Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Vandreza Souza dos
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Rizzatti, Ivanise Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Emancipação
Texto Completo: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080
Resumo: The article addresses the challenges of conducting educational research in an Amazonian context according to scientific rigor, aiming to promote a dialogue about the importance of educational research associated with an intercultural perspective. This discussion took place during the Research in Science Teaching course in the Bachelor's degree programs in Sciences: Biology and Chemistry, with seven indigenous students from the municipality of Benjamin Constant, Amazonas. This is a qualitative case study research through participant observation, aiming to understand the students' difficulties in discussing intercultural and sociocultural valorization issues based on a theoretical-epistemological foundation, presented within the methodological criteria required by the scientific community. It is evident that much discussion is needed on this topic so that indigenous students do not feel marginalized in scientific endeavors and the necessary development of educational research in Brazil.
id UFMA-3_e6249e6c5dee20ecd09218ee432f6068
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/23080
network_acronym_str UFMA-3
network_name_str Revista Educação e Emancipação
repository_id_str
spelling Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturalesDifficulties in education research: a case study with students from the southwest of Amazonas and the possibilities of intercultural dialoguesDificuldades da pesquisa em educação: um estudo de caso com estudantes do sudoeste do Amazonas e as possibilidades de diálogos interculturaisEnsinoaprendizagemsocioculturalPesquisa em educaçãoContexto socioculturalInterculturalidadeEnsino e aprendizagemQuímica e BiologiaPesquisa em EnsinoEnseñanzaaprendizajecontexto socioculturalTeachinglearningsocioculturalThe article addresses the challenges of conducting educational research in an Amazonian context according to scientific rigor, aiming to promote a dialogue about the importance of educational research associated with an intercultural perspective. This discussion took place during the Research in Science Teaching course in the Bachelor's degree programs in Sciences: Biology and Chemistry, with seven indigenous students from the municipality of Benjamin Constant, Amazonas. This is a qualitative case study research through participant observation, aiming to understand the students' difficulties in discussing intercultural and sociocultural valorization issues based on a theoretical-epistemological foundation, presented within the methodological criteria required by the scientific community. It is evident that much discussion is needed on this topic so that indigenous students do not feel marginalized in scientific endeavors and the necessary development of educational research in Brazil.El artículo aborda las dificultades de realizar una investigación educativa en un contexto amazónico según el rigor científico, buscando promover un diálogo sobre la importancia de la investigación educativa asociada a una perspectiva intercultural. Esta discusión se llevó a cabo durante la asignatura de Investigación en Enseñanza de las Ciencias, en los cursos de Licenciatura en Ciencias: Biología y Química, con siete estudiantes indígenas del municipio de Benjamin Constant, Amazonas. Se trata de una investigación cualitativa de estudio de caso mediante la observación participante, cuyo objetivo fue conocer las dificultades de los estudiantes para discutir cuestiones interculturales y de valorización sociocultural a partir de una base teórico-epistemológica, presentada dentro de los criterios metodológicos que la comunidad científica requiere. Se constata que será necesaria mucha discusión sobre este tema para que los estudiantes indígenas no se sientan marginados en los esfuerzos científicos y el desarrollo necesario de la investigación educativa en Brasil.O artigo aborda as dificuldades de se realizar uma pesquisa em educação em um contexto amazônico, de acordo com o rigor científico, buscando promover um diálogo sobre a importância da pesquisa em educação associada a uma perspectiva intercultural, durante a disciplina de Pesquisa em Ensino de Ciências, dos cursos de Licenciatura em Ciências: Biologia e Química, com sete estudantes indígenas do município de Benjamin Constant - Amazonas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de estudo de caso, mediante a observação participante, na qual se objetivou conhecer as dificuldades dos estudantes para discutir questões interculturais e de valorização sociocultural por um embasamento teórico-epistemológico, sendo apresentado dentro dos critérios metodológicos que a comunidade científica requer. Constata-se que serão necessárias muitas discussões sobre este tema para que os estudantes indígenas não se sintam às margens do fazer científico e do desenvolvimento necessário à pesquisa educacional no Brasil.Universidade Federal do Maranhão2024-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2308010.18764/2358-4319v17n2.2024.33 Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 2, maio/ago. 2024; 356-3712358-4319reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080/12894Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Vandreza Souza dos Rizzatti, Ivanise Maria 2024-08-15T19:07:18Zoai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/23080Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-08-15T19:07:18Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false
dc.title.none.fl_str_mv Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
Difficulties in education research: a case study with students from the southwest of Amazonas and the possibilities of intercultural dialogues
Dificuldades da pesquisa em educação: um estudo de caso com estudantes do sudoeste do Amazonas e as possibilidades de diálogos interculturais
title Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
spellingShingle Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
Santos, Vandreza Souza dos
Ensino
aprendizagem
sociocultural
Pesquisa em educação
Contexto sociocultural
Interculturalidade
Ensino e aprendizagem
Química e Biologia
Pesquisa em Ensino
Enseñanza
aprendizaje
contexto sociocultural
Teaching
learning
sociocultural
title_short Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
title_full Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
title_fullStr Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
title_full_unstemmed Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
title_sort Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
author Santos, Vandreza Souza dos
author_facet Santos, Vandreza Souza dos
Rizzatti, Ivanise Maria
author_role author
author2 Rizzatti, Ivanise Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Vandreza Souza dos
Rizzatti, Ivanise Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
aprendizagem
sociocultural
Pesquisa em educação
Contexto sociocultural
Interculturalidade
Ensino e aprendizagem
Química e Biologia
Pesquisa em Ensino
Enseñanza
aprendizaje
contexto sociocultural
Teaching
learning
sociocultural
topic Ensino
aprendizagem
sociocultural
Pesquisa em educação
Contexto sociocultural
Interculturalidade
Ensino e aprendizagem
Química e Biologia
Pesquisa em Ensino
Enseñanza
aprendizaje
contexto sociocultural
Teaching
learning
sociocultural
description The article addresses the challenges of conducting educational research in an Amazonian context according to scientific rigor, aiming to promote a dialogue about the importance of educational research associated with an intercultural perspective. This discussion took place during the Research in Science Teaching course in the Bachelor's degree programs in Sciences: Biology and Chemistry, with seven indigenous students from the municipality of Benjamin Constant, Amazonas. This is a qualitative case study research through participant observation, aiming to understand the students' difficulties in discussing intercultural and sociocultural valorization issues based on a theoretical-epistemological foundation, presented within the methodological criteria required by the scientific community. It is evident that much discussion is needed on this topic so that indigenous students do not feel marginalized in scientific endeavors and the necessary development of educational research in Brazil.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080
10.18764/2358-4319v17n2.2024.33
url http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080
identifier_str_mv 10.18764/2358-4319v17n2.2024.33
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080/12894
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 2, maio/ago. 2024; 356-371
2358-4319
reponame:Revista Educação e Emancipação
instname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron:UFMA
instname_str Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
instacron_str UFMA
institution UFMA
reponame_str Revista Educação e Emancipação
collection Revista Educação e Emancipação
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeduc.emancipação@ufma.br
_version_ 1814256783919677440