JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heliodoro Nascimento, Tiago
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
Texto Completo: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491
Resumo: What would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil.
id UFMG-18_c25fd817a1fe9635377d10f41b8f290f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6491
network_acronym_str UFMG-18
network_name_str Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
repository_id_str
spelling JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOLJÉSSICA, JOHNATAN Y LA BLANCURA EN ANTROPOLOGÍA: FICCIONES SOBRE EL REPOSICIONAMIENTO DE LAS RELACIONES RACIALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADOJÉSSICA, JOHNATAN E A BRANQUITUDE NA ANTROPOLOGIA: FICÇÕES SOBRE O REPOSICIONAMENTO DAS RELAÇÕES RACIAIS NA PÓS-GRADUAÇÃOAcciones AfirmativasLa blancuraRelaciones racialesAntropologíaArqueologíaAffirmative ActionWhitenessRace RelationsAnthropologyArcheologyAções AfirmativasBranquitudeRelações RaciaisAntropologiaArqueologiaWhat would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil.¿Qué pasaría si la negritud de la educación superior encontrara resistencia entre los saberes más acostumbrados a la diversidad, precisamente entre los que la asumen como un valor? A partir de situaciones ficticias, vividas por un estudiante ficticio, en un ambiente ficticio, a través de este artículo realizaré un ejercicio de escritura que nos permita imaginar los problemas que surgen de este tipo de escenario, analizando sus consecuencias para la apertura en curso de la educación superior brasileña. Abordaré estas posibilidades a través de las experiencias del joven Johnatan, un hombre negro que asistió a cursos de pregrado, maestría y doctorado en una universidad pública brasileña durante el estallido de los debates sobre la implementación de cuotas en los estudios de posgrado. Jessica y Johnatan son estudiantes de antropología y será frente a la historia y los conceptos de esta disciplina que vivirán dilemas que espero contribuyan a la mejora de las políticas de acción afirmativa en Brasil.O que aconteceria se o enegrecimento do ensino superior encontrasse resistência entre os saberes mais acostumados à diversidade, exatamente entre os que a tomam como um valor? A partir de situações ficcionais, vividas por um estudante ficcional, em um ambiente ficcional, através desse artigo realizarei um exercício de escrita que nos permita imaginar os problemas que decorrem desse tipo de cenário, analisando suas consequências para a abertura em curso do ensino superior brasileiro. Abordarei essas possibilidades por meio das experiências do jovem Johnatan, um homem negro que cursara graduação, mestrado e doutorado em uma universidade pública brasileira durante a eclosão dos debates sobre a implementação de cotas na pós-graduação. Jéssica e Johnatan são estudantes de antropologia e será diante da história e dos conceitos dessa disciplina que elas viverão dilemas que espero contribuam para o aperfeiçoamento das políticas de ação afirmativa no Brasil.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2022-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewEvaluado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/649110.25113/farol.v9i24.6491Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 24 (2022): Abril; 267-319Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 24 (2022): Abril; 267-319Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 24 (2022): April; 267-3192358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491/3816Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeliodoro Nascimento, Tiago2022-11-25T15:55:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6491Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2022-11-25T15:55:05Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
JÉSSICA, JOHNATAN Y LA BLANCURA EN ANTROPOLOGÍA: FICCIONES SOBRE EL REPOSICIONAMIENTO DE LAS RELACIONES RACIALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADO
JÉSSICA, JOHNATAN E A BRANQUITUDE NA ANTROPOLOGIA: FICÇÕES SOBRE O REPOSICIONAMENTO DAS RELAÇÕES RACIAIS NA PÓS-GRADUAÇÃO
title JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
spellingShingle JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
Heliodoro Nascimento, Tiago
Acciones Afirmativas
La blancura
Relaciones raciales
Antropología
Arqueología
Affirmative Action
Whiteness
Race Relations
Anthropology
Archeology
Ações Afirmativas
Branquitude
Relações Raciais
Antropologia
Arqueologia
title_short JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
title_full JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
title_fullStr JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
title_full_unstemmed JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
title_sort JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
author Heliodoro Nascimento, Tiago
author_facet Heliodoro Nascimento, Tiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heliodoro Nascimento, Tiago
dc.subject.por.fl_str_mv Acciones Afirmativas
La blancura
Relaciones raciales
Antropología
Arqueología
Affirmative Action
Whiteness
Race Relations
Anthropology
Archeology
Ações Afirmativas
Branquitude
Relações Raciais
Antropologia
Arqueologia
topic Acciones Afirmativas
La blancura
Relaciones raciales
Antropología
Arqueología
Affirmative Action
Whiteness
Race Relations
Anthropology
Archeology
Ações Afirmativas
Branquitude
Relações Raciais
Antropologia
Arqueologia
description What would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer review
Evaluado por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491
10.25113/farol.v9i24.6491
url https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491
identifier_str_mv 10.25113/farol.v9i24.6491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491/3816
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 24 (2022): Abril; 267-319
Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 24 (2022): Abril; 267-319
Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 24 (2022): April; 267-319
2358-6311
reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
collection Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
repository.name.fl_str_mv Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv saraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br
_version_ 1798045931190353920