JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491 |
Resumo: | What would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil. |
id |
UFMG-18_c25fd817a1fe9635377d10f41b8f290f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6491 |
network_acronym_str |
UFMG-18 |
network_name_str |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
repository_id_str |
|
spelling |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOLJÉSSICA, JOHNATAN Y LA BLANCURA EN ANTROPOLOGÍA: FICCIONES SOBRE EL REPOSICIONAMIENTO DE LAS RELACIONES RACIALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADOJÉSSICA, JOHNATAN E A BRANQUITUDE NA ANTROPOLOGIA: FICÇÕES SOBRE O REPOSICIONAMENTO DAS RELAÇÕES RACIAIS NA PÓS-GRADUAÇÃOAcciones AfirmativasLa blancuraRelaciones racialesAntropologíaArqueologíaAffirmative ActionWhitenessRace RelationsAnthropologyArcheologyAções AfirmativasBranquitudeRelações RaciaisAntropologiaArqueologiaWhat would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil.¿Qué pasaría si la negritud de la educación superior encontrara resistencia entre los saberes más acostumbrados a la diversidad, precisamente entre los que la asumen como un valor? A partir de situaciones ficticias, vividas por un estudiante ficticio, en un ambiente ficticio, a través de este artículo realizaré un ejercicio de escritura que nos permita imaginar los problemas que surgen de este tipo de escenario, analizando sus consecuencias para la apertura en curso de la educación superior brasileña. Abordaré estas posibilidades a través de las experiencias del joven Johnatan, un hombre negro que asistió a cursos de pregrado, maestría y doctorado en una universidad pública brasileña durante el estallido de los debates sobre la implementación de cuotas en los estudios de posgrado. Jessica y Johnatan son estudiantes de antropología y será frente a la historia y los conceptos de esta disciplina que vivirán dilemas que espero contribuyan a la mejora de las políticas de acción afirmativa en Brasil.O que aconteceria se o enegrecimento do ensino superior encontrasse resistência entre os saberes mais acostumados à diversidade, exatamente entre os que a tomam como um valor? A partir de situações ficcionais, vividas por um estudante ficcional, em um ambiente ficcional, através desse artigo realizarei um exercício de escrita que nos permita imaginar os problemas que decorrem desse tipo de cenário, analisando suas consequências para a abertura em curso do ensino superior brasileiro. Abordarei essas possibilidades por meio das experiências do jovem Johnatan, um homem negro que cursara graduação, mestrado e doutorado em uma universidade pública brasileira durante a eclosão dos debates sobre a implementação de cotas na pós-graduação. Jéssica e Johnatan são estudantes de antropologia e será diante da história e dos conceitos dessa disciplina que elas viverão dilemas que espero contribuam para o aperfeiçoamento das políticas de ação afirmativa no Brasil.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2022-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewEvaluado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/649110.25113/farol.v9i24.6491Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 24 (2022): Abril; 267-319Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 24 (2022): Abril; 267-319Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 24 (2022): April; 267-3192358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491/3816Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeliodoro Nascimento, Tiago2022-11-25T15:55:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6491Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2022-11-25T15:55:05Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL JÉSSICA, JOHNATAN Y LA BLANCURA EN ANTROPOLOGÍA: FICCIONES SOBRE EL REPOSICIONAMIENTO DE LAS RELACIONES RACIALES EN LOS ESTUDIOS DE POSGRADO JÉSSICA, JOHNATAN E A BRANQUITUDE NA ANTROPOLOGIA: FICÇÕES SOBRE O REPOSICIONAMENTO DAS RELAÇÕES RACIAIS NA PÓS-GRADUAÇÃO |
title |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
spellingShingle |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL Heliodoro Nascimento, Tiago Acciones Afirmativas La blancura Relaciones raciales Antropología Arqueología Affirmative Action Whiteness Race Relations Anthropology Archeology Ações Afirmativas Branquitude Relações Raciais Antropologia Arqueologia |
title_short |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
title_full |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
title_fullStr |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
title_full_unstemmed |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
title_sort |
JÉSSICA, JOHNATAN AND WHITENESS IN ANTHROPOLOGY: FICTIONS ABOUT THE REPOSITIONING OF RACE RELATIONS IN GRADUATE SCHOOL |
author |
Heliodoro Nascimento, Tiago |
author_facet |
Heliodoro Nascimento, Tiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heliodoro Nascimento, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acciones Afirmativas La blancura Relaciones raciales Antropología Arqueología Affirmative Action Whiteness Race Relations Anthropology Archeology Ações Afirmativas Branquitude Relações Raciais Antropologia Arqueologia |
topic |
Acciones Afirmativas La blancura Relaciones raciales Antropología Arqueología Affirmative Action Whiteness Race Relations Anthropology Archeology Ações Afirmativas Branquitude Relações Raciais Antropologia Arqueologia |
description |
What would happen if the blackness of higher education met resistance among the knowledges most accustomed to diversity, precisely among those who take it as a value? Starting from fictional situations, lived by a fictional student, in a fictional environment, through this article I will carry out a writing exercise that allows us to imagine the problems that arise from this kind of scenario, analyzing its consequences for the ongoing opening of Brazilian higher education. I will approach these possibilities through the experiences of young Johnatan, a black man who attended undergraduate, master's and doctoral programs at a Brazilian public university during the outbreak of debates about the implementation of quotas in graduate programs. Jessica and Johnatan are students of anthropology and it will be in the face of the history and concepts of this discipline that they will live dilemmas that I hope will contribute to the improvement of affirmative action policies in Brazil. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer review Evaluado por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491 10.25113/farol.v9i24.6491 |
url |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491 |
identifier_str_mv |
10.25113/farol.v9i24.6491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6491/3816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tiago Heliodoro Nascimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 24 (2022): Abril; 267-319 Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 24 (2022): Abril; 267-319 Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 24 (2022): April; 267-319 2358-6311 reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
collection |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
repository.name.fl_str_mv |
Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
saraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br |
_version_ |
1798045931190353920 |