The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
DOI: | 10.35699/2238-2046.2023.45469 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469 |
Resumo: | This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute. |
id |
UFMG-12_94476335365032ef16719cfa7d634c87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45469 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
spelling |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military DictatorshipsLa encrucijada de la memoria: cuando el arte público derriba los monumentos de las dictaduras militaresA Encruzilhada da memória: Quando a arte pública derruba os monumentos das ditaduras militaresArte.MemóriaDitadura militarMonumentosArteMemoriaDictadura militarMonumentosArtMemoryMilitary dictatorshipMonuments This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute. Este texto es una entrevista, inédita, realizada por el Colectivo Aparecidos Políticos, de Fortaleza, con el Grupo de Arte Callejero (GAC), de Argentina, en 2020. Ambos grupos trabajan en la relación entre el arte y la política, cuestionando el mantenimiento de la memoria de las dictaduras militares en los espacios públicos de sus ciudades. Como metodología, realizamos la entrevista de forma remota, luego transcribimos el material, lo traducimos y lo editamos al formato de esta publicación. Finalmente, el GAC es un grupo reconocido internacionalmente con participación en dos “Bienales de Venecia”, exposiciones en Alemania, Londres, España y Canadá con un aporte relevante en el campo del arte público que cada vez está más llamado a ocupar espacios de disputa. Este texto é uma entrevista, inédita e na íntegra, realizada pelo Coletivo Aparecidos Políticos, de Fortaleza-CE com o Grupo de Arte Callejero (GAC), da Argentina, em 2020. Os dois grupos atuam na relação entre arte e política, fazendo questionamentos sobre a manutenção da memória das ditaduras militares em espaços públicos de suas cidades. Como metodologia realizamos a entrevista de modo remoto, depois transcrevemos o material, traduzimos e o editamos para o formato desta publicação. Por fim, o GAC é um grupo reconhecido internacionalmente com participação em duas Bienais de Veneza, exposições na Alemanha, Londres, Espanha, Canadá, Brasil, com uma relevante contribuição para o campo da arte pública, que cada vez mais é conclamada a ocupar espaços de disputa. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4546910.35699/2238-2046.2023.45469PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-2292238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469/38786Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Ninahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Alexandre de AlbuquerqueCruz, Sara Vasconcelos2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45469Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships La encrucijada de la memoria: cuando el arte público derriba los monumentos de las dictaduras militares A Encruzilhada da memória: Quando a arte pública derruba os monumentos das ditaduras militares |
title |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
spellingShingle |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships Mourão, Alexandre de Albuquerque Arte. Memória Ditadura militar Monumentos Arte Memoria Dictadura militar Monumentos Art Memory Military dictatorship Monuments Mourão, Alexandre de Albuquerque Arte. Memória Ditadura militar Monumentos Arte Memoria Dictadura militar Monumentos Art Memory Military dictatorship Monuments |
title_short |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
title_full |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
title_fullStr |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
title_full_unstemmed |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
title_sort |
The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships |
author |
Mourão, Alexandre de Albuquerque |
author_facet |
Mourão, Alexandre de Albuquerque Mourão, Alexandre de Albuquerque Cruz, Sara Vasconcelos Cruz, Sara Vasconcelos |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Sara Vasconcelos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mourão, Alexandre de Albuquerque Cruz, Sara Vasconcelos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte. Memória Ditadura militar Monumentos Arte Memoria Dictadura militar Monumentos Art Memory Military dictatorship Monuments |
topic |
Arte. Memória Ditadura militar Monumentos Arte Memoria Dictadura militar Monumentos Art Memory Military dictatorship Monuments |
description |
This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469 10.35699/2238-2046.2023.45469 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469/38786 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Nina https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Nina https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1822182130720964608 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45469 |