ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pita de Sousa do Carmo, Marcelle
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Massarani, Luisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008
Resumo: The deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences.
id UFMG-11_07aadf6d42521d7ab10a95633d962fef
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39008
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIROACCESSIBILIDAD Y MUSEOS DE CIENCIAS: LA EXPERIENCIA MUSEAL DE JÓVENES SORDOS EN RIO DE JANEIROACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: YOUNG DEAF PEOPLE VISITING THREE MUSEUMS IN RIO DE JANEIRO: ACESSIBILIDADE E MUSEUS DE CIÊNCIAS: VISITAÇÃO DE JOVENS SURDOS A TRÊS MUSEUS DO RIO DE JANEIROEducação de surdosMuseuDivulgação científicaDeaf educationMuseumScience communicationEducación de SordosMuseoDivulgación de la cienciaThe deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences.Los usuarios sordos de la lengua de señas experimentan una serie de desafíos cuando visitan los museos de ciencias, lo que afecta a su experiencia. En este trabajo, cuatro jóvenes sordos, usuarios de la lengua de signos y familiarizados con el tema de la accesibilidad, fueron invitados a visitar tres espacios científicos de Rio de Janeiro. El objetivo del estudio era identificar las opiniones y experiencias de visita de los sujetos sordos, en particular, su percepción sobre la accesibilidad de los sitios. Las visitas fueron grabadas en vídeo por el método de la cámara subjetiva y analizadas según los indicadores de accesibilidad, realizándose entrevistas semiestructuradas para comprobar sus opiniones sobre la accesibilidad. Hemos observado una visión crítica de los participantes sobre las cuestiones de accesibilidad, especialmente las dimensiones comunicativa y actitudinal. El estudio demuestra la necesidad de incluir a las personas sordas como visitantes y como participantes activos en el proceso de concepción de los museos, con el objetivo de que los museos científicos sean más inclusivos para los diversos públicos.O público surdo usuário de línguas de sinais, vivencia variados desafios ao visitar museus de ciências, o que impacta sua experiência. Neste estudo, foram convidados nove jovens surdos, usuários de língua de sinais e com familiaridade ao tema Acessibilidade, para visitar três espaços de ciências no Rio de Janeiro. O objetivo do estudo foi identificar opiniões e experiências de visitação de sujeitos surdos, em especial, sua percepção sobre a acessibilidade dos locais. As visitas foram registradas em vídeo pelo método da câmera subjetiva e analisadas quanto aos Indicadores de acessibilidade, tendo sido realizadas entrevistas semiestruturadas para verificar as opiniões desses jovens sobre acessibilidade. Percebemos uma visão crítica dos participantes sobre as questões de acessibilidade, principalmente quanto às dimensões comunicacional e atitudinal. O estudo demonstra a necessidade da inclusão das pessoas surdas como visitantes e como participantes ativos no processo de concepção dos museus, visando tornar os museus de ciências mais inclusivos para públicos diversos.CECIMIG-FaE-UFMG2022-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3900810.1590/1983-21172022240126Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008/31863Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPita de Sousa do Carmo, MarcelleMassarani, Luisa2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39008Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
ACCESSIBILIDAD Y MUSEOS DE CIENCIAS: LA EXPERIENCIA MUSEAL DE JÓVENES SORDOS EN RIO DE JANEIRO
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: YOUNG DEAF PEOPLE VISITING THREE MUSEUMS IN RIO DE JANEIRO: ACESSIBILIDADE E MUSEUS DE CIÊNCIAS: VISITAÇÃO DE JOVENS SURDOS A TRÊS MUSEUS DO RIO DE JANEIRO
title ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
spellingShingle ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
Pita de Sousa do Carmo, Marcelle
Educação de surdos
Museu
Divulgação científica
Deaf education
Museum
Science communication
Educación de Sordos
Museo
Divulgación de la ciencia
title_short ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
title_full ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
title_fullStr ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
title_full_unstemmed ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
title_sort ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
author Pita de Sousa do Carmo, Marcelle
author_facet Pita de Sousa do Carmo, Marcelle
Massarani, Luisa
author_role author
author2 Massarani, Luisa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pita de Sousa do Carmo, Marcelle
Massarani, Luisa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de surdos
Museu
Divulgação científica
Deaf education
Museum
Science communication
Educación de Sordos
Museo
Divulgación de la ciencia
topic Educação de surdos
Museu
Divulgação científica
Deaf education
Museum
Science communication
Educación de Sordos
Museo
Divulgación de la ciencia
description The deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008
10.1590/1983-21172022240126
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172022240126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008/31863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711165311352832