O COLÉGIO UNIVERSITÁRIO DA UFMA NO CONTEXTO DAS REFORMAS EDUCACIONAIS (1968-2018)
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Download full: | http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13292 |
Summary: | Investiga-se a trajetória do ensino médio no Colégio Universitário da Universidade Federal do Maranhão (1968-2018) no intuito de avaliar sua inserção no contexto das reformas educacionais que trouxeram implicações para o currículo, problematizando-se sua identidade institucional desde sua origem no cenário de criação da própria Universidade em 1966. Analisa-se a trajetória do Colégio relacionando-a com as políticas educacionais para o ensino médio, ao focalizar-se nas disciplinas Filosofia, Sociologia, História e Geografia e, no debate em torno da Base Nacional Comum Curricular (2018), que lhes retira o estatuto de disciplina escolar ao denominá-las de “práticas e estudos” e as dilui no itinerário formativo das “ciências humanas e sociais aplicadas”. Utiliza-se como pressuposto teórico-metodológico a história cultural e faz-se uso da pesquisa bibliográfica e documental, auxiliando-nos de categorias norteadoras como a cultura escolar, culturas escolares, capital cultural e disciplinas escolares, assim como da historiografia educacional maranhense, para situar nosso objeto em discussão; lugar onde se percebe um panorama histórico de resistência daqueles que têm lutado por um ensino médio unificado, com currículo abrangente e voltado para a formação integral.Palavras-chave: Ginásios e Colégios de Aplicação. Colégio Universitário. Cultura Escolar. Ensino Médio. Maranhão.UFMA'S UNIVERSITY SCHOOL IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL REFORMS (1968-2018)AbstractThe trajectory of high school is investigated at the University School of the Federal University of Maranhão (1968-2018), in order to evaluate its insertion in the context of the educational reforms that had implications for the curriculum, questioning its institutional identity since its origin in Brazil setting of the University itself in 1966. It analyzes the trajectory of this School relating it to the educational policies for high school, focusing on the subjects Philosophy, Sociology, History and Geography and, in the debate around the National Base Common Curriculum (2018), which removes the status of school discipline by calling them "practices and studies" and dilutes them in the formative itinerary of "applied human and social sciences". The theoretical-methodological assumption is the cultural history and makes use of bibliographical and documentary research, helping us from guiding categories such as the school culture, school cultures, cultural capital and school subjects, as well as Maranhão educational historiography, to situate our object under discussion; This is a place where we can see a historical panorama of resistance of those who have struggled for a unified high school, with a comprehensive curriculum focused on integral formation.Keywords: Application Gymnasiums and Schools. University School. School culture. High school. Maranhão.EL COLEGIO UNIVERSITARIO DE UFMA EN EL CONTEXTO DE LAS REFORMAS EDUCACIONALES (1968-2018) ResumenSe investiga el trayecto de la preparatoria en el Colegio Universitario de la Universidad Federal de Maranhão (1968-2018) con el objetivo de evaluar su inserción en el contexto de las reformas educacionales que hicieron implicaciones para el currículo, problematizándose su identidade institucional desde su origen en el contexto de creacón de la propia Universidad en 1966. Se analisa el trayecto del Colegio relacionándolo con las políticas educacionales para la preparatoria, por enfocar en las asignaturas Filosofía, Sociología, Historia y Geografía y, en la conversación sobre la Base Nacional Común Curricular (2018), que les saca el estatuto de asignatura escolar al denominarlas de “prácticas y estúdios” y las disminuye en el trayecto formativo de las “ciencias humanas y sociales aplicadas”. Se utiliza como conyectura teórico-metodológico la historia cultural y se utiliza la investigación bibliográfica y documental, ayudándonos en las categorias norteadoras como la cultura escolar, culturas escolares, capital cultural y asignaturas escolares escolares, bien como de la historiografia educacional maranhense, para situar nuestro objeto en cuestión; lugar donde se percibe un panorama histórcio de resistencia de aquellos que luchan por una preparatoria unificada, con currículo amplio para la formación integral.Palabras-clave: Escuelas y Colegios de Aplicación. Colegio Universitario. Cultura Escolar. Preparatoria. Maranhão. |
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Maranhão.UFMA'S UNIVERSITY SCHOOL IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL REFORMS (1968-2018)AbstractThe trajectory of high school is investigated at the University School of the Federal University of Maranhão (1968-2018), in order to evaluate its insertion in the context of the educational reforms that had implications for the curriculum, questioning its institutional identity since its origin in Brazil setting of the University itself in 1966. It analyzes the trajectory of this School relating it to the educational policies for high school, focusing on the subjects Philosophy, Sociology, History and Geography and, in the debate around the National Base Common Curriculum (2018), which removes the status of school discipline by calling them "practices and studies" and dilutes them in the formative itinerary of "applied human and social sciences". 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Maranhão.EL COLEGIO UNIVERSITARIO DE UFMA EN EL CONTEXTO DE LAS REFORMAS EDUCACIONALES (1968-2018) ResumenSe investiga el trayecto de la preparatoria en el Colegio Universitario de la Universidad Federal de Maranhão (1968-2018) con el objetivo de evaluar su inserción en el contexto de las reformas educacionales que hicieron implicaciones para el currículo, problematizándose su identidade institucional desde su origen en el contexto de creacón de la propia Universidad en 1966. Se analisa el trayecto del Colegio relacionándolo con las políticas educacionales para la preparatoria, por enfocar en las asignaturas Filosofía, Sociología, Historia y Geografía y, en la conversación sobre la Base Nacional Común Curricular (2018), que les saca el estatuto de asignatura escolar al denominarlas de “prácticas y estúdios” y las disminuye en el trayecto formativo de las “ciencias humanas y sociales aplicadas”. 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