The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mourão, Alexandre de Albuquerque
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cruz, Sara Vasconcelos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469
Resumo: This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute.
id UFMG-12_94476335365032ef16719cfa7d634c87
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45469
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military DictatorshipsLa encrucijada de la memoria: cuando el arte público derriba los monumentos de las dictaduras militaresA Encruzilhada da memória: Quando a arte pública derruba os monumentos das ditaduras militaresArte.MemóriaDitadura militarMonumentosArteMemoriaDictadura militarMonumentosArtMemoryMilitary dictatorshipMonuments This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute. Este texto es una entrevista, inédita, realizada por el Colectivo Aparecidos Políticos, de Fortaleza, con el Grupo de Arte Callejero (GAC), de Argentina, en 2020. Ambos grupos trabajan en la relación entre el arte y la política, cuestionando el mantenimiento de la memoria de las dictaduras militares en los espacios públicos de sus ciudades. Como metodología, realizamos la entrevista de forma remota, luego transcribimos el material, lo traducimos y lo editamos al formato de esta publicación. Finalmente, el GAC es un grupo reconocido internacionalmente con participación en dos “Bienales de Venecia”, exposiciones en Alemania, Londres, España y Canadá con un aporte relevante en el campo del arte público que cada vez está más llamado a ocupar espacios de disputa. Este texto é uma entrevista, inédita e na íntegra, realizada pelo Coletivo Aparecidos Políticos, de Fortaleza-CE com o Grupo de Arte Callejero (GAC), da Argentina, em 2020. Os dois grupos atuam na relação entre arte e política, fazendo questionamentos sobre a manutenção da memória das ditaduras militares em espaços públicos de suas cidades. Como metodologia realizamos a entrevista de modo remoto, depois transcrevemos o material, traduzimos e o editamos para o formato desta publicação. Por fim, o GAC é um grupo reconhecido internacionalmente com participação em duas Bienais de Veneza, exposições na Alemanha, Londres, Espanha, Canadá, Brasil, com uma relevante contribuição para o campo da arte pública, que cada vez mais é conclamada a ocupar espaços de disputa. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4546910.35699/2238-2046.2023.45469PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-2292238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469/38786Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Ninahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMourão, Alexandre de AlbuquerqueCruz, Sara Vasconcelos2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45469Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
La encrucijada de la memoria: cuando el arte público derriba los monumentos de las dictaduras militares
A Encruzilhada da memória: Quando a arte pública derruba os monumentos das ditaduras militares
title The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
spellingShingle The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
Mourão, Alexandre de Albuquerque
Arte.
Memória
Ditadura militar
Monumentos
Arte
Memoria
Dictadura militar
Monumentos
Art
Memory
Military dictatorship
Monuments
title_short The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
title_full The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
title_fullStr The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
title_full_unstemmed The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
title_sort The Crossroads of Memory: When Public Art Overthrows the Monuments of Military Dictatorships
author Mourão, Alexandre de Albuquerque
author_facet Mourão, Alexandre de Albuquerque
Cruz, Sara Vasconcelos
author_role author
author2 Cruz, Sara Vasconcelos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mourão, Alexandre de Albuquerque
Cruz, Sara Vasconcelos
dc.subject.por.fl_str_mv Arte.
Memória
Ditadura militar
Monumentos
Arte
Memoria
Dictadura militar
Monumentos
Art
Memory
Military dictatorship
Monuments
topic Arte.
Memória
Ditadura militar
Monumentos
Arte
Memoria
Dictadura militar
Monumentos
Art
Memory
Military dictatorship
Monuments
description This text is an interview, unpublished and in its entirety, carried out by the Aparecidos Políticos, from Fortaleza-CE, with the Grupo de Arte Callejero (GAC), from Argentina, in 2020. Both groups work in the relationship between art and politics, asking questions about the maintenance of the memory of military dictatorships in public spaces in their cities. As a methodology, we conducted the interview remotely, then transcribed the material, translated it and edited it into the format of this publication. Finally, the GAC is an internationally recognized group with participation in two Venice Biennials, exhibitions in Germany, London, Spain, Canada, Brazil, with a relevant contribution to the field of public art that is increasingly called to occupy spaces of dispute.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469
10.35699/2238-2046.2023.45469
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2023.45469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45469/38786
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Nina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Alexandre de Albuquerque Mourão, Sara Nina
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 212-229
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080029904896