |
author |
author2 |
Carvalhêdo, Josania Lima Portela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Márcia Milane Verçosa Carvalhêdo, Josania Lima Portela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
continuing education modalities basic education teachers emancipation of teaching work educación continua modalidades maestros de educación básica emancipación del trabajo docente formação continuada modalidades professores da educação básica emancipação do trabalho docente |
topic |
continuing education modalities basic education teachers emancipation of teaching work educación continua modalidades maestros de educación básica emancipación del trabajo docente formação continuada modalidades professores da educação básica emancipação do trabalho docente |
description |
The article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562 10.18764/2358-4319v15n3.2022.36 |
url |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562 |
identifier_str_mv |
10.18764/2358-4319v15n3.2022.36 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562/11534 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2022 2358-4319 1677-6097 reponame:Revista Educação e Emancipação instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA) instacron:UFMA |
instname_str |
Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
instacron_str |
UFMA |
institution |
UFMA |
reponame_str |
Revista Educação e Emancipação |
collection |
Revista Educação e Emancipação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeduc.emancipação@ufma.br |
_version_ |
1799711322319880192 |