Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Márcia Milane Verçosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Carvalhêdo, Josania Lima Portela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562
Resumo: The article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education.
id UFMA-3_41719f4d06ce675f5250844375ebf546
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20562
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básicaMethods of continuing training for the emancipation of teaching work: narratives of basic education teachersModalidades de formação continuada para emancipação do trabalho docente: narrativas de professoras da educação básicacontinuing educationmodalitiesbasic education teachersemancipation of teaching workeducación continuamodalidadesmaestros de educación básicaemancipación del trabajo docenteformação continuadamodalidadesprofessores da educação básicaemancipação do trabalho docenteThe article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education.El artículo que aquí se presenta forma parte de una investigación de Maestría realizada en el ámbito del Programa de Posgrado en Educación (PPGEd), de la Universidad Federal de Piauí (UFPI). Trae como objeto de estudio la formación de profesores de educación básica, con el objetivo de reflexionar sobre cómo las modalidades de educación permanente accesibles a los profesionales de la educación básica promueven la emancipación del trabajo docente. Se trata de una investigación narrativa cuyo locus fue una escuela pública del estado de Piauí, en Teresina. Utiliza la Entrevista Narrativa como dispositivo de producción de datos, con la participación de cuatro docentes. Los resultados indican que las modalidades son diversas e interactúan para atender necesidades profesionales, favoreciendo la emancipación del trabajo docente al asumir la práctica pedagógica como centralidad en la formación permanente.O artigo ora apresentado é parte de uma pesquisa de Mestrado realizada no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd), da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Traz como objeto de estudo a formação de professores da educação básica, com o objetivo de refletir como as modalidades de formação continuada acessíveis aos profissionais da educação básica promovem a emancipação do trabalho docente. Trata-se de uma pesquisa narrativa, que teve como lócus uma escola da rede pública estadual de ensino do Piauí, em Teresina. Usa a Entrevista Narrativa como dispositivo para a produção de dados, contando com a participação de quatro professoras. Os resultados apontam que as modalidades são diversificadas e interagem para atendimento às necessidades profissionais, favorecendo a emancipação do trabalho docente, na medida em que assumem a prática pedagógica como centralidade na formação continuada.Universidade Federal do Maranhão2022-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2056210.18764/2358-4319v15n3.2022.36Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 20222358-43191677-6097reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562/11534http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Márcia Milane VerçosaCarvalhêdo, Josania Lima Portela2022-12-27T23:53:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20562Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2022-12-27T23:53:45Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
Methods of continuing training for the emancipation of teaching work: narratives of basic education teachers
Modalidades de formação continuada para emancipação do trabalho docente: narrativas de professoras da educação básica
title Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
spellingShingle Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
Rocha, Márcia Milane Verçosa
continuing education
modalities
basic education teachers
emancipation of teaching work
educación continua
modalidades
maestros de educación básica
emancipación del trabajo docente
formação continuada
modalidades
professores da educação básica
emancipação do trabalho docente
title_short Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
title_full Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
title_fullStr Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
title_full_unstemmed Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
title_sort Modalidades de formación permanente para la emancipación del trabajo docente: narrativas de docentes de educación básica
author Rocha, Márcia Milane Verçosa
author_facet Rocha, Márcia Milane Verçosa
Carvalhêdo, Josania Lima Portela
author_role author
author2 Carvalhêdo, Josania Lima Portela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Márcia Milane Verçosa
Carvalhêdo, Josania Lima Portela
dc.subject.por.fl_str_mv continuing education
modalities
basic education teachers
emancipation of teaching work
educación continua
modalidades
maestros de educación básica
emancipación del trabajo docente
formação continuada
modalidades
professores da educação básica
emancipação do trabalho docente
topic continuing education
modalities
basic education teachers
emancipation of teaching work
educación continua
modalidades
maestros de educación básica
emancipación del trabajo docente
formação continuada
modalidades
professores da educação básica
emancipação do trabalho docente
description The article presented here is part of a Master's research carried out within the scope of the Graduate Program in Education (PPGEd), at the Federal University of Piauí (UFPI). It brings as an object of study the training of basic education teachers, with the objective of reflecting on how the modalities of continuing education accessible to basic education professionals promote the emancipation of teaching work. This is a narrative research that had as its locus a public school in the state of Piauí, in Teresina. Use the Narrative Interview as a device for data production, with the participation of four teachers. The results indicate that the modalities are diverse and interact to meet professional needs, favoring the emancipation of teaching work as they assume the pedagogical practice as centrality in continuing education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562
10.18764/2358-4319v15n3.2022.36
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v15n3.2022.36
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20562/11534
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 15, n. 3, Dossiê Temático, set./dez. 2022
2358-4319
1677-6097
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1799711322319880192