ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008 |
Resumo: | The deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences. |
id |
UFMG-11_07aadf6d42521d7ab10a95633d962fef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39008 |
network_acronym_str |
UFMG-11 |
network_name_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIROACCESSIBILIDAD Y MUSEOS DE CIENCIAS: LA EXPERIENCIA MUSEAL DE JÓVENES SORDOS EN RIO DE JANEIROACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: YOUNG DEAF PEOPLE VISITING THREE MUSEUMS IN RIO DE JANEIRO: ACESSIBILIDADE E MUSEUS DE CIÊNCIAS: VISITAÇÃO DE JOVENS SURDOS A TRÊS MUSEUS DO RIO DE JANEIROEducação de surdosMuseuDivulgação científicaDeaf educationMuseumScience communicationEducación de SordosMuseoDivulgación de la cienciaThe deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences.Los usuarios sordos de la lengua de señas experimentan una serie de desafíos cuando visitan los museos de ciencias, lo que afecta a su experiencia. En este trabajo, cuatro jóvenes sordos, usuarios de la lengua de signos y familiarizados con el tema de la accesibilidad, fueron invitados a visitar tres espacios científicos de Rio de Janeiro. El objetivo del estudio era identificar las opiniones y experiencias de visita de los sujetos sordos, en particular, su percepción sobre la accesibilidad de los sitios. Las visitas fueron grabadas en vídeo por el método de la cámara subjetiva y analizadas según los indicadores de accesibilidad, realizándose entrevistas semiestructuradas para comprobar sus opiniones sobre la accesibilidad. Hemos observado una visión crítica de los participantes sobre las cuestiones de accesibilidad, especialmente las dimensiones comunicativa y actitudinal. El estudio demuestra la necesidad de incluir a las personas sordas como visitantes y como participantes activos en el proceso de concepción de los museos, con el objetivo de que los museos científicos sean más inclusivos para los diversos públicos.O público surdo usuário de línguas de sinais, vivencia variados desafios ao visitar museus de ciências, o que impacta sua experiência. Neste estudo, foram convidados nove jovens surdos, usuários de língua de sinais e com familiaridade ao tema Acessibilidade, para visitar três espaços de ciências no Rio de Janeiro. O objetivo do estudo foi identificar opiniões e experiências de visitação de sujeitos surdos, em especial, sua percepção sobre a acessibilidade dos locais. As visitas foram registradas em vídeo pelo método da câmera subjetiva e analisadas quanto aos Indicadores de acessibilidade, tendo sido realizadas entrevistas semiestruturadas para verificar as opiniões desses jovens sobre acessibilidade. Percebemos uma visão crítica dos participantes sobre as questões de acessibilidade, principalmente quanto às dimensões comunicacional e atitudinal. O estudo demonstra a necessidade da inclusão das pessoas surdas como visitantes e como participantes ativos no processo de concepção dos museus, visando tornar os museus de ciências mais inclusivos para públicos diversos.CECIMIG-FaE-UFMG2022-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3900810.1590/1983-21172022240126Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008/31863Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessPita de Sousa do Carmo, MarcelleMassarani, Luisa2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39008Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO ACCESSIBILIDAD Y MUSEOS DE CIENCIAS: LA EXPERIENCIA MUSEAL DE JÓVENES SORDOS EN RIO DE JANEIRO ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: YOUNG DEAF PEOPLE VISITING THREE MUSEUMS IN RIO DE JANEIRO: ACESSIBILIDADE E MUSEUS DE CIÊNCIAS: VISITAÇÃO DE JOVENS SURDOS A TRÊS MUSEUS DO RIO DE JANEIRO |
title |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
spellingShingle |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO Pita de Sousa do Carmo, Marcelle Educação de surdos Museu Divulgação científica Deaf education Museum Science communication Educación de Sordos Museo Divulgación de la ciencia |
title_short |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
title_full |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
title_fullStr |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
title_full_unstemmed |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
title_sort |
ACCESSIBILITY AND SCIENCE MUSEUMS: THE MUSEUM EXPERIENCE OF YOUNG DEAF PEOPLE IN RIO DE JANEIRO |
author |
Pita de Sousa do Carmo, Marcelle |
author_facet |
Pita de Sousa do Carmo, Marcelle Massarani, Luisa |
author_role |
author |
author2 |
Massarani, Luisa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pita de Sousa do Carmo, Marcelle Massarani, Luisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de surdos Museu Divulgação científica Deaf education Museum Science communication Educación de Sordos Museo Divulgación de la ciencia |
topic |
Educação de surdos Museu Divulgação científica Deaf education Museum Science communication Educación de Sordos Museo Divulgación de la ciencia |
description |
The deaf public sign users experience several challenges when visiting science museums what impact their experience. In this study, we invited four young deaf people, users of sign language and familiar with the accessibility theme, to visit three science spaces in Rio de Janeiro. We aimed to identify the participants' opinions and visitation experiences with a particular interest in their perceptions about the accessibility of the places. The visits were recorded on video by a subjective camera and analyzed in respect to Indicators of Accessibility. Furthermore, we carried out semi-structured interviews to check their opinions about accessibility. We observed a critical view of the participants about the accessibility issues, specially the communicational and attitudinal dimensions. The study shows the need of deaf inclusion as visitors and active participation in the conception process, allowing science museums to became more inclusive to diverse audiences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008 10.1590/1983-21172022240126 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008 |
identifier_str_mv |
10.1590/1983-21172022240126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/39008/31863 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
CECIMIG-FaE-UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): . Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): . Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): . 1983-2117 1415-2150 reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
collection |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com |
_version_ |
1799711165311352832 |