Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturales
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Emancipação |
Texto Completo: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080 |
Resumo: | The article addresses the challenges of conducting educational research in an Amazonian context according to scientific rigor, aiming to promote a dialogue about the importance of educational research associated with an intercultural perspective. This discussion took place during the Research in Science Teaching course in the Bachelor's degree programs in Sciences: Biology and Chemistry, with seven indigenous students from the municipality of Benjamin Constant, Amazonas. This is a qualitative case study research through participant observation, aiming to understand the students' difficulties in discussing intercultural and sociocultural valorization issues based on a theoretical-epistemological foundation, presented within the methodological criteria required by the scientific community. It is evident that much discussion is needed on this topic so that indigenous students do not feel marginalized in scientific endeavors and the necessary development of educational research in Brazil. |
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Dificultades en la investigación educativa: un estudio de caso con estudiantes del suroeste del Amazonas y las posibilidades de diálogos interculturalesDifficulties in education research: a case study with students from the southwest of Amazonas and the possibilities of intercultural dialoguesDificuldades da pesquisa em educação: um estudo de caso com estudantes do sudoeste do Amazonas e as possibilidades de diálogos interculturaisEnsinoaprendizagemsocioculturalPesquisa em educaçãoContexto socioculturalInterculturalidadeEnsino e aprendizagemQuímica e BiologiaPesquisa em EnsinoEnseñanzaaprendizajecontexto socioculturalTeachinglearningsocioculturalThe article addresses the challenges of conducting educational research in an Amazonian context according to scientific rigor, aiming to promote a dialogue about the importance of educational research associated with an intercultural perspective. This discussion took place during the Research in Science Teaching course in the Bachelor's degree programs in Sciences: Biology and Chemistry, with seven indigenous students from the municipality of Benjamin Constant, Amazonas. This is a qualitative case study research through participant observation, aiming to understand the students' difficulties in discussing intercultural and sociocultural valorization issues based on a theoretical-epistemological foundation, presented within the methodological criteria required by the scientific community. It is evident that much discussion is needed on this topic so that indigenous students do not feel marginalized in scientific endeavors and the necessary development of educational research in Brazil.El artículo aborda las dificultades de realizar una investigación educativa en un contexto amazónico según el rigor científico, buscando promover un diálogo sobre la importancia de la investigación educativa asociada a una perspectiva intercultural. Esta discusión se llevó a cabo durante la asignatura de Investigación en Enseñanza de las Ciencias, en los cursos de Licenciatura en Ciencias: Biología y Química, con siete estudiantes indígenas del municipio de Benjamin Constant, Amazonas. Se trata de una investigación cualitativa de estudio de caso mediante la observación participante, cuyo objetivo fue conocer las dificultades de los estudiantes para discutir cuestiones interculturales y de valorización sociocultural a partir de una base teórico-epistemológica, presentada dentro de los criterios metodológicos que la comunidad científica requiere. Se constata que será necesaria mucha discusión sobre este tema para que los estudiantes indígenas no se sientan marginados en los esfuerzos científicos y el desarrollo necesario de la investigación educativa en Brasil.O artigo aborda as dificuldades de se realizar uma pesquisa em educação em um contexto amazônico, de acordo com o rigor científico, buscando promover um diálogo sobre a importância da pesquisa em educação associada a uma perspectiva intercultural, durante a disciplina de Pesquisa em Ensino de Ciências, dos cursos de Licenciatura em Ciências: Biologia e Química, com sete estudantes indígenas do município de Benjamin Constant - Amazonas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de estudo de caso, mediante a observação participante, na qual se objetivou conhecer as dificuldades dos estudantes para discutir questões interculturais e de valorização sociocultural por um embasamento teórico-epistemológico, sendo apresentado dentro dos critérios metodológicos que a comunidade científica requer. Constata-se que serão necessárias muitas discussões sobre este tema para que os estudantes indígenas não se sintam às margens do fazer científico e do desenvolvimento necessário à pesquisa educacional no Brasil.Universidade Federal do Maranhão2024-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/2308010.18764/2358-4319v17n2.2024.33 Revista Educação e Emancipação; v. 17, n. 2, maio/ago. 2024; 356-3712358-4319reponame:Revista Educação e Emancipaçãoinstname:Universidade Federal do Maranhão (UFMA)instacron:UFMAporhttp://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23080/12894Copyright (c) 2024 Revista Educação e Emancipaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Vandreza Souza dos Rizzatti, Ivanise Maria 2024-08-15T19:07:18Zoai:ojs2.periodicoseletronicos.ufma.br:article/23080Revistahttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/indexPUBhttps://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/oai||revistaeduc.emancipação@ufma.br2358-43191677-6097opendoar:2024-08-15T19:07:18Revista Educação e Emancipação - Universidade Federal do Maranhão (UFMA)false |
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